PCB De Stromen

Lupinesingel 11 2403 CM Alphen aan den Rijn

  • Schoolfoto van PCB De Stromen
  • Schoolfoto van PCB De Stromen
  • Schoolfoto van PCB De Stromen
  • Schoolfoto van PCB De Stromen

Het team

Toelichting van de school

We hebben op De Stromen twee locaties. De Stromen heeft één directeur. Elke locatie heeft een teamleider. Ook zijn er twee intern begeleiders werkzaam. Één voor de onderbouw (groep 1 t/m 4) en één voor de bovenbouw (groep 5 t/m 8). Beide intern begeleiders werken op beide locaties. Beide locaties hebben een conciërge. De Stromen heeft ook een administratief medewerker. Verder zijn er een aantal onderwijsassistenten op beide locaties aanwezig. Voor bewegingsonderwijs werken we met vakleerkrachten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het vinden van vervangers voor afwezige leerkrachten is geregeld door middel van de vervangingspool (RTC-Cella), waarbij SCOPE scholengroep is aangesloten.

Incidenteel kan vervanging een probleem opleveren. Als het niet lukt een vervanger te vinden, maken SCOPE scholen gebruik van een intern noodplan. In zo’n geval wordt gezocht naar interne oplossingen. Deze kunnen bestaan uit het inzetten van parttime leerkrachten, het doorschuiven van een leerkracht naar een andere groep, het combineren van groepen of het verdelen van kinderen over andere groepen. Het beleid is er op gericht te voorkomen dat kinderen naar huis moeten worden gestuurd

We hebben het afgelopen schooljaar gemerkt dat het vervangen bij ziekte van een leerkracht een steeds grotere uitdaging wordt. Ook in Alphen aan den Rijn merken we helaas het begin van het landelijke leerkrachtentekort.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zitten de kinderen per leerjaar bij elkaar en soms is er een combinatie van twee leerjaren samengevoegd.
Voor de kleuters geldt dat we dit altijd combineren in groepen 0/1/2.

In de klassen wordt handelingsgericht gewerkt. Dit betekent dat niet elk kind altijd hetzelfde werk doet of aan dezelfde doelen werkt.
Er is afstemming in de leerstof, maar ook in de werkwijze. Soms werken we dan ook groepsdoorbroken, in de groep of op het leerplein.

Wij hebben in de school kinderen met specifieke onderwijsbehoeften waarop wij met elkaar een zo goed mogelijk antwoord proberen te geven. We vinden het belangrijk elk kind te zien en kijken wat hij of zij nodig heeft.  Passend Onderwijs is zichtbaar in onze school en daar zijn we trots op!

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Stromen heeft allerlei kinderen op school met gevarieerde ondersteuningsbehoeften.

De ondersteuning is o.a. nodig op het terrein van:

  • Leerstof, we bieden veel variatie in de begaafdheid van onze leerlingen en we bieden aanbod aan kinderen met een specifieke leerstoornis
  • Gedrag, autisme / ADHD / ADD / ODD
  • Spraak/taalontwikkeling, voor een aantal leerlingen van onze school is Nederlands niet de thuistaal
  • Motorische ontwikkeling
  • We hebben aanbod om het welbevinden te verhogen,. Voor een aantal leerlingen van onze school geldt dat zij als vluchteling uit een oorlogsgebied komen

Bij aanmelding op onze school zal het zorgteam, bestaande uit directie en intern begeleiders, heel gericht onderzoeken of wij als team een antwoord hebben op de ondersteuningsvraag van uw kind en in hoeverre wij tegemoet kunnen komen aan de ondersteuningsbehoefte van het desbetreffende kind.

Hierbij wordt nauw samengewerkt met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (SPO) Rijnstreek.

Website: https://swvrijnstreek.nl
Email: info@swvrijnstreek.nl  
Telefoonnummer: 0172 – 418 759

Hieronder vindt u de informatie over SPO Rijnstreek

De meeste kinderen doen het prima op school. Ze ontwikkelen zich goed en leren zonder problemen. Een op de vijf kinderen heeft meer begeleiding nodig om talenten te ontwikkelen of uitdagingen aan te gaan. Voor deze kinderen is er meer ondersteuning nodig.

Om deze ondersteuning te organiseren, heeft iedere basisschool in de Rijnstreek een aanbod. Indien nodig  wordt het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek betrokken om extra ondersteuning aan te kunnen bieden die passend zijn bij de ontwikkelingsbehoefte van de leerling. Binnen de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop zijn 53 basisscholen aangesloten. 

