Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Digitaal onderwijs
Op De Duinvlinder vindt de verwerking van de leerstof deels digitaal plaats. Dit wordt gaandeweg de schoolloopbaan van het kind opgebouwd. Het voordeel van een digitale verwerking van de leerstof, is dat de opdrachten kunnen worden afgestemd op het niveau van het individuele kind, waardoor onderwijs op maat kan worden geboden. Ook kan de ontwikkeling van kinderen op bepaalde vakgebieden hierdoor beter worden gevolgd.
Bij de peuters en in fase 1 t/m 4 (groep 1 en 2) zal spelenderwijs kennis gemaakt worden met de iPad in de vorm van kinderliedjes, foto’s kijken en bij de leeftijd passende educatieve apps. Vanaf fase 5 (groep 3) vindt de verwerking van rekenen digitaal plaats. Het leren lezen, schrijven en spellen gebeurt op papier. Vanaf fase 11 (groep 6), als het schrijfproces grotendeels achter de rug is, vindt ook de verwerking van spelling, taal en begrijpend lezen (deels) digitaal plaats. Ook voor de thema-activiteiten wordt deels digitaal gewerkt.
Dit betekent overigens niet dat een kind de hele dag achter zijn of haar device zit. Er is aandacht voor voldoende afwisseling, een goede werkhouding en er wordt veel bewogen. ICT blijft een middel en is geen doel op zich.
School voorziet in de devices. De devices blijven dan ook op school. De meeste educatieve programma's zijn echter webbased en kunnen dus ook goed vanuit huis benaderd worden. Op deze manier kunt u thuis ook goed volgen waar uw kind mee bezig is. Uw kind heeft hiervoor de inloggegevens.
Het onderwijs aan het jonge kind is gericht op:
- voorbereidend luisteren/lezen
- voorbereidend rekenen
- taal-denk ontwikkeling
- sociaal-emotionele ontwikkeling
- motorische ontwikkeling
- creatieve vorming
Ons onderwijs aan de peuters en kleuters kenmerkt zich door spelend leren, waarbij de mentoren een begeleidende rol hebben en de leerlingen aanmoedigen en laten nadenken over hoe ze het zelf kunnen doen en regelen. Om het spelend leren te stimuleren, hebben wij veel aandacht voor het creëren van een rijke leeromgeving.
Thematisch geïntegreerd werken
De onderbouw sluit aan bij de schoolbrede thema's. Daarnaast worden actuele thema's behandeld, zoals vakantie, herfst, etc. Ook voor het jonge kind geldt dat het leren niet alleen binnen de "muren" van de school plaats vindt. We gaan met het jonge kind veel naar buiten, de wereld in.
Bewegingsonderwijs
Ook de gymlessen aan de onderbouw worden verzorgd door een vakdocent bewegingsonderwijs. De peuters en fase 1 t/m 4 (groep 1 en 2) krijgen twee keer per week gymles in het speellokaal op school. Daarnaast spelen zij dagelijks buiten.
Regelmatig wordt de dag gestart met een mentorkring. In deze kring is ruimte voor de leerlingen om het gesprek met elkaar aan te gaan, aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en worden actuele onderwerpen besproken.
De basisvakken
Vervolgens worden dagelijks instructies gegeven voor de basisvakken rekenen, (begrijpend) lezen, spelling en taal. Omdat de leerlingen voor de verschillende vakken instructies volgen op hun eigen niveau, kan het zijn dat leerlingen les krijgen van verschillende mentoren en soms ook in een andere unit instructies volgen.
