IKC De Duinvlinder

Slowakijehof 1 1363 BD Almere

Schoolfoto van IKC De Duinvlinder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten 2022-2023

Voor onze school geldt een signaleringswaarde van 80% voor het 1F-niveau. Dit betekent dat minimaal 80% van de kinderen een 1F-niveau moet behalen. Voor het 2F/1S niveau geldt een signaleringswaarde van 41,5%. 

De uitstroomgegevens voor het schooljaar 2022-2023 zijn als volgt:

  • voor lezen heeft 95% van de leerlingen het 1F-niveau behaald en 80% van de leerlingen hebben daarnaast ook het 2F-niveau. 
  • voor rekenen stroomt 20% van de leerlingen uit onder het 1F-niveau. 80% van de leerlingen heeft het 1F niveau behaald en 30% heeft daarnaast ook het 1S niveau behaald. Dit laatste is het enige punt waarop de signaleringswaarde niet gehaald is. 
  • voor taalverzorging stroomt 10% van de kinderen uit onder het 1F-niveau, 90% van de leerlingen heeft het 1F- niveau behaald en 60% van de leerlingen heeft daarnaast ook het 2F-niveau behaald. 

Wij zijn blij met de vooruitgang die, ondanks alle omstandigheden van de afgelopen schooljaren, het afgelopen schooljaar is geboekt. Tegelijkertijd blijven wij werken aan het verbeteren van onze opbrengsten. In ons schoolplan kunt u lezen hoe wij dit doen. Dit schoolplan is op te vragen bij de directie. 

*In het leerling administratiesysteem van IKC De Duinvlinder is ook een externe 10-14 groep opgenomen. In deze groep zitten ook leerlingen in leerjaar 8. Deze leerlingen staan feitelijk geregistreerd op IKC De Duinvlinder, waardoor zij door de overheid mee worden genomen in de berekening. Hierdoor ontstaat een vertekend beeld: omdat deze leerlingen eigenlijk niet bij ons naar school gaan, zijn de resultaten op de eindtoets van deze leerlingen niet representatief voor ons onderwijs. Bovenstaande gegevens zijn dat wel.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op IKC De Duinvlinder worden de leerlingen als volgt gevolgd in hun ontwikkeling:

Fase 1 t/m 4 (groep 1 en 2)

De leerlingen worden geobserveerd door de mentoren, waarna de resultaten worden verwerkt ons leerlingvolgsysteem (Leerlijnen Jonge Kind van ParnasSys). Aan de hand van deze observaties wordt het onderwijsaanbod voor de komende period daar waar nodig bijgesteld

Fase 5 t/ 16 (groep 3 t/m 8):

Observaties tijdens de les en methode gebonden toetsen worden gebruikt om te evalueren of de doelen van een leerplanperiode behaald zijn. Tevens wordt bekeken of de interventies voldoende hebben bijgedragen aan het behalen van de gestelde doelen. Het onderwijsaanbod wordt daar waar nodig bijgesteld, rekening houdend met de (specifieke) onderwijsbehoefte van de leerling.

Voor de tussen- en eindmeting worden controletaken (Cito LOVS) afgenomen. De resultaten van de controletaken worden geanalyseerd, de ingezette interventies worden geëvalueerd. Op basis van deze conclusies worden er nieuwe doelen opgesteld en/of een plan van aanpak gemaakt. 

Algemeen

Twee keer per jaar presenteren de intern begeleider en directie de opbrengsten op schoolniveau.

Naar aanleiding van de analyses op groeps- en individueel niveau, vindt een groeps- en leerlingbespreking plaats. De mentor kan dan zijn/haar ondersteuningsvragen bespreken met de intern begeleider. 

