KC de Schatkamer

Wildwalstraat 38 8043 VL Zwolle

  • Schoolfoto van KC de Schatkamer
  • Schoolfoto van KC de Schatkamer
  • Schoolfoto van KC de Schatkamer
  • Schoolfoto van KC de Schatkamer
  • Schoolfoto van KC de Schatkamer

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

Toelichting resultaten doorstroomtoets 2023-2024 (resultaten worden in september door Vensters gepubliceerd) 

We zijn voor het tweede achtereenvolgende schooljaar erg tevreden met de uitkomst van de eindtoets/doorstroomtoets. Het afgelopen schooljaar hebben we ingezet op het versterken en verbeteren van het onderwijs op de basisvakken rekenen en begrijpend lezen. 

We hebben een schoolscore boven het landelijke gemiddelde en ook de drie-jaars gemiddelde op de referentieniveaus zijn boven de signaleringswaarde van de inspectie. We zien een groeiende lijn door de afgelopen drie jaren heen, de verwachting is dat onze resultaten de komende jaren zullen stijgen.

Op lezen scoren we hoog, van de drie groepen 7/8 scoort 1 groep 100% op 2F lezen. Ook scoort deze groep hoog op 1S rekenen. We zien dat voor zowel 1F als 2F/1S boven de signaleringswaarde en het gestelde schooldoel scoren. 

De doorstroomtoets geeft ons een beeld wat onze sterke kanten zijn als school en waar we moeten verbeteren. Komend schooljaar blijven we ons focussen op de basisvaardigheden rekenen-wiskunde en taal/lezen. Hiervoor kijken we ook met name naar de E toets in juni van groep 7, volgend jaar groep 8, we schrijven hiervoor een verbeterplan gericht op rekenen-wiskunde en begrijpend lezen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 nemen we 2-jaarlijks tussentoetsen af, dit doen we met behulp van Cito, Leerling In Beeld. We meten hier op de hoofdvakken rekenen, begrijpend en technisch lezen, spelling de voortgang van de leerlingen. Deze resultaten gebruiken we om ons onderwijs continu te analyseren en verbeteren. Daarnaast worden toetsen gebruikt om te kijken naar de ondersteuningsbehoeften van kinderen, waar zitten hiaten in ons aanbod of waar blinken leerlingen in uit. De tussenresultaten geven ons een richting als het gaat om VO-advisering in groep 7 en 8 maar wordt met name gebruikt om de ontwikkeling van kinderen objectief te monitoren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.

Advisering:

Eind groep 7 (juni/juli) voeren we met u en uw kind een voorlopig adviesgesprek. We bespreken dan het schooladvies. Deze hebben we samengesteld aan de hand van de volgende punten: Resultaten van de tussentijdse toetsen (met name begrijpend lezen en rekenen zijn hierbij belangrijk), werkhouding (waaronder inzet, betrokkenheid en kwaliteit van het werk), motivatie voor school, praktisch of theoretisch gerichte werkhouding, NIO (indien afgenomen).

U vult samen met uw kind en de coach een advieskaart in, hierbij kan iedereen aangeven wat op dat moment het best passend is en waaraan uw kind het komend half jaar nog gaat werken. In november worden de halfjaarlijkse CITO toetsen afgenomen. Daarnaast werken we aan de doelen die tijdens het voorlopig adviesgesprek gesteld zijn. Dit komt tevens terug in het portfoliogesprek in november. In januari wordt het definitieve schooladvies gegeven.

Begin februari wordt de doorstroomtoets afgenomen bij alle kinderen van groep 8. Halverwege maart is de uitslag van de doorstroomtoets bekend. Is het toetsadvies naar aanleiding van de doorstroomtoets hoger dan het schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit besluit motiveren.

Eind maart (25-03 en 31-03) melden alle leerlingen zich tegelijk aan. We adviseren ouders en leerlingen die zich in groep 7 al willen oriënteren op middelbare scholen zowel praktijkgerichte als theoriegerichte scholen te bezoeken om zo een beeld te vormen van verschillende scholen en van alle niveaus. Daarnaast nemen we de leerlingen vanaf groep 7 al mee in de voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Zo organiseren we een terugkomdag, waarbij oud groep 8 leerlingen vertellen over hun eigen ervaringen op het voortgezet onderwijs, bezoeken we (bijna) alle voortgezet onderwijs scholen in Zwolle en spreken we in de klas regelmatig over het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen het onderwijs op de Schatkamer geven we de kinderen een optimale kans om hun talenten te ontplooien. In onze visie past, dat we daarbij niet alleen letten op basisvaardigheden als taal, rekenen, biologie, natuur en techniek, maar ook op de sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling. Dat wil zeggen dat we de kinderen ook leren hoe ze met elkaar omgaan, hoe ze zich in de samenleving gedragen en hoe ze hun eigen plek daarin kunnen vinden. In ons plan actief burgerschap en sociale integratie kunt u uitgebreid lezen hoe wij dit integreren in ons aanbod. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Welbevinden
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 9 december 2014 heeft de inspectie obs De Schatkamer te Zwolle bezocht in het kader van een landelijk stelselonderzoek naar de staat van het primair onderwijs in Nederland. Het doel van dit onderzoek is het verzamelen van informatie over de kwaliteit van het onderwijs, waarover de inspectie rapporteert in het Onderwijsverslag 2014-2015. Tevens is gecontroleerd of de school voldoet aan bepaalde wettelijke voorschriften, waaronder de onderwijstijd.

De inspectie komt tot de conclusie dat de kwaliteit van het onderwijs op obs De Schatkamer van voldoende niveau is. Om die reden ontvangt de school het basisarrangement. De eind- en tussenresultaten zijn van voldoende niveau. Dat geldt ook voor de onderwijstijd, het schoolklimaat, het didactisch handelen en de kwaliteitszorg.

Voor het volledige rapport;

Website onderwijsinspectie

inspectierapporten

Toezichtresultaten

Zoek vervolgens op de naam van de school.

Terug naar boven