Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is in principe een klassikale school, ingericht volgens het leerstof-jaarklassensysteem. Dit betekent dat de leerstof verdeeld is over 8 leerjaren en in eerste instantie klassikaal wordt aangeboden. De verwerking van de leerstof vindt plaats in groepjes en / of individueel. Daarbij wordt zoveel mogelijk aandacht besteed aan de specifieke behoeften van elk kind. De groepen 1-2 zijn zoveel mogelijk heterogeen samengesteld. Vier-, vijf-, en zesjarige kinderen zitten in dezelfde groep.
Werkwijze in de onderbouw
In de onderbouw begint leren vanuit spel binnen een rijke thematische leeromgeving.Hiervoor gebruiken we de methode Kleuterplein. In deze methode komen spelenderwijs de belangrijkste ontwikkelingsgebieden (taal, rekenen, motoriek en sociale vaardigheden en muziek) met de bijbehorende tussendoelen aan bod. In Kleuterplein bieden we de kinderen een doelgericht en een ruim aan bod van activiteiten binnen een rijke leeromgeving, zodat elk kind de vaardigheden kan ontwikkelen in zijn eigen tempo en er mogelijkheden zijn om te differentiëren. Deze ontwikkeling houden wij bij met de observatielijsten van ‘Kijk’. Kinderen worden dagelijks geobserveerd tijdens met name betekenisvolle speel- werkmomenten, waarbij zo nodig aantekeningen worden gemaakt. ‘Kijk’ beschrijft alle ontwikkelingsfasen van de kinderen, zodat we de voortuitgang van het kind kunnen volgen door het kind te vergelijken met zichzelf (eerdere registratie) en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. Ook sociale elementen als luisteren, samenwerken, het zich houden aan regels en afspraken krijgen veel aandacht. De omgang met andere kinderen in de groep is immers van groot belang.
lestabel
In de lestabel staat wat het gemiddeld aantal uren is dat aan een vakgebied besteed wordt. Naar aanleiding van de groepsplannen en deskundig inzicht van de leerkracht kan hierin gedifferentieerd worden. Met andere woorden meer of minder lestijd worden ingepland. De kernvakken: Taal, rekenen, Begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. hebben prioriteit en eventuele extra tijd voor deze vakken kan van de overige vakken afgehaald worden. Doordat wij werken met het International Primary Curriculum is het moeilijk een onderscheid te maken tussen tijd die besteed wordt aan de wereldoriënterende, techniek en creatieve vakken. Deze vakken zitten in de units (thema's) van IPC verweven.
Wat is schooltijd en onderwijstijd
Onderwijstijd is het aantal uren dat leerlingen onderwijs krijgen. Schooltijd is de tijd die een leerling verplicht op school aanwezig moet zijn. Scholen moeten in hun administratie aantonen dat zij voldoende onderwijstijd verzorgen.
Effectieve Onderwijsleertijd
Effectieve leertijd is die tijd dat kinderen gericht met onderwijs bezig zijn. Effectieve onderwijstijd is een belangrijke factor bij het behalen van goede leerprestaties. Losse minuten die dagelijks aan effectieve lestijd weglekken, lijken geen probleem, maar bij elkaar opgeteld kan dit een essentiële hoeveelheid lestijd bedragen. Om de tijd zo effectief mogelijk te gebruiken richten wij ons op de volgende zaken:
· Wij werken met een ‘te laat komen’ protocol. De leerkrachten beginnen op tijd en houden zich aan de pauze tijden
· De leerlingen hoeven nooit lang te wachten.
· De leerlingen weten wat ze moeten doen als ze klaar zijn. Lesovergangen verlopen vlot.
· De leerkrachten maken efficiënt gebruik van de geplande onderwijstijd en werken vanuit een dagplannin
· De leerkrachten werken doelgericht en planmatig / ze weten wat ze willen bereiken
· Is er voor Nederlandse taal en Rekenen-Wiskunde onderwijstijd gepland conform het landelijk gemiddelde
In het schoolondersteuningsprofiel komt aan bod welke onderwijsondersteuning obs Piet Hein kan bieden aan leerlingen en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. We geven mogelijkheden aan die onze school heeft om passend onderwijs te bieden aan leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Wij streven ernaar alle leerlingen op een verantwoorde wijze binnen het basisonderwijs onderwijs te laten volgen, afgestemd op hun eigen ontwikkelingsmogelijkheden. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is de hulpvraag van de leerling. Onder leerlingen met een ondersteuningsbehoefte verstaan wij leerlingen die speciale zorg en begeleiding nodig hebben op school, omdat er bijvoorbeeld een leerachterstand, gedragsproblemen of andere belemmeringen zijn. Deze hulp wordt – binnen de mogelijkheden van de school - zoveel mogelijk aangepast aan het individuele kind.
