Ouders op de Paulusschool worden gevraagd voor activiteiten:
- begeleiding bij technieklessen.
In iedere groep is een aanbod van techniek. Dat gebeurt d.m.v. techniekkisten. In de groepen 1 t/m 5 wordt daarbij een beroep gedaan op ouders om te komen helpen.
- begeleiding bij projecten van natuur- en milieu-educatie of Kunst en Cultuur.
We zijn aangesloten bij NME De Ronde Venen en maken gebruik van hun aanbod. Dat kunnen leskisten zijn of excursies. Daarnaast zijn we aangesloten bij Kunst Centraal. De kinderen bezoeken de voorstellingen van de Stichting Kunst Centraal. Zij verzorgen jaarlijks een ‘kunst- en cultureel erfgoed menu‘, bestaande uit voorstellingen, tentoonstellingen of activiteiten met bijpassend lesmateriaal op het gebied van muziek, film, toneel, dans, literatuur en beeldende kunst. Elk kind bezoekt minstens één voorstelling of tentoonstelling per schooljaar; gedurende de basisschooltijd komt het twee keer met elke kunstvorm in aanraking. Daarnaast is er voor iedere groep ook een les op het gebied van cultureel erfgoed. Ook Cultuurhuis Abcoude organiseert projecten gericht op Abcoude en ook daar doen we - indien het in ons lesaanbod past - aan mee.
Voor de excursies en voorstellingen binnen bovenstaand aanbod doen we altijd een beroep op ouders om te helpen bij de begeleiding.
- begeleiding bij excursies of sport - en spelactiviteiten
Jaarlijks mogen alle groepen uit de opbrengsten van de extra donaties in het Paulusfonds op excursie. Iedere groep kiest zijn eigen excursie. Ook zijn er vaste activeiten als de techniekdriedaagse voor groep 7 en 8. Daarnaast vragen we hulp bij het begeleiden van teams bij de sport- en spelactiviteiten in de Abcouder feestweek en het KNVB voetbaltoernooi voor groep 5 t/m 8.
- begeleiding bij schoolreis.
Jaarlijks gaan de groepen 1 t/m 7 een dag op schoolreis. Groep 8 heeft een schoolkamp van vier dagen. Eens in de vijf jaar gaan we met de groepen 3 t/m 8 op lustrumkamp. Het volgend lustrumkamp zal zijn in 2027-2028.
Daarnaast zijn er:
De Medezeggenschapsraad (MR)
Op school hebben we een Medezeggenschapsraad (MR). De MR heeft zes leden: drie leden vertegenwoordigen de ouders van de school en drie leden vertegenwoordigen het team van de school.
- De instemming van de MR is o.a. nodig bij het veranderen van onderwijskundige doelstellingen, vaststelling of wijziging van het schoolplan, zorgplan, klachtenregeling, schoolreglement en de schoolgids.
- Daarnaast heeft de MR o.a. adviesrecht bij aanstelling en ontslag van personeel, veiligheid en gezondheid op school, regeling van vakanties, nieuwbouw/verbouwing/onderhoud van de school en fundamentele wijzigingen in de schoolorganisatie, een fusie met een andere school of een ander schoolbestuur.
Als u belangstelling heeft, ligt de Wet Medezeggenschap ter inzage bij de leden van de MR. U kunt met uw vragen/opmerkingen inzake bovengenoemde punten bij de leden van de MR terecht. Nieuwe leden van de MR worden gekozen door middel van verkiezingen (geheime schriftelijke stemming). De MR-leden hebben een zittingstermijn van 3 (school)jaren. Het bestuur van de MR overlegt met en wordt gecontroleerd door de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). In de GMR zitten ouder- en teamvertegenwoordigers uit de medezeggenschapsraden van alle Kalisto scholen. . De medezeggenschapsraad is bereikbaar via mr@rkbspaulusschool.nl
De Activiteitencommissie (AC)
De Activiteiten Commissie bestaat uit 10-14 ouders. De voornaamste taak van de Activiteiten Commissie is het ondersteunen van de leerkrachten bij organiseren van activiteiten, de praktische uitwerking daarvan en de benodigde inkoop. Voorbeelden zijn het organiseren van het Sinterklaasfeest, het versieren van de school en het schoolplein in de Kersttijd, het begeleiden van de avondvierdaagse, de kijkochtenden en het helpen bij de tweejaarlijkse Paulussponsordag. Voor vragen of opmerkingen zijn de leden altijd aanspreekbaar of bereikbaar via ac@rkbspaulusschool.nl. Er wordt zes maal per jaar vergaderd. Jaarlijks treden enkele leden af en worden nieuwe leden voor een periode van drie jaar gekozen.
Het Paulusfonds
Het Paulusfonds heeft tot doel het organiseren en financieren van (buitenschoolse) activiteiten en het (mede)financieren van projecten op de Paulusschool die niet (of niet volledig) kunnen worden gefinancierd uit de vaste bijdrage van de overheid. In het Paulusfonds worden twee belangrijke buitenschoolse activiteiten gebundeld:
- de activiteiten die door de Activiteiten Commissie worden georganiseerd en gefinancierd (zie een beschrijving van deze activiteiten onder De Activiteiten Commissie)
- de activiteiten die door de Fondsenwervingsraad worden georganiseerd. Deze activiteiten zijn gericht op het verwerven van extra gelden voor projecten op de Paulusschool. De projecten kunnen betrekking hebben op het schoolgebouw, informatisering, het aanschaffen van duurzame gebruiksgoederen en culturele activiteiten. Het gaat om projecten die zeer gewenst zijn voor de school maar waarvoor geen geld is!