Passend Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling en in afstemming op de behoefte van de leerlingen. Binnen de regio Rijnstreek vinden we het belangrijk dat zo in de toekomst nog meer kinderen in hun eigen wijk, dorp of binnen hun eigen (levensbeschouwelijke) gemeenschap naar school kunnen gaan. Om dit mogelijk te maken wordt het aanbod voor leerlingen steeds verder ontwikkeld. Dát is de kern van passend onderwijs, want ieder kind verdient een passende plek in het basisonderwijs.

Aankondiging van oudersteunpunt (vanaf 22 augustus 2022)
Website: https://swvrijnstreek.nl/oudersteunpunt/
Email: oudersteunpunt@swvrijnstreek.nl 
Telefoonnummer: 0172-266 266

Het oudersteunpunt is er voor de ouders die vragen hebben. Ouders kunnen onafhankelijk informatie vinden over het aanbod van passend onderwijs in de regio en welke mogelijkheden er zijn. Verder geeft het Oudersteunpunt begeleiding aan ouders die behoefte hebben aan extra informatie over Passend Onderwijs. 

Kwaliteitszorg

In elke groep houdt de leerkracht de ontwikkeling van ieder individueel kind en van de hele groep bij. Dat gebeurt door middel van het startgesprekken met ouders en kind, observaties, het bijhouden van een groepsontwikkelbord, voortgangsgesprek(ken) met ouders en kind, kindgesprek(ken) en de toetsresultaten. Deze wordt genoteerd in een groepsontwikkelbord. Hierin kijkt de leerkracht welke onderwijsbehoeften een kind heeft om zowel de cognitieve als sociaal-emotionele doelen te behalen. De kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften worden geclusterd. Zo ontstaat een groepsontwikkelbord met passend aanbod en wordt er via het groepsontwikkelbord aan de doelen gewerkt. Per vakgebied wordt een groepsontwikkelbord gemaakt. Momenteel doen we dit voor spelling,rekenen, taal, (begrijpend) lezen, gedrag en motoriek. In een leerjaar worden 3 groepsontwikkelborden voor deze vakken gemaakt. Aan het einde van de periode worden de groepsontwikkelborden geëvalueerd en met deze informatie en de doelen voor de volgende periode wordt een nieuw groepsontwikkelbord gemaakt.

Vanaf groep 3 maken we gebruik van methode-gebonden toetsen en DIA toetsen, welke zijn vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem. Voor het afnemen van de toetsen volgen we de methode of het advies van DIA. Voor de leerkrachten is een ondersteuningskalender opgesteld, zodat duidelijk is wanneer welke toets wordt afgenomen en wanneer welke zorg/voortgangsgesprekken plaatsvinden. Uiteraard kunnen voortgangsgesprekken ook op een ander moment plaatsvinden.

Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Drie keer per jaar wordt de groep besproken door de leerkracht(en) en de intern begeleider. Tussen deze 3 vaste momenten door hebben de leerkracht(en) en de intern begeleider veelvuldig contact over de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Er vinden gesprekken plaats met ouders als hun kind extra ondersteuning behoeft. Voor elke leerling die meer ondersteuning nodig heeft dan door de school geboden kan worden, wordt een digitaal groeidocument opgesteld. Het groeidocument wordt met de ouders ingevuld en besproken. Daarin staat omschreven welke stimulerende en belemmerende factoren bij het kind horen, welke kansen en we zien en welke afspraken er zijn gemaakt. Ook staat hierin hoe, door wie, wanneer en hoelang er aan de gestelde doelen wordt gewerkt. Dit kan bijvoorbeeld door extra ondersteuning van de leerkracht binnen de klas of extra hulp door middel van een andere leerkracht of onderwijsassistent op het leerplein, etc. Deze doelen worden geëvalueerd en besproken met ouders en kind.

Een overleg met ouders, de leerkracht en de intern begeleider heet een SOT, een smal overleg team. Soms is het nodig dat er een deskundige aanschuift om mee te denken over de hulpvraag, de behoefte van een kind. Er wordt dan een BOT georganiseerd, een breed overleg team. In dit gesprek kunnen verschillende deskundigen aanschuiven. Zo kunt u denken aan een onderwijsspecialist, een gezinsspecialist (JGT-er), maar ook een logopedist of fysiotherapeut. Dit hangt af van de ondersteuningsbehoeften/de hulpvraag van het kind. Ouders zijn altijd bij de gesprekken aanwezig en hebben een belangrijke, waardevolle rol. U kent immers uw kind het best. Wanneer een kind op een ander niveau les krijgt dan de rest van de groep, dan wordt een ontwikkelperspectief opgesteld wat voortkomt uit het groeidocument. Hierin staat omschreven aan welke doelen deze leerling werkt per periode en welk eindniveau eind groep 8 verwacht wordt. Naast de leerlingbesprekingen, worden alle groepen ook op extra geplande momenten besproken om de voortgang van de ontwikkeling te volgen.

