Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groep 1/2: Dit is de enige heterogene groep binnen onze school. waarbij we kijken naar de individuele onderwijsbehoeften van de kinderen en hen de volgen stap in hun eigen ontwikkeling bieden, ongeacht hun leeftijd.
Groep 3: Dit is het jaar waarin lezen en rekenen centraal staan. Wij maken gebruik van Veilig Leren Lezen en Wereld in Getallen om deze vaardigheden te ontwikkelen. Om de overgang van groep 2 naar 3 soepeler te laten verlopen wordt tot januari gebruik gemaakt van spelend leren.
Groep 4: De basis die in groep 3 is gelegd wordt verder uitgewerkt. De kinderen gaan voor het eerst werken met onze taalmethode, Taalactief en begrijpend lezen. Dit is een digitale methode, gebaseerd op de actualiteit.
Groep 5: In deze groep wordt wereld oriëntatie toegevoegd (Naut, Brandaan en Meander).
Groep 6: De methode Blits gebruiken we vanaf dit jaar om de leerlingen te ondersteunen in studievaardigheden. Aan het eind van groep 6 krijgen de kinderen voor het eerst voorlopig advies voor het Voortgezet Onderwijs.
Groep 7: Om de aansluiting met het Voortgezet Onderwijs zo goed mogelijk te maken, krijgen kinderen steeds meer verantwoordelijkheid over het eigen leren en meer huiswerk. Aan het eind volgt ook weer een voorlopig advies over het niveau voor het Voortgezet Onderwijs.
Groep 8: Dit jaar krijgen de kinderen hun definitieve advies voor het Voortgezet Onderwijs. De CITO eindtoets die in april wordt afgenomen is doorgaans een bevestiging van dit advies. In dit jaar gaan de kinderen op kamp en maken de kinderen een afscheidsmusical. Een mooie afsluiting van 8 jaar basisonderwijs.
In groep 1/2 is de ontwikkeling op alle gebieden dusdanig aan elkaar gekoppeld, dat kinderen de hele dag aan deze vijf ontwikkelingsgebieden werken en vaak aan meerdere op hetzelfde moment.
Op De Zevensprong bieden wij een mediumvoorziening voor leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Deze speciale voorziening is ontworpen om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taalontwikkeling. In onze mediumvoorziening wordt zorgvuldig samengewerkt met een specialist die expertise heeft in het begeleiden van leerlingen met TOS. Deze deskundige begeleidt de leerlingen in kleine groepjes, waar individuele aandacht en afgestemde ondersteuning centraal staan.
De specialist in onze mediumvoorziening werkt samen met het reguliere schoolteam en externen vanuit Viertaal om een inclusieve leeromgeving te bevorderen. Ze zijn toegewijd aan het bieden van een gestructureerd programma dat is afgestemd op de specifieke behoeften van leerlingen met TOS, met als doel hun taalvaardigheden te versterken en hun zelfvertrouwen te vergroten. Binnen de mediumvoorziening op De Zevensprong wordt er niet alleen gefocust op het overwinnen van taaluitdagingen, maar ook op het bevorderen van sociaal-emotionele groei.
We streven ernaar om een ondersteunende omgeving te bieden waarin elke leerling met TOS zich gewaardeerd voelt en zijn of haar volledige potentieel kan benutten. Ouders en verzorgers worden actief betrokken bij het proces, en er wordt regelmatig overleg gepland om ervaringen te delen en de voortgang van de leerlingen te bespreken. Samen creëren we een netwerk van ondersteuning dat gericht is op het welzijn en de ontwikkeling van leerlingen met TOS op De Zevensprong.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
.
Wij zijn trots op onze doorstroomgroepen die speciaal zijn ontworpen voor onze jongste leerlingen van 3 en 4 jaar oud. In deze groepen leggen we de basis voor een succesvolle leerreis, met speciale aandacht voor het aanleren van de Nederlandse taal. Onze gepassioneerde leerkrachten in de doorstroomgroepen begrijpen het belang van een solide taalbasis en besteden daarom veel zorg aan het Nederlands. We geloven dat een sterke taalvaardigheid de sleutel is tot succes in alle vakgebieden en het leven in het algemeen. Daarnaast gaan we verder dan alleen taalontwikkeling. We hebben ons onderwijsaanbod zorgvuldig gestructureerd volgens een leerlijn, waarbij we gebruikmaken van Inzichtelijk om de voortgang van onze leerlingen te volgen. Deze leerlijn omvat niet alleen het verwerven van taalvaardigheden, maar biedt ook toenemende aandacht voor andere vakken die van essentieel belang zijn voor een soepele overgang naar het reguliere vervolgonderwijs. Om ervoor te zorgen dat elk kind de juiste ondersteuning krijgt, is onze leerlijn onderverdeeld in meerdere niveaus. Op deze manier kunnen we differentiëren en inspelen op de individuele behoeften van onze leerlingen, hen stimuleren en uitdagen op een manier die het beste bij hen past. Wij zijn toegewijd aan het bieden van een stimulerende en inclusieve leeromgeving waarin de nieuwsgierigheid van de kinderen wordt aangewakkerd en hun potentieel volledig wordt benut. Samen creëren we een fundament voor levenslang leren en succes.