Openbare Basisschool de Zevensprong

Danslaan 74 1326 PL Almere

  • Tijdens het deelnemen aan de tussenschoolse opvang maken de leerlingen gebruik van de geboden leeromgeving "Rijke schooldag".
  • Samenwerking in een veilige leeromgeving vinden wij essentieel.
  • Tijdens de schoolperiode van ieder kind worden er vele vriendschappen gesloten.
  • Een ontmoetingsplek om te leren en te spelen.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Zevensprong

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tweemaal per schooljaar worden de resultaten van alle leerlingen, groepen en leerjaren geanalyseerd. Op basis van lange termijn en korte termijn signalen worden interventies ingezet, geëvalueerd en geborgd. Hiermee wordt de kwaliteit van ons onderwijs continu gemonitord en de inhoud wordt op basis hiervan bijgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

HOE HET SCHOOLADVIES TOT STAND KOMT  

1.       Inschatting van schoolniveau (gr. 6)

In groep 6 wordt voor alle leerlingen een inschatting van schoolniveau geformuleerd. Deze inschatting van schoolniveau mag bestaan uit één schoolsoort of uit twee naastgelegen schoolsoorten. Door vanaf groep 6 het gesprek met leerlingen en hun ouders aan te gaan over de wederzijdse verwachtingen neemt de duidelijkheid over het schooladvies toe.  

2.       Inschatting van schoolniveau en (eventuele) ondersteuningsbehoefte (gr. 7)

In groep 7 stelt De Zevensprong nogmaals een inschatting van schoolniveau op. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken. Ook deze inschatting van schoolniveau wordt uiteraard weer met ouders en leerling besproken. Dit gesprek is ook bedoeld om leerlingen en ouders te informeren over het verdere verloop van het traject.  

3.       Voorlopig schooladvies (gr. 8)

In groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders in januari het voorlopige schooladvies. Dit voorlopige schooladvies wordt door De Zevensprong  voorafgaand aan de afname van de doorstroomtoets vastgesteld. Bij leerlingen waarbij dit van toepassing is wordt tevens de inschatting van extra ondersteuningsbehoefte besproken.  

4.       Definitief schooladvies (gr. 8)

In de eerste twee weken van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de resultaten wordt een toetsadvies voor het best passende vervolgonderwijs geformuleerd. Als dit toetsadvies hoger uitvalt dan het voorlopige schooladvies, dan neemt De Zevensprong in principe dit toetsadvies over in het definitieve schooladvies. Alleen als dit in het belang van de leerling is, kan De Zevensprong besluiten het advies niet te verhogen. Leerlingen en hun ouders ontvangen uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Het schooladvies moet worden vastgelegd in het Onderwijskundig Rapport (OKR) in DigiDoor en voor 15 april zijn geregistreerd in BRON. Het schooladvies Praktijkonderwijs (PrO) en het schooladvies VSO hebben een aparte status. Niet de PO- of VO-school, maar het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Almere bepaalt of een leerling een toelaatbaarheidsverklaring krijgt voor praktijkonderwijs of VSO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen moeten met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om tot leren te komen. Deze veiligheid vinden wij erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Er zijn schoolafspraken nodig om tot een veilige schoolcultuur te komen. Deze schoolafspraken vertalen zich in normen en waarden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen is welkom
  • Welbevinden is de basis
  • Wij respecteren elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven