Roomskatholieke Basisschool St. Willibrordus

Van Gaverenlaan 10 a 5131 CT Alphen (Noord-Brabant)

Vaak krijgen wij te horen dat we een warm en toegankelijk gebouw hebben waar eenieder zich goed voelt en we mogen zijn zoals we zijn.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Willibrordusschool werden de Cito 3.0 toetsen afgenomen. Vanaf dit schooljaar gebruiken we het leerlingvolgsysteem: "Leerling in Beeld". In groep 8 wordt de Centrale doorstroomtoets gemaakt

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op de Willibrordusschool volgen we de leerlingen in groep 1 en 2 door te observeren. Observaties worden geregistreerd in het leerlingvolgsysteem behorende bij Digikeuzebord. Vanaf groep 3 gebruiken we methodetoetsen om in beeld te brengen wat onze leerlingen al kennen of in een periode hebben geleerd. Daarnaast worden vanaf groep 3 twee keer per jaar Cito-toetsen behorende bij ons leerlingvolgsysteem afgenomen om de vorderingen op cognitief gebied gedurende de gehele basisschooltijd te volgen.   

Analyseren van de resultaten gebeurt op groeps- en leerlingniveau door de leerkrachten samen met de intern begeleider. Analyses worden gebruikt om het onderwijsaanbod aan te passen aan datgene (individuele) leerlingen nodig hebben. Een rapportage op schoolniveau wordt door de intern begeleider en de directie opgesteld. Dit wordt met het team en het bestuur doorgenomen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Gedurende de gehele basisschoolperiode worden de vorderingen van uw kind gemeten door middel van Cito-toetsen. Al deze gegevens worden verzameld in een systeem, het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. Dit geeft een duidelijk beeld van de ontwikkeling van uw kind en vanuit het volgsysteem volgt een schoolkeuzeadvies.Daarnaast worden de observaties en resultatenvan de methode gebonden toetsen bijgehouden en kijken wij ook naar inzet, interesse, motivatie en de werkhouding.

Vanaf eindgroep 7 wordt met u als ouder(s)/verzorger(s) en uw kind alvast het verwachte schooladvies besproken in het laatstevoortgangsgesprek.

In groep 8, in januari, geeft de leerkracht van groep 8, na overleg met de intern begeleider en de directeur, het officiële voorlopige schooladvies voor het voorgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op de gegevens uit het volgsysteem, leerlingkenmerken en de toelatingseisen die het voortgezet onderwijs stelt.

In februari maken onze leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets, waarna in maart het definitieve schooladvies plaatsvindt.

        

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Willibrordusschool wordt de Kanjertraining ingezet om te werken aan de sociaal- emotionele ontwikkeling (SEO) van de leerlingen. De Kanjertraining richt zich op het stimuleren van sociaal vaardig gedrag, het vergroten van het welbevinden en het voorkomen of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag. 

De training wordt schoolbreed ingezet in ons onderwijs met structurele klassikale lessen en activiteiten. Om genoemde doelen te bereiken wordt in de training gewerkt aan een viertal zaken. 

  • Kennis: kinderen hebben kennis en inzicht in gedrag en de gevolgen hiervan voor de ander.
  • Vaardigheden: kinderen hebben meer sociale vaardigheden en vertonen minder meeloopgedrag.
  • Motivatie: kinderen zijn meer gemotiveerd om zich sociaal te gedragen.
  • Verantwoordelijkheidsbesef: kinderen zijn zich bewust dat je kunt kiezen hoe je je gedraagt en ervaren hierin meer zelfvertrouwen.

Aan het begin van het schooljaar wordt de Kanjertraining intensiever ingezet met het oog op groepsvorming.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Oplossingsgericht
  • Verantwoordelijk
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In december 2020 is op onze school vanuit de onderwijsinspectie, in het kader van het vierjaarlijks schoolbezoek, een onderzoek gedaan naar kwaliteitsverbetering en leerlingenpopulatie. 

Terug naar boven