De leerlingen worden aan het einde van elk schooljaar overgedragen en besproken met de nieuwe leerkracht(en). Sommige leerlingen die extra zorg nodig hebben worden na overleg en toestemming van ouders besproken met de orthopedagoog van SCOPE. We doen dit met elkaar in belang van het kind. Mochten we met elkaar (in een SOT/BOT) tot de conclusie komen dat aanvullend onderzoek nodig is, wordt dit mogelijk ook door de orthopedagoog van SCOPE gedaan. Het verslag wordt besproken met de ouders in aanwezigheid van de leerkracht, de orthopedagoog en de intern begeleider. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt voor de ouders en de school.

De groepsleerkracht is in eerste instantie verantwoordelijk voor het geven van extra zorg binnen de klas aan de kinderen. Kinderen die extra zorg behoeven worden meestal in en buiten de groep extra geholpen. Voor de extra zorg wordt gebruik gemaakt van een leerkracht op het leerplein, van de materialen uit de orthotheek, adviezen van de orthopedagoog, onderwijsspecialist of intern begeleider en ervaringen van de leerkrachten. Daarnaast kan ondersteuning worden aangevraagd vanuit het bestuur en het samenwerkingsverband Passend Onderwijs. Dit is begeleiding voor de leerkracht en de leerling. Het samenwerkingsverband en het bestuur biedt op een breed, verschillend gebied arrangementen aan. Hiervan kan gebruik worden gemaakt als blijkt dat dit aansluit bij de onderwijsbehoeften van het kind. Bij het samenwerkingsverband kunt u denken aan een arrangement bijv. schrijfmotoriek, spelbegeleiding, kindercoach, steunpunt nieuwkomers etc. Vanuit het bestuur kunt u denken aan extra ondersteuning op het gebied van rekenen, woordenschat, begrijpend lezen en taal. Elke leerling heeft een digitaal dossier. Gedurende de schoolloopbaan van het kind worden alle belangrijke gegevens hierin verzameld en bewaard. Toetsgegevens, observaties, onderzoeksverslagen, verslagen van ouder- en/of kind-gesprekken. De intern begeleider beheert het dossier. In de groepen 1 en 2 worden de leerlingen gevolgd in hun ontwikkeling aan de hand van het leerlingvolgsysteem van BOSOS. Deze observatielijsten worden voor elke leerling ingevuld. In de groepen 3 t/m 8 worden methodetoetsen en DIA toetsen afgenomen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, -spelling, en rekenen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Passend onderwijs geven wij vorm door de ondersteuning te stapelen. We maken onderscheid in basisondersteuning (ondersteuningsniveau 1, 2 en 3) en extra ondersteuning (ondersteuningsniveau 4).

In het kort houdt dit het volgende in:
Het uitgangspunt is dat alle leerlingen op onze school goed onderwijs krijgen. We geven les volgens het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Sommige leerlingen hebben voor een goede ontwikkeling nog iets anders nodig, hierbij worden er aanpassingen gedaan. Dit gaat om individuele aanpassingen (bijvoorbeeld het gebruik van een hulpmiddel) en om aanpassingen voor sub-groepjes. Bijvoorbeeld extra instructie of oefentijd bij een bepaald vak, binnen de eigen groep. Voor een enkele leerling is aanvullende diagnostiek door de school of met behulp van een  handelingsplan gericht werken aan het behalen van specifieke doelen nodig. Deze ondersteuning wordt meestal in kleine groepjes gegeven, dit kan binnen of buiten de klas op het leerplein zijn. Deze ondersteuning richt zich erop dat de leerling goed mee kan blijven doen met het aanbod in de eigen groep. Als ondersteuningsniveau 1,2 en 3 niet toereikend is, kan de ondersteuning worden vormgegeven door het team passend onderwijs of door externen (bijv. Auris of het SWV) Hierbij kan het gaan om begeleiding van de professional, aanvullend onderzoek of begeleiding van de leerling. Per leerling wordt gekeken wat er nodig is en hoe dit zo goed mogelijk kan worden vormgegeven. Verder heeft onze school een goede samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin, GO voor jeugd voor hulpverlening en met het Samenwerkingsverband voor extra ondersteuning aan ouders en kinderen, wanneer dat nodig is. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven