Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school werkt in jaargroepen, dat wil zeggen dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. We werken handelingsgericht, waarbij we rekening houden met de onderwijsbehoeften van elk kind. Zo zijn er kinderen met een eigen leerlijn. Zij krijgen meer tijd en begeleiding om de leerstof te doorlopen. Voor kinderen die sneller kunnen, verzorgen we pluswerk, zodat zij voldoende uitdaging ervaren. Het onderwijs wordt gestructureerd via vak- en vormingsgebieden, waarbij we eigentijdse methoden gebruiken, die voldoen aan de kerndoelen. De leerkracht is de spil om dit op een uitdagende wijze vorm te geven. Naast groepsgewijze instructie, vindt er instructie in groepjes of aan individuele leerlingen plaats. Bij dit alles geven we vorm aan zelfstandig en samenwerkend leren.
Het team bestaat uit:
- Directeur
- Intern Begeleider
- Leerkrachten
- Onderwijsondersteuners
- Coördinator Tussenschoolse Opvang
- Conciërge
- Stagiaires
Onder Wereldoriëntatie vallen de vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek. Leerlingen werken aan het verwerven van kennis, het vergroten van hun zelfvertrouwen en zij ontdekken volop hun eigen talenten. Het is daarbij onmisbaar dat kinderen ook begrip voor elkaar leren hebben. Ze leren zich verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenootjes en in die van andere mensen, dichtbij en ver weg. Leren over normen en waarden – waarde(n)vol leren – is daarbij onmisbaar.
J.P. Sweelinck heeft een zeer gevarieerde doelgroep voor wat betreft de onderwijsbehoeften.
We bieden onder andere ondersteuning bij:
- meerbegaafde leerlingen
- leerproblemen; waaronder moeilijk lerend, dyslexie en dyscalculie
- sociaal-emotionele problematiek
- gedragsproblematiek
- verwerven van de Nederlandse taal
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij zullen ons in het schooljaar 22-23 oriënteren op de bestaande methodes voor de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Wij willen hierna kiezen voor de methode die voor onze leerlingen de beste handreikingen geeft m.b.t. deze ontwikkeling.
Sinds 2002 doet de J.P. Sweelinck mee aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (V.V.E.). Dit is een taal-stimulerings-programma, om de taalachterstanden al in een vroeg stadium, te beginnen op de peuterspeelzalen, aan te pakken. Omdat wij een VVE-school zijn, hebben we de beschikking over een leerkrachtondersteuner, die ondersteunt in groep 1-4. Zij begeleidt de kinderen, individueel of in een kleine groep bij het verwerven van (taal)vaardigheden.