Wat is de klachtenregeling?
Een klacht en dan ...
Als u een klacht heeft over de dagelijkse gang van zaken in de school kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind en vervolgens bij de leiding van de school. De meeste klachten zullen in onderling overleg op een juiste wijze worden afgehandeld. Als de klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, of als de aard van de klacht daar aanleiding toe geeft, kunt u een beroep doen op de klachtenregeling. Het bestuur heeft voor de openbare scholen een klachtenregeling vastgesteld, die is terug te vinden op haar website: www.onderwijsprimair.nl
Klachten kunnen bijv. gaan over de begeleiding van leerlingen, de toepassing van strafmaatregelen, seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, geweld en pesten. Op elke school is een interne vertrouwenspersoon. Voor onze school is dat Marian Kok, zij is ?te bereiken op 0182-352706 of via mail mariankok@onderwijsprimair.nl.
Voor de openbare basisscholen is een externe vertrouwenspersoon benoemd. De vertrouwenspersoon zal nagaan of door bemiddeling een oplossing bereikt kan worden. De vertrouwenspersoon kan de klager zo nodig verwijzen naar andere instanties. Zij kan de klager eventueel begeleiden bij de verdere procedure. Een klacht kan worden ingediend bij:
Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2, 3524 SJ Utrecht 030 - 285 65 31
vertrouwenswerk@schoolenveiligheid.nl
Giti Bán g.ban@schoolenveiligheid.nl 030 - 285 66 08 Frank Brouwer f.brouwer@schoolenveiligheid.nl 030 - 285 66 35 of bij de landelijke klachtencommissie, waar het bestuur bij aangesloten is.
Het adres van de landelijke klachtencommissie, waar u schriftelijk een klacht kunt indienen luidt:
Landelijke Klachtencommissie Postbus 30435 2500 GK Den Haag.
De klachtencommissie zal de klacht nader onderzoeken. De klager en de aangeklaagde worden door de commissie nader gehoord. Binnen vier weken na de hoorzitting brengt de commissie verslag uit aan het bestuur. De commissie deelt aan de klager, de aangeklaagde en de directeur van de school mee of de klacht al dan niet gegrond is. De klachtencommissie kan een aanbeveling doen over te nemen maatregelen. Binnen vier weken na ontvangst van het advies van de klachtencommissie deelt het bestuur aan de betrokkenen mee of zij het eens is met het oordeel van de klachtencommissie en of zij aanleiding ziet om maatregelen te treffen en zo ja, welke maatregelen. Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld kunt u doen bij de vertrouwensinspecteur; telefoonnummer 0900-1113111