Bron: <b>DUO</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_vo/3a2bd521-797b-488d-a466-ce284755bb1c" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze visie op de mens en het leren wordt zichtbaar in de daltonprincipes vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking. Deze principes willen we in ons dagelijkse werk uitdragen en tot leven laten komen:
1. Vanuit de visie dat zelfstandig en verantwoordelijk handelen vrijheid tot handelen veronderstelt, geven we de ruimte om door het maken van eigen keuzes te leren en het leren geleidelijk in eigen hand te nemen.
2. Vanuit de visie dat leren een sociaal proces is en wederzijds respect alleen kan ontstaan door met andere mensen om te gaan, willen we ook door middel van samenwerking leren bevorderen.
3. Vanuit de visie dat het nemen van beslissingen ook de verplichting tot het kunnen verantwoorden van die beslissingen inhoudt, zien we verantwoording afleggen als een vanzelfsprekend onderdeel van het eigen handelen.
Als een leerling bij ons op school komt, zullen we er alles aan doen om de schoolloopbaan succesvol te laten zijn. Van groot belang is daarbij dat de leerling zich prettig voelt op school en bij problemen de juiste hulp kan krijgen. Er zijn leerlingen die een leerbeperking hebben of moeite hebben met bepaalde (studie)vaardigheden. Het beleid van de school is er op gericht om deze leerlingen aan te spreken op hun mogelijkheden en niet op hun beperkingen. De eerste begeleiding berust bij de mentoren/coaches: in samenspraak met de docenten, de decaan/leerlingbegeleider en de afdelingsleider worden de vorderingen en het welbevinden van elke leerling in de gaten gehouden.
Op het Dalton streven we naar een integrale aanpak van de leerlingbegeleiding. Daarbij is sprake van o.a.:
·begeleiding bij studie- en beroepskeuze
·begeleiding bij het zoeken van de juiste leerlijn (o.a. ingedikte leerstoflijnen/versnelde schoolloopbaan) en studie-aanpak
·begeleiding bij sociaal-emotionele problemen
·begeleiding bij leerproblemen zoals dyslexie of faalangst
·begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen
·begeleiding van topsporters