Openbare Basisschool de Zevensprong

Danslaan 74 1326 PL Almere

  • Tijdens het deelnemen aan de tussenschoolse opvang maken de leerlingen gebruik van de geboden leeromgeving "Rijke schooldag".
  • Samenwerking in een veilige leeromgeving vinden wij essentieel.
  • Tijdens de schoolperiode van ieder kind worden er vele vriendschappen gesloten.
  • Een ontmoetingsplek om te leren en te spelen.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool de Zevensprong

Het team

Toelichting van de school

Waar ons team voor staat: 

Brede Openbare Basisschool De Zevensprong "Gewoon goed onderwijs"

De Zevensprong is de openbare basisschool in Danswijk. De Zevensprong heeft voor ons de betekenis van kinderen die binnen de basisschool zeven sprongen vooruit maken in hun ontwikkeling, voordat zij de school weer verlaten. School is niet de enige plek waar kinderen leren hoe de wereld in elkaar zit. Door school, gezin en buurt samen te brengen, bouwt Openbare Brede Basisschool De Zevensprong aan een leefwereld waarin kinderen in de volle breedte kunnen leren en ontwikkelen, samen met gezinsleden en buurtbewoners.

We bieden gestructureerd en goed georganiseerd onderwijs in combinatie met opvang, zorg, ICT, kunst, cultuur, sport en spel. Alles wat een kind nodig heeft om vanuit het klein, in een vertrouwde en boeiende omgeving, te bouwen aan een grote toekomst.

Onze uitgangspunten daarbij zijn:

1. Duidelijke structuur en organisatie in de klas

2. Open communicatie met ouders

3. Goede zorg vanuit school in samenwerking met andere partijen

4. Vele extra activiteiten, zoals ICT, sport, cultuur en creativiteit. Brede school waar onderwijs, opvang, zorg, kunst, cultuur, sport en ontspanning samenkomen

5. Nadruk op een goede sfeer op school en op hoe we omgaan met elkaar

6. De Zevensprong een school voor "Gewoon goed onderwijs".

Op De Zevensprong hebben we creativiteit en kunstzinnigheid hoog in het vaandel staan! We zijn verheugd om aan te kondigen dat onze school een bruisende klusklas heeft, speciaal ontworpen voor de jonge kunstenaars en ambachtslieden in de dop.

In onze klusklas vinden leerlingen alle benodigde materialen om hun creatieve vaardigheden te ontwikkelen en hun verbeeldingskracht de vrije loop te laten. Of het nu gaat om schilderen, knutselen, handvaardigheid of andere kunstzinnige projecten, de klusklas is de ideale plek voor kinderen om hun artistieke talenten te ontdekken. We geloven sterk in de kracht van creativiteit als een integraal onderdeel van het leerproces. Onze enthousiaste leerkrachten begeleiden en inspireren de leerlingen om hun creativiteit te uiten en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. We zijn ervan overtuigd dat deze ervaringen niet alleen bijdragen aan de artistieke groei van de leerlingen, maar ook aan hun zelfvertrouwen en probleemoplossende vermogen.

Bij De Zevensprong moedigen we onze leerlingen aan om te ontdekken, te creëren en te groeien. De klusklas is een levendige plek waar de verbeeldingskracht van onze leerlingen tot bloei komt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

  • bij voorkeur intern
  • via de vervangerspool van de Almeerse Scholen Groep (ASG)

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1/2: Dit is de enige heterogene groep binnen onze school. waarbij we kijken naar de individuele onderwijsbehoeften van de kinderen en hen de volgen stap in hun eigen ontwikkeling bieden, ongeacht hun leeftijd.

Groep 3: Dit is het jaar waarin lezen en rekenen centraal staan. Wij maken gebruik van Veilig Leren Lezen en Wereld in Getallen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Om de overgang van groep 2 naar 3 soepeler te laten verlopen wordt tot januari gebruik gemaakt van spelend leren.

Groep 4: De basis die in groep 3 is gelegd wordt verder uitgewerkt. De kinderen gaan voor het eerst werken met onze taalmethode, Taalactief en begrijpend lezen. Dit is een digitale methode, gebaseerd op de actualiteit. 

Groep 5: In deze groep wordt wereld oriëntatie toegevoegd (Naut, Brandaan en Meander).

Groep 6: De methode Blits  gebruiken we vanaf dit jaar om de leerlingen te ondersteunen in studievaardigheden. Aan het eind van groep 6 krijgen de kinderen voor het eerst voorlopig advies voor het Voortgezet Onderwijs.

Groep 7: Om de aansluiting met het Voortgezet Onderwijs zo goed mogelijk te maken, krijgen kinderen steeds meer verantwoordelijkheid over het eigen leren en meer huiswerk. Aan het eind volgt ook weer een voorlopig advies over het niveau voor het Voortgezet Onderwijs.

Groep 8: Dit jaar krijgen de kinderen hun definitieve advies voor het Voortgezet Onderwijs. De CITO eindtoets die in april wordt afgenomen is doorgaans een bevestiging van dit advies. In dit jaar gaan de kinderen op kamp en maken de kinderen een afscheidsmusical. Een mooie afsluiting van 8 jaar basisonderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 is de ontwikkeling op alle gebieden dusdanig aan elkaar gekoppeld, dat kinderen de hele dag aan deze vijf ontwikkelingsgebieden werken en vaak aan meerdere op hetzelfde moment.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Zevensprong bieden wij een mediumvoorziening voor leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS).

Deze speciale voorziening is ontworpen om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taalontwikkeling. In onze mediumvoorziening wordt zorgvuldig samengewerkt met een specialist die expertise heeft in het begeleiden van leerlingen met TOS. Deze deskundige begeleidt de leerlingen in kleine groepjes, waar individuele aandacht en afgestemde ondersteuning centraal staan.

De specialist in onze mediumvoorziening werkt samen met het reguliere schoolteam en externen vanuit Viertaal om een inclusieve leeromgeving te bevorderen. Ze zijn toegewijd aan het bieden van een gestructureerd programma dat is afgestemd op de specifieke behoeften van leerlingen met TOS, met als doel hun taalvaardigheden te versterken en hun zelfvertrouwen te vergroten. Binnen de mediumvoorziening op De Zevensprong wordt er niet alleen gefocust op het overwinnen van taaluitdagingen, maar ook op het bevorderen van sociaal-emotionele groei.

We streven ernaar om een ondersteunende omgeving te bieden waarin elke leerling met TOS zich gewaardeerd voelt en zijn of haar volledige potentieel kan benutten. Ouders en verzorgers worden actief betrokken bij het proces, en er wordt regelmatig overleg gepland om ervaringen te delen en de voortgang van de leerlingen te bespreken. Samen creëren we een netwerk van ondersteuning dat gericht is op het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen met TOS op De Zevensprong.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij zijn trots op onze doorstroomgroepen die speciaal zijn ontworpen voor onze jongste leerlingen van 3 en 4 jaar oud. In deze groepen leggen we de basis voor een succesvolle leerreis, met speciale aandacht voor het aanleren van de Nederlandse taal. Onze gepassioneerde leerkrachten in de doorstroomgroepen begrijpen het belang van een solide taalbasis en besteden daarom veel zorg aan het Nederlands. We geloven dat een sterke taalvaardigheid de sleutel is tot succes in alle vakgebieden en het leven in het algemeen.  Daarnaast gaan we verder dan alleen taalontwikkeling. We hebben ons onderwijsaanbod zorgvuldig gestructureerd volgens een leerlijn, waarbij we gebruikmaken van Inzichtelijk om de voortgang van onze leerlingen te volgen. Deze leerlijn omvat niet alleen het verwerven van taalvaardigheden, maar biedt ook toenemende aandacht voor andere vakken die van essentieel belang zijn voor een soepele overgang naar het reguliere vervolgonderwijs.   Om ervoor te zorgen dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt, is onze leerlijn onderverdeeld in meerdere niveaus. Op deze manier kunnen we differentiëren en inspelen op de individuele behoeften van onze leerlingen, hen stimuleren en uitdagen op een manier die het beste bij hen past.   Wij zijn toegewijd aan het bieden van een stimulerende en inclusieve leeromgeving waarin de nieuwsgierigheid van de kinderen wordt aangewakkerd en hun potentieel volledig wordt benut. Samen creëren we een fundament voor levenslang leren en succes.

Terug naar boven