Thematisch geïntegreerd werken
Voor de overige vakgebieden (wereldoriëntatie, kunstzinnige en creatieve vorming, levensbeschouwing, Engels) werken wij thematisch geïntegreerd. Dat betekent dat de verschillende ontwikkelingsgebieden zoveel mogelijk binnen een thema worden aangeboden. Waar mogelijk sluiten ook de basisvakken aan bij deze thema's. Er zijn vijf thema’s per jaar in een cyclus van twee jaar. Elke thema zal binnen De Duinvlinder onderverdeeld worden in subthema’s. Ieder kind zal het overkoepelende thema dus elke twee jaar weer zien terugkomen, maar dan met een andere invulling van het thema zodat er diverse kanten van het thema belicht worden en de kinderen op deze manier alle (kern)doelen aangeboden krijgen. Bij elk thema streven wij ernaar externe sprekers/gastlessen uit te nodigen en op excursie te gaan. Wij vinden het belangrijk om de wereld van buiten naar binnen te halen, maar ook de wereld in te gaan.
Wetenschap en Technologie (W&T)
Overal horen we om ons heen dat we de kinderen moeten voorbereiden op de toekomst. Hiervoor zijn de 21st century skills (21ste eeuwse vaardigheden) beschreven. Hierbij valt te denken aan: probleemoplossend vermogen, kritisch en creatief denken, mediawijsheid, informatievaardigheden, communiceren, samenwerken etc. Wij werken aan de ontwikkeling van deze vaardigheden door binnen elk thema aandacht te besteden aan W&T. Ook hebben wij een leerlab ingericht dat de hele dag geopend is.
Bewegingsonderwijs
De gymlessen worden verzorgd door een vakdocent bewegingsonderwijs. Fase 5/6 (groep 3) krijgt één keer per week gymles in het speellokaal, en gaat één keer per week naar de Europazaal in Almere Poort. Fase 7 t/m 16 (groep 4 t/m 8) krijgt één keer per week een blokuur gymles in de Europazaal.
In het schoolondersteuningsprofiel staat welk aanbod aan onderwijs, zorg en hulp de school kan bieden. Met de invoering van passend onderwijs is iedere school verplicht een schoolondersteuningsprofiel (SOP) op te stellen.
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij het volgende beschreven:
- op welke wijze wij onze basisondersteuning hebben ingericht;
- welke extra hulp wij kunnen geven aan een leerling;
- hóe wie die extra hulp aan een leerling geven;
- wat een ouder mag verwachten als hun kind extra hulp nodig heeft;
- onze ondersteuningsgrenzen.
Het volledige SOP is op te vragen bij directie of in te zien via onze website. Hieronder leest u een korte samenvatting:
De basisondersteuning
Onder de basisondersteuning wordt datgene verstaan wat op de school in de basisstructuur aanwezig is om dit aanbod mogelijk te maken. Het grootste deel van de leerlingen heeft een onderwijsbehoefte wat past binnen deze basisondersteuning.
Leerlingen op onze school volgen onderwijs voor de verschillende vakgebieden op hun eigen niveau, middels fase-onderwijs.
De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van leerplanperiodes, mentorgroep- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.
De mogelijkheden voor extra ondersteuning
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften stellen extra eisen aan de school, het gebouw, de mentoren, de unitleiders en ook de medeleerlingen. Het uitgangspunt is dat elke mentor in principe ruimte heeft voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De intern begeleider ondersteunt de mentoren om de onderwijsbehoeften van de kinderen in beeld te brengen en op welke wijze de mentor het handelen hierop kan afstemmen. Ook is het mogelijk om expertise vanuit het expertiseteam SKO of vanuit samenwerkingsverband in te roepen.
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in het Zorg Advies Team (ZAT). Aan dit zorgoverleg nemen diverse ketenpartners deel. Denk aan de jeugdarts van de GGZ, de schoolmaatschappelijk werker en de orthopedagoog van Passend Onderwijs Almere. Doel van het zorgoverleg is om in samenspraak met de ouders te bepalen welke ondersteuning de leerling nodig heeft en wie deze ondersteuning kan bieden.
Binnen de school zijn in het bijzonder mogelijkheden voor extra ondersteuning van leerlingen met een visuele beperking.
De grenzen aan ondersteuning
Op onze school kunnen wij goed omgaan met verschillen tussen leerlingen. Denk hierbij aan verschillen in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden.Dat betekent echter niet dat elke leerling met een specifieke ondersteuningsbehoefte op onze school geplaatst kan worden. Grenzen bij het begeleiden van kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte hebben te maken met:
- de mate waarin een leerling zelfstandig kan functioneren in een unit, op een manier die passend is bij de leeftijd en ontwikkeling van het kind;
- de mate waarin een leerling een omgeving nodig heeft die het lesgeven belemmert. Hiermee wordt een omgeving bedoeld waarin niet het onderwijs, maar de aanpak van het gedrag of gezondheid voorop staat (extreme behoefte aan structuur, behoefte aan specifieke pedagogisch-sociale ondersteuning voor ernstige gedragsproblemen of gedragsstoornissen, sociale angststoornissen of zware psychische problemen);
- de mate waarin een leerling het welzijn en de voortgang van andere leerlingen verstoort of een gevaar is voor zichzelf of anderen, inclusief de leerkracht;
- de mate waarin de (cognitieve) mogelijkheden van de leerling voldoende zijn om zich de leerstof en vaardigheden binnen de basisondersteuning eigen te maken (we spreken hierbij van een minimaal IQ van 75);
- of de leerling binnen de grenzen van het medisch protocol van SKO Flevoland en Veluwe ondersteund kan worden.
Daarnaast streven we naar een grootte van max. 27 leerlingen in één mentorgroep, waarbij de groepssamenstelling bepalend is voor aanname van leerlingen boven dit aantal.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij willen ons aanbod voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben de komende jaren verrijken.
Voor rekenen willen we leerroute 2 en 3 uitwerken en in ons onderwijsaanbod opnemen.
Onze school is geen VVE-school. Wel werken we nauw samen met KinderCentrum Almere om de overstap van de kinderopvang naar de basisschool zo soepel mogelijk te laten verlopen en een doorgaande lijn te creëren. Dit doen wij onder andere op de volgende manieren:
- Er vindt altijd een uitgebreide overdracht plaats als kinderen de overstap maken van peuterspeelzaal/kinderopvang naar onze school. Uiteraard wordt u als ouders geïnformeerd over, zowel de wijze als de inhoud van de overdracht.
- Het onderwijsaanbod van opvang en school wordt op elkaar afgestemd: er wordt aan dezelfde thema's gewerkt en binnen deze thema's worden gezamenlijke activiteiten georganiseerd. Ook feesten worden gezamenlijk gevierd.
- Nadat kinderen van het kinderdagverblijf drie jaar geworden zijn, draaien zij een aantal middagen per jaar in de onderbouw mee, onder begeleiding van hun vertrouwde mentor van de opvang. Hierdoor kunnen de kinderen rustig kennis maken met de mentoren van school en hun aanstaande klasgenoten en wennen aan de manier van werken op school.
- Sinds 2021 hebben wij binnen ons IKC een 3+/instroomgroep. In deze groep zitten zowel peuters van 3 jaar, als kleuters die in de periode van april tot de zomervakantie nog 4 jaar (ge)worden (zijn). In deze groep wordt het schoolse programma gevolgd. Op deze manier worden de kinderen die bijna vier jaar worden of in de korte periode voor de zomervakantie 4 jaar geworden zijn in een rustige en veilige omgeving voorbereid op het schoolritme.
Kinderopvang met VVE
KinderCentrum Almere biedt wel kinderopvang met VVE. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het programma van Uk & Puk. Uk & Puk is gericht op kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar en stelt spelen centraal. De pop Puk is het speelkameraadje van de kinderen. Bij Uk & Puk zijn tien thema’s met activiteiten ontwikkeld die aansluiten bij de belevingswereld van baby’s, dreumesen en peuters. Deze activiteiten kunnen makkelijk ingepast worden in de dagelijkse gang van zaken. In de activiteiten is er aandacht voor de vier ontwikkelingsdomeinen: taalontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische en zintuiglijke ontwikkeling en rekenprikkels. Het programma Uk & Puk maakt gebruik van de SLO-doelen en is officieel erkend met het certificaat 'Voor- en vroegschoolse educatie' door het Nederlandse Jeugd Instituut.