<b>Boven advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 hoger dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Op advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 op het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.<br /> <b>Onder advies:</b> de leerlingen zitten in leerjaar 3 lager dan het niveau dat de basisschool als advies gaf in groep 8.">Schooladvies en plaatsing
Het doorstroompercentage ziet er op onze school goed uit. Verreweg de meeste leerlingen doorlopen de school zonder dat zij een leerjaar over hoeven te doen. Wel zien we, zoals elke school in Nederland, dat sommige leerlingen vertraging hebben opgelopen in hun ontwikkeling vanwege de corona pandemie. En dit ondanks alle extra inzet die we hier als school op hebben ingezet en nog steeds inzetten.
Bij de overgang aan het eind van cursusjaar 2019-2020 (de corona pandemie deed zich in ons land gelden vanaf maart 2020) gaf de minister van onderwijs de scholen de opdracht om erg soepel om te gaan met de overgangsnormering: leerlingen mochten niet het slachtoffer zijn van de pandemie, zoveel mogelijk leerlingen moesten doorgaan naar het volgende leerjaar. Dit is terug te zien in een hoger doorgangspercentage. En daardoor valt het lagere percentage aan het eind van het volgende cursusjaar op: het is lager en zit weer op het niveau van voor de pandemie.
Hier zie je het percentage leerlingen dat zonder vertraging de onderbouw doorloopt. Je ziet ook het percentage leerlingen dat zonder vertraging de bovenbouw doorloopt. De school kan je vertellen wat ze van de resultaten vindt.
De school behaalt al jaren een hoog tot zeer hoog slagingspercentage. Dit is een indicatie voor de onderwijskwaliteit die gerealiseerd wordt en die zeer stabiel genoemd kan worden.
In het schooljaar 2019-2020 werd ook het onderwijs geconfronteerd met de impact van corona: het centraal examen ging niet door. De beoordeling van slagen/zakken vond plaats op basis van de resultaten van de Schoolexamens. In dit jaar behaalden alle examenkandidaten hun diploma.In het schooljaar 2020-2021 had corona nog steeds veel invloed op de mogelijkheden van scholen om hun onderwijs aan te kunnen bieden. Scholen zagen zich vanwege de vele besmettingen bij leerlingen en personeel gedwongen tot veel lesuitval. Het lukte Comenius Esdoorn in dit schooljaar om veel prioriteit te geven aan de examenleerlingen: gedurende het grootste deel van het schooljaar ontvingen zij alle lessen in het schoolgebouw. Dit zal zeker bijgedragen hebben tot het slagingspercentage van maar liefst 97%. Grote tevredenheid is hierbij zeker op zijn plaats.
De leerlingen die examen deden in cursusjaar 2021-2022 hebben vanaf klas 2 te maken gehad met de impact van corona. Dit had zeker ook gevolgen voor hun studieresultaten. Daarom werd de examenregeling enigszins aangepast: leerlingen kregen een extra herkansing en zij mochten het centraal examen spreiden over drie tijdvakken. Gelukkig lukte het de meeste leerlingen om te slagen voor hun examen.
De leerlingen die examen deden in cursusjaar 2021-2022 hebben vanaf klas 2 te maken gehad met de impact van corona. Dit had zeker ook gevolgen voor hun studieresultaten. Daarom werd de examenregeling enigszins aangepast: leerlingen kregen een extra herkansing en zij mochten het centraal examen spreiden over drie tijdvakken. Gelukkig lukte het de meeste leerlingen om te slagen voor hun examen. Het gemiddelde examencijfer ligt iets lager dan vóór de corona pandemie. Dit was gezien de grote impact ervan geen verrassing.
Onderzoek Onderwijsinspectie 2018 In oktober 2018 heeft de Inspectie van het onderwijs haar vierjaarlijkse onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van het onderwijs binnen onze school. Over Comenius Esdoorn is de Inspectie positief in haar oordeel: de school scoort op alle onderzochte domeinen voldoende. Hieronder wordt dit per onderdeel toegelicht.
1. Didactisch handelen: voldoende De Inspectie stelt, dat
- men voor het merendeel ordelijke en gestructureerde lessen heeft gezien, waar de leerlingen alle mogelijkheden hebben om tot leren te komen;- men de positieve en welwillende houding van de leerlingen tijdens de les opvallend vond, dit als gevolg van het pedagogisch handelen van de docenten, maar door de houding en het gedrag van de leerlingen;
- dat leerlingen de mogelijkheid hebben om bijlessen te volgen, al of niet ingeroosterd;
- dat aan leerlingen met betrekking tot verantwoordelijkheid voor hun leerproces een zekere mate van zelfstandigheid wordt gegeven.2. Kwaliteitszorg: voldoende De Inspectie stelt, dat
- er met een grote mate van betrokkenheid reflectie plaats vindt op de eigen kwaliteit en dat er ingezet wordt op verbetering en vernieuwing;- de school zich ten doel stelt het onderwijs meer aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften en capaciteiten van de leerlingen. Het team zoekt mogelijkheden om het onderwijs te flexibiliseren en er worden eigentijdse lesinhouden ontworpen door vaksecties;
- de professionaliteit en bekwaamheid van de docenten onder meer aan de orde komt bij de lesbezoeken;
- de kwaliteitscultuur voldoende is door de grote mate van betrokkenheid van het team: het draagt medeverantwoordelijkheid voor de kwaliteitsontwikkeling van de school;
-er sprake is van een professioneel klimaat binnen de school.
3. Overige wettelijke vereisten
Voor zover onderzocht heeft de Inspectie geen tekortkomingen geconstateerd bij overige wettelijke vereisten.