Dalton College

Loolaan 125 2271 TM Voorburg

  • Schoolfoto van Dalton College
  • Schoolfoto van Dalton College
  • Schoolfoto van Dalton College
  • Schoolfoto van Dalton College
  • Schoolfoto van Dalton College

Profielkeuze

Toelichting van de school

Leerlingen op onze daltonschool hebben een vrije profiel- en vakkenkeuze. Naast de verplichte profielvakken biedt onze school ook bijzondere examenvakken die passen bij hun interesse of talent. Zo kan een VMBO-leerling kiezen voor het examenkunstvak Handenarbeid of het sportvak Lichamelijke Opvoeding 2. HAVO en VWO-leerlingen kunnen de kunstvakken Muziek en Tekenen en het sportvak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij) kiezen. Daarnaast wordt op de HAVO het vak Maatschappijwetenschappen en op het VWO het examenvak Filosofie aangeboden.

Welke profielen volgen de examendeelnemers?
Weergave Profielkeuze

Bron

Het schoolplan

Toelichting van de school

Onze visie op de mens en het leren wordt zichtbaar in de daltonprincipes vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking. Deze principes willen we in ons dagelijkse werk uitdragen en tot leven laten komen: 

1. Vanuit de visie dat zelfstandig en verantwoordelijk handelen vrijheid tot handelen veronderstelt, geven we de ruimte om door het maken van eigen keuzes te leren en het leren geleidelijk in eigen hand te nemen.

2. Vanuit de visie dat leren een sociaal proces is en wederzijds respect alleen kan ontstaan door met andere mensen om te gaan, willen we ook door middel van samenwerking leren bevorderen.

3. Vanuit de visie dat het nemen van beslissingen ook de verplichting tot het kunnen verantwoorden van die beslissingen inhoudt, zien we verantwoording afleggen als een vanzelfsprekend onderdeel van het eigen handelen.



Download het schoolplan

Ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Als een leerling bij ons op school komt, zullen we er alles aan doen om de schoolloopbaan succesvol te laten zijn. Van groot belang is daarbij dat de leerling zich prettig voelt op school en bij problemen de juiste hulp kan krijgen. Er zijn leerlingen die een leerbeperking hebben of moeite hebben met bepaalde (studie)vaardigheden. Het beleid van de school is er op gericht om deze leerlingen aan te spreken op hun mogelijkheden en niet op hun beperkingen. De eerste begeleiding berust bij de mentoren/coaches: in samenspraak met de docenten, de decaan/leerlingbegeleider en de afdelingsleider worden de vorderingen en het welbevinden van elke leerling in de gaten gehouden.
Op het Dalton streven we naar een integrale aanpak van de leerlingbegeleiding. Daarbij is sprake van o.a.:
·begeleiding bij studie- en beroepskeuze
·begeleiding bij het zoeken van de juiste leerlijn (o.a. ingedikte leerstoflijnen/versnelde schoolloopbaan) en studie-aanpak
·begeleiding bij sociaal-emotionele problemen
·begeleiding bij leerproblemen zoals dyslexie of faalangst
·begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen
·begeleiding van topsporters

Download schoolondersteuningsprofiel

Terug naar boven