Fase verlengen of versnellen

Normaal gesproken doorloopt een kind alle fases in acht schooljaren. Sommige kinderen hebben echter meer tijd nodig of gaan juist versneld door de lesstof heen. In ons Protocol fase verlengen en versnellen staat beschreven op basis waarvan wij beslissen of een kind (versneld) door kan stromen naar de volgende fase of juist doorgroeit in de huidige fase. Bij deze beslissing wordt u als ouder tijdig betrokken: bij de tussentijdse voortgangsgesprekken in november/april zal met u worden besproken dat uw kind in januari/juli mogelijk in aanmerking komt voor fase verlengen of versnellen. De uiteindelijke beslissing om een leerling wel of niet door te laten stromen naar de volgende fase wordt altijd door de school genomen. 

Het Protocol fase verlengen en versnellen is in te zien op school. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het laatste jaar van de basisschool moet een school voor voortgezet onderwijs worden gekozen voor uw kind. Om een goede keuze te kunnen maken zijn de volgende aspecten van belang:

  • Het advies van de basisschool;
  • De resultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS);
  • Informatie van het voortgezet onderwijs, bezoek aan open dagen en informatieavonden, enz.

Het advies van de basisschool wordt gevormd op grond van gegevens uit observaties door de leerkrachten, uit de voortgangsverslagen van de laatste jaren, methodetoetsen en controletaken, zoals die in de voorafgaande jaren op de basisschool door uw kind gemaakt zijn. Ook worden gegevens verzameld over de motivatie, de werkhouding, het zelfvertrouwen, het doorzettingsvermogen, e.d. 

Voor 1 maart geven wij een definitief schooladvies. Om tot een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs te komen, volgen wij het protocol Overgang PO naar VO Almere. Deze kunt u inzien op de website van Passend Onderwijs Almere. U krijgt dit advies op papier, met een toelichting. Dit advies sturen wij of de ouders naar de VO-school die uw kind en u hebben uitgekozen. U hoeft het schooladvies niet op te volgen, maar het schooladvies is wel leidend bij de beslissing over toelating. Als u uw kind aanmeldt, moet u het schooladvies meesturen.

De basisschool is verplicht overdrachtsgegevens aan de gekozen school voor voortgezet onderwijs te verstrekken. Dit kan middels een digitaal overdrachtsdossier (DOD). Het inschrijfformulier moet door de ouders zelf op de gekozen school worden ingeleverd. 

Sinds 2015 zijn alle leerlingen uit groep 8 verplicht om tussen 15 april en 15 mei een eindtoets te maken. De Duinvlinder heeft gekozen voor de IEP Eindtoets. Heeft uw kind de toets beter gemaakt dan verwacht, dan gaan wij het advies heroverwegen en kan het schooladvies mogelijk worden aangepast. Dit gebeurt in nauw overleg met uw kind en u. Een aangepast schooladvies geeft recht op toelating tot de bijbehorende schoolsoort. Het kan gebeuren dat de school voor VO het nieuwe advies niet aanbiedt of dat er geen plaats is bij de schoolsoort. U moet uw kind dan bij een andere VO-school aanmelden. Als het resultaat van de eindtoets minder goed is dan verwacht, dan passen wij het schooladvies niet aan. Onze school onderhoudt periodiek contact met de diverse scholen voor voortgezet onderwijs over de vorderingen van de kinderen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken aan ons pedagogisch klimaat middels het programma van De Vreedzame School. Met dit programma streven wij er naar een klimaat in de unit en school te creëren, waarin betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de leerlingen centraal staat. De school wordt gezien als een 'democratische gemeenschap', waarin iedereen een stem heeft, zich gezien en gehoord voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. 

Met het programma van De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving. De leerlingen leren deze vaardigheden en competenties vooral door te doen. De unit en de school vormen hiervoor de oefenplaatsen. 

Middels De Vreedzame School wordt gewerkt aan de volgende doelstellingen:

  • gezamenlijk besluiten kunnen nemen
  • oplossen van conflicten
  • verantwoordelijk opstellen t.a.v. de gemeenschap
  • openstaan voor verschillen tussen mensen
  • democratisch ABC

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Zelfkennis
  • Zelfrespect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven