IKC De Duinvlinder

Slowakijehof 1 1363 BD Almere

Schoolfoto van IKC De Duinvlinder

Het team

Toelichting van de school

Vakspecialisten

Op onze school specialiseren de leerkrachten zich voor de basisvakken in één vakgebied (rekenen, (begrijpend) lezen, spelling en taal). De vakspecialisten zijn verantwoordelijk voor de inhoudelijke ontwikkeling van dit vakgebied binnen onze school. Zij volgen welke nieuwe ontwikkelingen er t.a.v. dit vakgebied zijn, doen voorstellen voor veranderingen/verbeteringen binnen onze school en leggen collegiale consultatie af. 

Beeldcoaching en IRIS Connect 

Aandacht voor de blijvende professionalisering van onze leerkrachten vinden wij als school belangrijk. Als een leerkracht zich continue blijft ontwikkelen, wordt de kwaliteit van lesgeven immers verhoogd. In samenwerking met SKO, het bestuur waar wij als school onder vallen, worden gedurende het schooljaar in de groepen filmopnames gemaakt. Deze opnames worden gemaakt door een beeldcoach, met inzet van IRIS Connect, een systeem om filmopnames te delen. De beeldcoaches zijn opgeleid om leerkrachten binnen SKO te begeleiden.  

Reflectie en effectieve feedback op de eigen lespraktijk blijken krachtige methodieken om de vakbekwaamheid van leerkrachten verder te versterken. De beeldcoach maakt opnames van de leerkracht in allerlei situaties. Hoe verloopt het contact met de kinderen of met de kinderen onderling? Hoe verloopt de instructie? Hoe wordt omgegaan met verschillen, of hoe begeleid je kinderen? Beeldcoaching biedt ook mogelijkheden om in teamverband aan onderwijsvernieuwingen te werken. Te denken valt aan het invoeren van nieuwe methodes.

Het creëren van een cultuur waarin continue professionele ontwikkeling kan plaatsvinden, kan alleen gebeuren door samenwerking. Door collegiale consultatie met behulp van beelden kunnen tips, tricks en feedback eenvoudig worden uitgewisseld. De filmopnamen die in de groep worden gemaakt worden uitsluitend ingezet ten behoeve van de verdere professionalisering van de leerkracht. Opnames worden dan ook direct verwijderd na gebruik. Beeldcoaches werken aan de hand van een gedragsconvenant beeldcoaching. Hierin staan afspraken over hoe om te gaan met persoonsgegevens (AVG). Dit convenant kan bij de directie worden opgevraagd; eventuele bezwaren kunnen daar worden gemeld.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school is een vervangingsplan aanwezig waarin uitgebreid beschreven staat hoe er wordt omgegaan met het vervangen van leerkrachten tijdens verlof of ziekte. Hieronder de verkorte handelswijze bij ziekte of verlof:

1. Bij afwezigheid van een leerkracht wordt een vervangende leerkracht gezocht binnen verschillende invalpools. 

2. Als er geen leerkracht uit een invalpool beschikbaar is, worden parttime werkende collega's gevraagd in te vallen. 

3. Onderwijsondersteuners kunnen een groep overnemen.

4. Als uitzondering en voor korte tijd kan een ambulante medewerker worden ingezet. 

5. De leerlingen in de groep van de afwezige leerkracht worden verdeeld over de andere groepen. 

6. In uiterste gevallen worden leerlingen naar huis gestuurd. Wanneer wij genoodzaakt zijn over te gaan tot deze maatregel, worden ouders daar zo spoedig mogelijk over geïnformeerd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Digitaal onderwijs

Op De Duinvlinder vindt de verwerking van de leerstof deels digitaal plaats. Dit wordt gaandeweg de schoolloopbaan van het kind opgebouwd. Het voordeel van een digitale verwerking van de leerstof, is dat de opdrachten kunnen worden afgestemd op het niveau van het individuele kind, waardoor onderwijs op maat kan worden geboden. Ook kan de ontwikkeling van kinderen op bepaalde vakgebieden hierdoor beter worden gevolgd.

Bij de peuters en in fase 1 t/m 4 (groep 1 en 2) zal spelenderwijs kennis gemaakt worden met de iPad in de vorm van kinderliedjes, foto’s kijken en bij de leeftijd passende educatieve apps. Vanaf fase 5 (groep 3) vindt de verwerking van rekenen digitaal plaats. Het leren lezen, schrijven en spellen gebeurt op papier. Vanaf fase 11 (groep 6), als het schrijfproces grotendeels achter de rug is, vindt ook de verwerking van spelling, taal en begrijpend lezen (deels) digitaal plaats. Ook voor de thema-activiteiten wordt deels digitaal gewerkt. 

Dit betekent overigens niet dat een kind de hele dag achter zijn of haar device zit. Er is aandacht voor voldoende afwisseling, een goede werkhouding en er wordt veel bewogen. ICT blijft een middel en is geen doel op zich.

School voorziet in de devices. De devices blijven dan ook op school. De meeste educatieve programma's zijn echter webbased en kunnen dus ook goed vanuit huis benaderd worden. Op deze manier kunt u thuis ook goed volgen waar uw kind mee bezig is. Uw kind heeft hiervoor de inloggegevens.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs aan het jonge kind is gericht op: 

  • voorbereidend luisteren/lezen
  • voorbereidend rekenen
  • taal-denk ontwikkeling
  • sociaal-emotionele ontwikkeling
  • motorische ontwikkeling
  • creatieve vorming

Ons onderwijs aan de peuters en kleuters kenmerkt zich door spelend leren, waarbij de mentoren een begeleidende rol hebben en de leerlingen aanmoedigen en laten nadenken over hoe ze het zelf kunnen doen en regelen. Om het spelend leren te stimuleren, hebben wij veel aandacht voor het creëren van een rijke leeromgeving. 

Thematisch geïntegreerd werken

De onderbouw sluit aan bij de schoolbrede thema's. Daarnaast worden actuele thema's behandeld, zoals vakantie, herfst, etc. Ook voor het jonge kind geldt dat het leren niet alleen binnen de "muren" van de school plaats vindt. We gaan met het jonge kind veel naar buiten, de wereld in.

Bewegingsonderwijs

Ook de gymlessen aan de onderbouw worden verzorgd door een vakdocent bewegingsonderwijs. De peuters en fase 1 t/m 4 (groep 1 en 2) krijgen twee keer per week gymles in het speellokaal op school. Daarnaast spelen zij dagelijks buiten. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Regelmatig wordt de dag gestart met een mentorkring. In deze kring is ruimte voor de leerlingen om het gesprek met elkaar aan te gaan, aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en worden actuele onderwerpen besproken. 

De basisvakken

Vervolgens worden dagelijks instructies gegeven voor de basisvakken rekenen, (begrijpend) lezen, spelling en taal. Omdat de leerlingen voor de verschillende vakken instructies volgen op hun eigen niveau, kan het zijn dat leerlingen les krijgen van verschillende mentoren en soms ook in een andere unit instructies volgen. 

Thematisch geïntegreerd werken

Voor de overige vakgebieden (wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, levensbeschouwing, Engels) werken wij thematisch geïntegreerd. Dat betekent dat de verschillende ontwikkelingsgebieden zoveel mogelijk binnen een thema worden aangeboden. Waar mogelijk sluiten ook de basisvakken aan bij deze thema's. Er zijn vijf thema’s per jaar in een cyclus van twee jaar. Elke thema zal binnen De Duinvlinder onderverdeeld worden in subthema’s. Ieder kind zal het overkoepelende thema dus elke twee jaar weer zien terugkomen, maar dan met een andere invulling van het thema zodat er diverse kanten van het thema belicht worden en de kinderen op deze manier alle (kern)doelen aangeboden krijgen. Bij elk thema streven wij ernaar externe sprekers/gastlessen uit te nodigen en op excursie te gaan. Wij vinden het belangrijk om de wereld van buiten naar binnen te halen, maar ook de wereld in te gaan.

Wetenschap en Technologie (W&T)

Overal horen we om ons heen dat we de kinderen moeten voorbereiden op de toekomst. Hiervoor zijn de 21st century skills (21ste eeuwse vaardigheden) beschreven. Hierbij valt te denken aan: probleemoplossend vermogen, kritisch en creatief denken, mediawijsheid, informatievaardigheden, communiceren, samenwerken etc. Wij werken aan de ontwikkeling van deze vaardigheden door binnen elk thema aandacht te besteden aan W&T. Ook hebben wij een leerlab ingericht dat de hele dag geopend is. 

Bewegingsonderwijs

De gymlessen worden verzorgd door een vakdocent bewegingsonderwijs. Fase 5/6 (groep 3) krijgt één keer per week gymles in het speellokaal, en gaat één keer per week naar de Europazaal in Almere Poort. Fase 7 t/m 16 (groep 4 t/m 8) krijgt één keer per week een blokuur gymles in de Europazaal. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.

In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij het volgende beschreven:

  • op welke wijze wij onze basisondersteuning hebben ingericht;
  • welke extra hulp wij kunnen geven aan een leerling;
  • hóe wie die extra hulp aan een leerling geven;
  • wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
  • onze ondersteuningsgrenzen.  

Het volledige SOP is op te vragen bij directie of in te zien via onze website. Hieronder leest u een korte samenvatting: 

De basisondersteuning 

Onder de basisondersteuning wordt datgene verstaan wat op de school in de basisstructuur aanwezig is om dit aanbod mogelijk te maken. Het grootste deel van de leerlingen heeft een onderwijsbehoefte wat past binnen deze basisondersteuning. 

Leerlingen op onze school volgen onderwijs voor de verschillende vakgebieden op hun eigen niveau, middels fase-onderwijs. 

De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van leerplanperiodes, mentorgroep- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning 

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de mentoren, de unitleiders en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke mentor in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De intern begeleider ondersteunt de mentoren om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de mentor het handelen hierop kan afstemmen. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het expertiseteam SKO of vanuit samenwerkingsverband in te roepen.

Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het Zorg Advies Team (ZAT). Aan dit zorgoverleg nemen diverse ketenpartners deel. Denk aan de jeugdarts van de GGZ, de schoolmaatschappelijk werker en de orthopedagoog van Passend Onderwijs Almere. Doel van het zorgoverleg is om in samenspraak met de ouders te bepalen welke ondersteuning de leerling nodig heeft en wie deze ondersteuning kan bieden.

Binnen de school zijn in het bijzonder mogelijkheden voor extra ondersteuning van leerlingen met een visuele beperking. 

De grenzen aan ondersteuning

Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden.Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte op onze school geplaatst kan worden. Grenzen bij het begeleiden van kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte hebben te maken met: 

  • de mate waarin een leerling zelfstandig kan functioneren in een unit, op een manier die passend is bij de leeftijd en ontwikkeling van het kind;
  • de mate waarin een leerling een omgeving nodig heeft die het lesgeven belemmert. Hiermee wordt een omgeving bedoeld waarin niet het onderwijs, maar de aanpak van het gedrag of gezondheid voorop staat (extreme behoefte aan structuur, behoefte aan specifieke pedagogisch-sociale ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen of gedragsstoornissen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen);
  • de mate waarin een leerling het welzijn en de voortgang van andere leerlingen verstoort of een gevaar is voor zichzelf of anderen, inclusief de leerkracht; 
  • de mate waarin de (cognitieve) mogelijkheden van de leerling voldoende zijn om zich de leerstof en vaardigheden binnen de basisondersteuning eigen te maken (we spreken hierbij van een minimaal IQ van 75); 
  • of de leerling binnen de grenzen van het medisch protocol van SKO Flevoland en Veluwe ondersteund kan worden.

Daarnaast streven we naar een grootte van max. 27 leerlingen in één mentorgroep, waarbij de groepssamenstelling bepalend is voor aanname van leerlingen boven dit aantal.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen ons aanbod voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben de komende jaren verrijken. 

Voor rekenen willen we leerroute 2 en 3 uitwerken en in ons onderwijsaanbod opnemen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school is geen VVE-school. Wel werken we nauw samen met KinderCentrum Almere om de overstap van de kinderopvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen en een doorgaande lijn te creëren. Dit doen wij onder andere op de volgende manieren:

  • Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van de overdracht.
  • Het onderwijsaanbod van opvang en school wordt op elkaar afgestemd: er wordt aan dezelfde thema's gewerkt en binnen deze thema's worden gezamenlijke activiteiten georganiseerd. Ook feesten worden gezamenlijk gevierd.
  • Nadat kinderen van het kinderdagverblijf drie jaar geworden zijn, draaien zij een aantal middagen per jaar in de onderbouw mee, onder begeleiding van hun vertrouwde mentor van de opvang. Hierdoor kunnen de kinderen rustig kennis maken met de mentoren van school en hun aanstaande klasgenoten en wennen aan de manier van werken op school.
  • Sinds 2021 hebben wij binnen ons IKC een 3+/instroomgroep. In deze groep zitten zowel peuters van 3 jaar, als kleuters die in de periode van april tot de zomervakantie nog 4 jaar (ge)worden (zijn). In deze groep wordt het schoolse programma gevolgd. Op deze manier worden de kinderen die bijna vier jaar worden of in de korte periode voor de zomervakantie 4 jaar geworden zijn in een rustige en veilige omgeving voorbereid op het schoolritme. 

Kinderopvang met VVE

KinderCentrum Almere biedt wel kinderopvang met VVE. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het programma van Uk & Puk. Uk & Puk is gericht op kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en stelt spelen centraal. De pop Puk is het speelkameraadje van de kinderen. Bij Uk & Puk zijn tien thema’s met activiteiten ontwikkeld die aansluiten bij de belevingswereld van baby’s, dreumesen en peuters. Deze activiteiten kunnen makkelijk ingepast worden in de dagelijkse gang van zaken. In de activiteiten is er aandacht voor de vier ontwikkelingsdomeinen: taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische en zintuiglijke ontwikkeling en rekenprikkels. Het programma Uk & Puk maakt gebruik van de SLO-doelen en is officieel erkend met het certificaat 'Voor- en vroegschoolse educatie' door het Nederlandse Jeugd Instituut. 

Terug naar boven