Start- en slotbijeenkomsten van de thema's
Gedurende het jaar wordt schoolbreed aan vijf thema's gewerkt. Deze thema's worden gezamenlijk geopend en afgesloten. Regelmatig worden ouders uitgenodigd om de opening of afsluiting van het thema bij te wonen. Zo krijgt u zicht op wat uw kind op school heeft gedaan en geleerd.
Informatieavonden
Aan het begin van het schooljaar wordt per unit een informatieavond gepland. De mentoren van de betreffende unit vertellen gedurende deze avond hoe er het komend schooljaar in de unit van uw kind wordt gewerkt en wat er verwacht kan worden.
Tijdens een informatieavond halverwege het jaar worden verschillende workshops voor u georganiseerd, onder leiding van externe deskundigen. Bijvoorbeeld een workshop over opvoeden, door de jeugdverpleegkundige.
Aan het einde van het jaar vindt een algemene informatieavond plaats. Ieder jaar staat tijdens deze avond een ander onderwerp centraal. In het schooljaar 2021-2022 wordt u deze avond geïnformeerd over hoe wij van plan zijn te gaan werken in ons nieuwe gebouw, dat naar verwachting in het najaar van 2022 zal worden opgeleverd.
Voortgangsgesprekken
Drie keer per jaar wordt u met uw kind uitgenodigd voor een voortgangsgesprek:
- In september vindt een startgesprek plaats. Tijdens dit gesprek is er gelegenheid voor u en uw kind om ons te informeren over de ontwikkeling van het kind en worden afspraken gemaakt over het aankomende schooljaar.
- In februari en juni vinden voortgangsgesprekken plaats. Tijdens dit gesprek vertelt uw kind over zijn of haar ontwikkeling (in de onderbouw zal dit met behulp van de mentor gebeuren). Daarnaast geeft de mentor u inzicht in de sociaal emotionele en cognitieve ontwikkeling van uw kind, doordat de mentor de vorderingen op de leerlijnen met u zal bespreken.
Daarnaast vinden er in november en april facultatieve gesprekken plaats. De mentor nodigt u hiervoor uit als er zorgen zijn ten aanzien van de ontwikkeling van uw kind. Ook kunt u zich als ouder hiervoor aanmelden als u zelf zorgen heeft. Afhankelijk van het onderwerp is uw kind hier bij aanwezig.
In peuterunit (2-4 jaar) worden ouders twee maal per jaar uitgenodigd voor een 30 minutengesprek. Ouders krijgen tijdens deze gesprekken inzicht in de ontwikkeling van hun kind.
Nieuwsbrief
Eens per maand wordt er een nieuwsbrief verstuurd. Deze brief wordt digitaal verzonden. Wij houden u middels deze brief op de hoogte van de organisatorische en onderwijskundige ontwikkelingen op onze school.
Jaarkalender
Bij de start van het schooljaar wordt de schoolkalender verstrekt met daarin activiteiten voor het komende schooljaar, de vakanties en vrije dagen.
SchouderCom
De mentor verstuurt regelmatig berichten via ons ouder-communicatiesysteem 'SchouderCom'. SchouderCom is een app en website waarmee mentoren en ouders rechtstreeks contact kunnen onderhouden. Ook plaatsen de mentoren op SchouderCom berichten en foto's om ouders te informeren over activiteiten en bijzonderheden van de betreffende groep. Deze berichten zijn alleen in te zien door de aangesloten ouders van de groep.
Informatieverstrekkking aan gescheiden ouders
Ouders die beiden het ouderlijke gezag hebben, hebben allebei recht op alle informatie over het kind. Er is automatisch sprake van gezag wanneer ouders getrouwd zijn, samenwonen, een geregistreerd partnerschap hebben of als het door de rechter bepaald is. Wanneer ouders gescheiden zijn of bij een ontbinding van een geregistreerd partnerschap, behouden zij allebei het ouderlijk gezag, tenzij door de rechter anders is bepaald.
We gaan er van uit dat ouders elkaar op de hoogte houden. Dit is zelfs een verplichting voor de ouder die belast is met het ouderlijk gezag. Hij of zij moet de andere ouder op de hoogte houden van gewichtige aangelegenheden die het kind betreffen (artikel 1: 377 b Burgerlijk Wetboek). Gegevens over de schoolloopbaan van het kind moeten dus door de met het gezag belaste ouder doorgegeven worden. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Om er als school voor te zorgen dat beide ouders voorzien worden van informatie over hun kind bestaat de mogelijkheid voor extra informatievoorziening. In een dergelijk geval kan de betreffende ouder het beste aan het begin van het schooljaar, of zo snel mogelijk na een scheidingsuitspraak, contact opnemen met de school om afspraken te maken over de informatieverstrekking. De schriftelijke informatie kan dan toegestuurd worden. Ook op de website van onze school is natuurlijk veel informatie te vinden (schoolgids, nieuwsbrieven e.d.).
Daar waar het gaat om rapportgesprekken of gesprekken die voortvloeien uit speciale zorg voor het kind, gaan we er van uit dat er één gesprek plaats vindt met de beide ouders samen: het belang van het kind staat centraal. Op deze manier is er een waarborg dat dezelfde informatie op dezelfde manier gegeven wordt. Zo voorkomen we misverstanden. Hiervan kan alleen incidenteel, bij zwaarwegende omstandigheden van worden afgeweken om objectiviteit van informatie te kunnen waarborgen. In uitzonderlijke gevallen, denk hierbij bijvoorbeeld aan veiligheid, kan een school besluiten de gesprekken in aanwezigheid van de directeur te laten plaatsvinden of geen gesprekken te voeren met (één van de) ouder(s).
Als een ouder geen ouderlijk gezag heeft, moet de school die ouder, als hij daarom verzoekt, informeren over belangrijke feiten en omstandigheden die betrekking hebben op het kind of zijn verzorging en opvoeding. (artikel 1:377c BW). Het gaat dan om (schriftelijke) informatie over schoolvorderingen en eventueel sociaalpedagogische ontwikkelingen op school. Hieronder vallen niet een uitnodiging voor een ouderavond of andere activiteiten op school. Alleen als de vader het kind niet heeft erkend, heeft hij geen enkel recht op wat voor informatie dan ook.
Daar waar de school gegevens over het kind door moet geven aan derden, voor bijvoorbeeld het aanvragen van nader onderzoek in het belang van de schoolloopbaan van het kind, wordt aan beide ouders toestemming gevraagd (indien er gezag is en de vader het kind heeft erkend). De verzorgende ouder wordt belast met het verkrijgen van toestemming van de niet-verzorgende ouder voor de bemoeienis van een derde.
Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen aan school, als er bijvoorbeeld sprake is van wijzingen betreffende gezag, omgangsregeling, informatieverstrekking of adresgegevens. Zij moeten de school hiervan uit zichzelf op de hoogte stellen.
Verlofaanvragen kunnen worden gedaan door de ouder bij wie het kind in huis woont. Ouders bij wie het kind niet in huis woont, kunnen alleen een verlofaanvraag indienen met schriftelijke toestemming van de andere ouder. In geval van co-ouderschap houdt dit in dat de ouders alleen verlof kunnen aanvragen voor de dagen dat het kind bij de betreffende ouder in huis woont. Voor de andere dagen kan alleen verlof aangevraagd worden met schriftelijke toestemming van de andere ouder. Ouders die geen ouderlijk gezag hebben kunnen geen verlof aanvragen.