Basisondersteuning
Om aan de onderwijsbehoeften van de kinderen tegemoet te komen en de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, werken wij volgens het onderwijsconcept van handelingsgericht werken. We belichten hieronder een vijftal gebieden die hierbij van belang zijn, te weten: hoeveelheid aandacht en tijd, onderwijsmaterialen, ruimtelijke omgeving, expertise van de leerkrachten en samenwerking met andere instanties. Hoeveelheid aandacht en tijd. In de klas geeft de leerkracht de instructie. Deze wordt op maat aangeboden. De leerlingen kunnen bijvoorbeeld een verlengde instructie of juist een verkorte instructie krijgen.Om het zelfstandig werken te bevorderen, maakt de hele school gebruik van het GIP-model. GIP staat voor Groeps- en Individueel gericht pedagogisch en didactisch handelen van de leerkracht. De leerlingen leren om te gaan met uitgestelde aandacht, door middel van verschillende hulpmiddelen, zoals het stoplicht, time timer, het servicerondje en dobbelstenen. Dit vinden wij belangrijk, omdat er op die manier tijd wordt gecreëerd om te differentiëren in de begeleiding van leerlingen.
Onderwijsmaterialen
De school beschikt over een orthotheek die voorziet in verschillende materialen die ter ondersteuning van de differentiatie kunnen worden ingezet. Ruimtelijke omgeving. In alle klassen is een instructietafel aanwezig waaraan de leerkracht met de leerlingen kan werken. Op de gangen is een beperkt aantal plekken beschikbaar waar de leerlingen zelfstandig kunnen werken. De school beschikt daarnaast over een beperkt aantal extra werkruimtes.
Expertise
De leerkrachten op de Piet Hein volg(d)en allemaal de kanjertraining en ontwikkelen zich op het gebied van HGW. Een aantal leerkrachten heeft zich gespecialiseerd op het gebied van rekenen, taal, dyslexie en hoogbegaafdheid.
Samenwerking met andere instanties
De IB en de leerkrachten onderhouden de contacten met externe instanties die leerlingen begeleiden en/of onderzoeken.
Extra ondersteuning
Er zijn leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan de basisondersteuning. Differentiëren met speciale onderwijsmaterialen behoort tot de mogelijkheden om extra ondersteuning te bieden. In sommige gevallen kan voor een bepaalde periode RT (remedial teaching) worden ingezet.In die gevallen dat school handelingsverlegen is, kan de school de expertise inroepen van een aantal externe partijen (o.a. : Begeleider passend onderwijs, expetrise centrum Orion, ouder-kindcoach, GGD, Amstelveenloket, leerplicht, etc.). Zij kunnen voor een (korte) periode de leerkracht, de leerlingen, ouders of IB begeleiden bij de ondersteuning die de leerling nodig heeft.
Grenzen van het onderwijs
Helaas kunnen wij niet altijd aan de onderwijsbehoeften van een leerling voldoen. Als de benodigde extra ondersteuning niet meer geboden kan worden, zal de school in samenspraak met de Amstelronde specialist en ouders op zoek gaan naar een andere -voor het kind meer passende - onderwijsplek. Ook bij de aanmelding van een nieuwe leerling (zowel een 4-jarige als een zij-instromer) wordt altijd eerst gekeken of het kind speciale onderwijsbehoeften heeft. De procedure bij aanmelding staat uitgebreid beschreven in het plaatsingsprotocol onderinstroom en zij-instroom (zie schoolgids). Door de groepsgrootte van de klassen en diversiteit aan kinderen met extra onderwijsbehoeften die de school opvangt, is de ruimte voor het plaatsen van kinderen met extra onderwijsbehoefte beperkt.Of uw kind – met mogelijk extra onderwijsbehoefte- geplaatst kan worden, hangt uiteindelijk altijd af van de groepsgrootte en samenstelling van de groep waarvoor u uw kind wilt aanmelden. Evenals van de op dat moment beschikbare deskundigheid die uw kind mogelijk nodig heeft.
Samenwerking met ouders
De leerkrachten onderhouden het contact met ouders. Zodra er specifieke onderwijsbehoeften zijn bij een leerling wordt dit besproken met de interne begeleiding (IB) van de Piet Hein. Hierin worden de ouders gekend. Als een kind extra externe ondersteuning nodig heeft, wordt dit met de ouders besproken. Eventueel onderzoek naar de onderwijsbehoeften van een leerling door externen gebeurt altijd in overleg.
In de bijlage kunt u ons hele Schoolondersteuningsprofiel lezen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
zie schooljaarplan