<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
We zijn als kansenschool altijd op zoek naar mogelijkheden om leerlingen te laten opstromen.
- Als je advies vmbo-t/havo is, mag je (samen met je ouders) kiezen in welke brugklas je komt: de mavo/havo-klas of de havo-klas.
- Met een eenduidig vmbo-t-advies kom je in de mavo/havo-klas. Deze flexibele brugklas duurt één of twee jaar. Ook leerlingen met een vmbo-t-advies krijgen daarmee van ons de kans om naar havo door te stromen. Je volgt dan het havo-instapprogramma en krijgt extra begeleiding bij de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. En of je nu met havo of mavo verdergaat, in beide gevallen kun je bij ons op school je diploma halen.
Doorstroom na het mavo-examen in havo-4 is natuurlijk mogelijk en wordt ook ondersteund met een extra programma, met name voor de aansluiting in het vak wiskunde. Dat extra programma wordt ook aangeboden aan opstromers vanuit de andere scholen en Hooghuis locaties.
De doorstroomgegevens zijn goed en voldoen aan de door ons gestelde verwachtingen. We zijn een echte doorstroom locatie gericht op het behalen van je havo diploma. Leerlingen verdienen kansen en het vertrouwen van eenieder. Leerlingen stijgen vaak boven zichzelf uit wanneer we hoge verwachtingen hebben.
Wij zijn trots op onze examenresultaten. Als Mondriaan zijn we een kansenschool gericht op doorgroei vanuit naar een havo diploma. Zowel op de mavo als op de havo presteren we boven landelijk gemiddeld. Dit is extra bijzonder omdat een groot aandeel van havo eindexamenkandidaten is begonnen met een mavo achtergrond.
Onze examenresultaten weerspiegelen voor een deel dat we ons als kansenschool willen zien. Dat betekent dat we weinig voordelen zien van doubleren. Dus nemen we bewust risico's dat ontwikkeling bij leerlingen waar we op hopen (en waar we natuurlijk hard aan werken) soms nog niet of niet snel genoeg tot rijping komen. Daarnaast weerspiegelen ze dat we streven naar betere lessen met beter leerrendement voor leerlingen. Dat de cijfers gestegen zijn is daar een prettige bijkomstigheid bij. Dat lukt ongetwijfeld niet altijd, maar daarom staat het borgen van dergelijke verbeterde resultaten dan ook stevig op de agenda.
De inspectie heeft bij het vierjaarlijks bezoek aan de school in 2020 de school het basisarrangement toegekend.
De inspectie heeft de school niet meer bezocht, maar er heeft wel een audit door collega-scholen van de Carmel plaatsgevonden die het positieve beeld bevestigt.