<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
De diagrammen op deze pagina geven inzicht in de percentages leerlingen die in klas 3 op, boven of onder het niveau zitten wat door de basisschool is geadviseerd. Bij de plaatsing in de brugklas baseert het Ichthus College zich op het schooladvies van de basisschool. Door diverse ontwikkelingen of omstandigheden kan het zijn dat een leerling toch op een ander niveau terecht komt. Hierbij dient wel in acht te worden genomen dat het Ichthus College brugklassen kent die als tussenklas functioneren, nl: vmbo/havo en havo/vwo. Een leerling kan bijvoorbeeld een vmbo-t advies krijgen maar een plaatsingsadvies vmbo/havo. Door zo'n plaatsing is het mogelijk dat de leerling aan het einde van het cursusjaar alsnog doorstroomt naar havo.
Als een leerling tussentijds van niveau verandert wordt dit besloten door de lesgevende docenten binnen een rapportvergadering. Zij laten zich adviseren door de mentor en in voorkomende gevallen ook ondersteunen door advies van het zorgteam.
We gaan er vanuit dat een leerling in klas 3 op het niveau zit waarin ook examen wordt gedaan.
De doorstroom binnen de school geeft aan hoe voorspoedig een leerling zijn schoolloopbaan doorloopt. Bij een leerling die blijft zitten stagneert de doorstroom. In de grafieken is te zien dat de doorstroom op het Ichthus College op alle schoolsoorten hoger is dan de inspectienorm.
Slaagpercentages zijn belangrijk voor een school. Ze laten ieder jaar weer zien hoe succesvol de schoolloopbaan van leerlingen wordt afgerond. Slaagpercentages vertellen echter niet het gehele kwaliteitsverhaal. Ze moeten in evenwicht worden gezien met andere indicatoren die op deze site te vinden zijn, zoals doorstroom, examencijfers, tevredenheidsonderzoeken, e.a.
Ook de gemiddelde eindcijfers zijn een indicator voor de kwaliteit van ons onderwijs. Op deze pagina zijn deze gemiddelde eindcijfers te zien, zowel per afdeling als per vak. Ook zijn per afdeling de eindcijfers van de schoolexamens en van de centrale examens weergegeven.
In het cursusjaar 2022-2023 heeft er een bestuursonderzoek plaatsgevonden. In de samenvatting luidt het oordeel van de inspectie als volgt:
Wat gaat goed?
Ichthus College Veenendaal heeft een heldere visie en doelen geformuleerd over wat zij goed onderwijs vindt. In deze doelen hebben vakken als taal, rekenen en burgerschap een belangrijke plaats. Bestuur, schoolleiding en leraren werken goed samen aan de borging en verbetering van het onderwijs en blijven nadenken over hoe het onderwijs nog beter kan. Het bestuur zorgt ervoor dat dit allemaal op een heldere en herkenbare manier gebeurt. We hebben dit aspect als goed gewaardeerd. De school heeft een raad van toezicht die op een goede manier belangstelling heeft voor de onderwijskwaliteit en daarover regelmatig met het bestuur en met de medezeggenschapsraad in gesprek is. De school is financieel gezond.
Wat kan beter?
Bestuur en schoolleiding kunnen meer stelselmatig dan nu gebeurt de kwaliteit van de lessen in kaart brengen. Hierdoor komt sneller in beeld waar die beter kunnen en kan de school gericht ingrijpen als dat nodig is.
Wat moet beter?
Het bestuur moet in het jaarverslag een aantal dingen wat duidelijker opschrijven. Hierdoor kunnen belanghebbenden beter zien dat het bestuur op een juiste manier de begroting opstelt.