SmdB De Kandelaar

Liesveldweg 65 4233 HG Ameide

  • voor uitleg logo klik https://www.dekandelaarameide.nl/Schoollogo
  • De Kandelaar is gehuisvest in Het Liesveld. Ook de bibliotheek voor Ameide en Tienhoven is hier  te vinden.
  • Schoolfoto van SmdB De Kandelaar
  • Schoolfoto van SmdB De Kandelaar
  • Schoolfoto van SmdB De Kandelaar

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school is de Route 8 eindtoets afgenomen. Alle 23 leerlingen van groep 8 hebben deze eindtoets gemaakt. De adviezen gegeven door school en de adviezen n.a.v. de eindtoets komen vrijwel allemaal overeen. Er is 1 schooladvies naar boven toe bijgesteld.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de jonge leerlingen wordt gemeten via de leerlijn van ParnasSys groep 1 en 2 en via het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld van Cito voor de leerlingen van groep 3 t/m 8.

De uitkomsten worden geanalyseerd en afhankelijk hiervan wordt de aanpak per groep/per leerling bijgesteld. De intern begeleider spreekt dit door met de leerkrachten tijdens de groepsbesprekingen en ziet toe op de naleving ervan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De meeste leerlingen die onze school verlaten zitten na drie jaar nog steeds op het gegeven advies. Factoren als bijvoorbeeld het naar je zin hebben, in wat voor een groep een leerling terecht gekomen is, wennen aan het onderwijs in het voortgezet onderwijs,  kunnen van invloed zijn op de plaatsing en het uiteindelijke succes in het vo.

In oktober van ieder schooljaar krijgen de ouders en kinderen van groep 7 en 8 een infobrief PO-VO. In dit document staat het proces beschreven PO-VO.

Onderwerpen zijn: 

  1. Wet- en regelgeving
  2. Adviesgesprek
  3. Schooladvies
  4. Doorstroomtoets
  5. Bijstelling schooladvies
  6. Keuze voor school VO
  7. Procedure rondom aanmelding bij een VO-school
  8. Vormen van VO
  9. VO in de regio
  10. Voorlichtingsavonden en open dagen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

1. Wij voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving.

2. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden.

3. Wij voeden onze leerlingen op tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking.

4. Wij voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect tonen voor andere opvattingen en overtuigingen (religies).

5. Wij richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • begrip voor de ander
  • gelijkwaardigheid
  • verdraagzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar de Vereniging voor protestants christelijk primair onderwijs TriVia.  De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven