PCB De Stromen

Lupinesingel 11 2403 CM Alphen aan den Rijn

  • Schoolfoto van PCB De Stromen
  • Schoolfoto van PCB De Stromen
  • Schoolfoto van PCB De Stromen
  • Schoolfoto van PCB De Stromen

Het team

Toelichting van de school

We hebben op De Stromen twee locaties. De Stromen heeft één directeur. Elke locatie heeft een teamleider. Ook zijn er twee intern begeleiders werkzaam. Één voor de onderbouw (groep 1 t/m 4) en één voor de bovenbouw (groep 5 t/m 8). Beide intern begeleiders werken op beide locaties. Beide locaties hebben een conciërge. De Stromen heeft ook een administratief medewerker. Verder zijn er een aantal onderwijsassistenten op beide locaties aanwezig. Voor bewegingsonderwijs werken we met vakleerkrachten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vinden van vervangers voor afwezige leerkrachten is geregeld door middel van de vervangingspool (RTC-Cella), waarbij SCOPE scholengroep is aangesloten.

Incidenteel kan vervanging een probleem opleveren. Als het niet lukt een vervanger te vinden, maken SCOPE scholen gebruik van een intern noodplan. In zo’n geval wordt gezocht naar interne oplossingen. Deze kunnen bestaan uit het inzetten van parttime leerkrachten, het doorschuiven van een leerkracht naar een andere groep, het combineren van groepen of het verdelen van kinderen over andere groepen. Het beleid is er op gericht te voorkomen dat kinderen naar huis moeten worden gestuurd

We hebben het afgelopen schooljaar gemerkt dat het vervangen bij ziekte van een leerkracht een steeds grotere uitdaging wordt. Ook in Alphen aan den Rijn merken we helaas het begin van het landelijke leerkrachtentekort.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zitten de kinderen per leerjaar bij elkaar en soms is er een combinatie van twee leerjaren samengevoegd.
Voor de kleuters geldt dat we dit altijd combineren in groepen 0/1/2.

In de klassen wordt handelingsgericht gewerkt. Dit betekent dat niet elk kind altijd hetzelfde werk doet of aan dezelfde doelen werkt.
Er is afstemming in de leerstof, maar ook in de werkwijze. Soms werken we dan ook groepsdoorbroken, in de groep of op het leerplein.

Wij hebben in de school kinderen met specifieke onderwijsbehoeften waarop wij met elkaar een zo goed mogelijk antwoord proberen te geven. We vinden het belangrijk elk kind te zien en kijken wat hij of zij nodig heeft.  Passend Onderwijs is zichtbaar in onze school en daar zijn we trots op!

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Stromen verwelkomt een diverse groep leerlingen, inclusief kinderen met uiteenlopende ondersteuningsbehoeften. Deze behoeften variëren van leerondersteuning voor begaafde kinderen en die met specifieke leerstoornissen tot hulp bij gedragsproblemen zoals autisme, ADHD, ADD en ODD. Ook bieden we steun aan leerlingen met een achterstand in spraak/taalontwikkeling, motorische ontwikkeling en verhogen we het welbevinden van kinderen die als vluchteling uit oorlogsgebieden komen.

Bij aanmelding onderzoekt ons zorgteam, bestaande uit de directie en intern begeleiders, grondig of wij kunnen voldoen aan de ondersteuningsvraag van uw kind. We werken hierbij nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (SPO) Rijnstreek. Voor meer informatie, bezoek de website swvrijnstreek.nl, of neem contact op via e-mail op info@swvrijnstreek.nl of telefonisch op 0172 – 418 759.

Het SPO Rijnstreek zorgt ervoor dat scholen in de regio een passend onderwijsaanbod hebben voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, met 53 basisscholen binnen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. Het aanbod wordt constant ontwikkeld om nog meer kinderen in hun eigen omgeving onderwijs te bieden.

Vanaf 22 augustus 2022 biedt het SPO een oudersteunpunt voor vragen over passend onderwijs. Bezoek voor informatie de website of contacteer via oudersteunpunt@swvrijnstreek.nl of telefoonnummer 0172-266 266.Wat betreft kwaliteitszorg, monitoren leerkrachten de voortgang van elke leerling en groep door gesprekken, observaties, een groepsontwikkelbord, voortgangsgesprekken, en toetsresultaten. Dit helpt bij het identificeren van de onderwijsbehoeften van kinderen, waardoor een passend aanbod kan worden gecreëerd. Drie keer per jaar worden leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften besproken, waarbij een digitaal groeidocument wordt opgesteld met de ouders, waarin de doelen, stimulerende en belemmerende factoren, en gemaakte afspraken staan.Voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, worden soms speciale overleggen georganiseerd met deskundigen, zoals een onderwijsspecialist, gezinsspecialist, logopedist of fysiotherapeut. Het uiteindelijke doel is om elk kind een passende onderwijsplek te bieden, waarbij we ons richten op een individuele aanpak en het benutten van externe ondersteuning indien nodig.

Elk kind heeft een digitaal dossier waarin belangrijke gegevens worden verzameld, beheerd door de intern begeleider. De ontwikkeling van jongere kinderen wordt gevolgd via het BOSOS leerlingvolgsysteem, en voor oudere leerlingen worden methodetoetsen en DIA toetsen gebruikt voor verschillende vakgebieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Passend onderwijs geven wij vorm door de ondersteuning te stapelen. We maken onderscheid in basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1, 2 en 3) en extra ondersteuning (ondersteuningsniveau 4).

In het kort houdt dit het volgende in:
Het uitgangspunt is dat alle leerlingen op onze school goed onderwijs krijgen. We geven les volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Sommige leerlingen hebben voor een goede ontwikkeling nog iets anders nodig, hierbij worden er aanpassingen gedaan. Dit gaat om individuele aanpassingen (bijvoorbeeld het gebruik van een hulpmiddel) en om aanpassingen voor sub-groepjes. Bijvoorbeeld extra instructie of oefentijd bij een bepaald vak, binnen de eigen groep. Voor een enkele leerling is aanvullende diagnostiek door de school of met behulp van een  handelingsplan gericht werken aan het behalen van specifieke doelen nodig. Deze ondersteuning wordt meestal in kleine groepjes gegeven, dit kan binnen of buiten de klas op het leerplein zijn. Deze ondersteuning richt zich erop dat de leerling goed mee kan blijven doen met het aanbod in de eigen groep. Als ondersteuningsniveau 1,2 en 3 niet toereikend is, kan de ondersteuning worden vormgegeven door het team passend onderwijs of door externen (bijv. Auris of het SWV) Hierbij kan het gaan om begeleiding van de professional, aanvullend onderzoek of begeleiding van de leerling. Per leerling wordt gekeken wat er nodig is en hoe dit zo goed mogelijk kan worden vormgegeven. Verder heeft onze school een goede samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin, GO voor jeugd voor hulpverlening en met het Samenwerkingsverband voor extra ondersteuning aan ouders en kinderen, wanneer dat nodig is. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven