Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het schoolplan beschrijft de school de onderwijsplannen voor een periode van vier jaar. Je leest er bijvoorbeeld welke manier van lesgeven de school kiest en hoe de kwaliteit van het onderwijs bewaakt en verbeterd wordt. In het document staat ook meer informatie over het personeel op de school.
Pascal Zuid staat voor kwalitatief goed onderwijs met zorg voor talenten van leerlingen en medewerkers. De school wil die talenten ontdekken, benoemen en stimuleren en ontwikkelen. Het is een gemeenschap waarin docenten en leerlingen elkaar kennen en respectvol met elkaar omgaan. De school maakt de leerlingen keuzebekwaam binnen de basis-, kader- en theoretische leerweg en de havo-kansklas.
Pascal Zuid is een school die midden in de samenleving staat en die maatschappelijk betrokken is. De school streeft er naar de leerlingen een persoonlijke leerroute te laten volgen en hun kwaliteiten maximaal te doen ontwikkelen binnen de capaciteiten die leerlingen hebben. Dit binnen een vertrouwde, veilige omgeving, waarin leerlingen zich bewust worden van hun talenten.
Wij bieden de leerling maatwerk en ondersteuning bij het opvullen van hiaten en wegwerken van eventuele achterstanden. Niet alleen op cognitief gebied wordt de leerling daarbij nauwgezet gevolgd, ook de persoonlijke, sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt veel aandacht. Vanuit de basishouding ‘positieve groepsvorming’ wordt gedacht en gehandeld. Door diversiteit in aanbod stelt de school de leerlingen in staat om keuzes te maken en daarop te reflecteren.
De begeleidings- en ondersteuningssystematiek van de school is erop gericht leerlingen met sociaal-emotionele problematiek en/of leerstoornissen voldoende extra ondersteuning te bieden, al of niet met behulp van externe deskundigen. Leerlingen moeten zich daarbij steeds geaccepteerd en veilig voelen. De school daagt daarbij alle medewerkers uit om van en met elkaar te leren en een gemeenschap te vormen waarin authenticiteit en diversiteit samen komen.