Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Vanaf groep 3 nemen we 2-jaarlijks tussentoetsen af, dit doen we met behulp van Cito, Leerling In Beeld. We meten hier op de hoofdvakken rekenen, begrijpend en technisch lezen, spelling de voortgang van de leerlingen. Deze resultaten gebruiken we om ons onderwijs continu te analyseren en verbeteren. Daarnaast worden toetsen gebruikt om te kijken naar de ondersteuningsbehoeften van kinderen, waar zitten hiaten in ons aanbod of waar blinken leerlingen in uit. De tussenresultaten geven ons een richting als het gaat om VO-advisering in groep 7 en 8 maar wordt met name gebruikt om de ontwikkeling van kinderen objectief te monitoren.
Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau.
Advisering:
Eind groep 7 (juni/juli) voeren we met u en uw kind een voorlopig adviesgesprek. We bespreken dan het schooladvies. Deze hebben we samengesteld aan de hand van de volgende punten: Resultaten van de tussentijdse toetsen (met name begrijpend lezen en rekenen zijn hierbij belangrijk), werkhouding (waaronder inzet, betrokkenheid en kwaliteit van het werk), motivatie voor school, praktisch of theoretisch gerichte werkhouding, NIO (indien afgenomen).
U vult samen met uw kind en de coach een advieskaart in, hierbij kan iedereen aangeven wat op dat moment het best passend is en waaraan uw kind het komend half jaar nog gaat werken. In november worden de halfjaarlijkse CITO toetsen afgenomen. Daarnaast werken we aan de doelen die tijdens het voorlopig adviesgesprek gesteld zijn. Dit komt tevens terug in het portfoliogesprek in november. In januari wordt het definitieve schooladvies gegeven.
Begin februari wordt de doorstroomtoets afgenomen bij alle kinderen van groep 8. Halverwege maart is de uitslag van de doorstroomtoets bekend. Is het toetsadvies naar aanleiding van de doorstroomtoets hoger dan het schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit besluit motiveren.
Eind maart (25-03 en 31-03) melden alle leerlingen zich tegelijk aan. We adviseren ouders en leerlingen die zich in groep 7 al willen oriënteren op middelbare scholen zowel praktijkgerichte als theoriegerichte scholen te bezoeken om zo een beeld te vormen van verschillende scholen en van alle niveaus. Daarnaast nemen we de leerlingen vanaf groep 7 al mee in de voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Zo organiseren we een terugkomdag, waarbij oud groep 8 leerlingen vertellen over hun eigen ervaringen op het voortgezet onderwijs, bezoeken we (bijna) alle voortgezet onderwijs scholen in Zwolle en spreken we in de klas regelmatig over het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Binnen het onderwijs op de Schatkamer geven we de kinderen een optimale kans om hun talenten te ontplooien. In onze visie past, dat we daarbij niet alleen letten op basisvaardigheden als taal, rekenen, biologie, natuur en techniek, maar ook op de sociaal emotionele en creatieve ontwikkeling. Dat wil zeggen dat we de kinderen ook leren hoe ze met elkaar omgaan, hoe ze zich in de samenleving gedragen en hoe ze hun eigen plek daarin kunnen vinden. In ons plan actief burgerschap en sociale integratie kunt u uitgebreid lezen hoe wij dit integreren in ons aanbod.
Op 9 december 2014 heeft de inspectie obs De Schatkamer te Zwolle bezocht in het kader van een landelijk stelselonderzoek naar de staat van het primair onderwijs in Nederland. Het doel van dit onderzoek is het verzamelen van informatie over de kwaliteit van het onderwijs, waarover de inspectie rapporteert in het Onderwijsverslag 2014-2015. Tevens is gecontroleerd of de school voldoet aan bepaalde wettelijke voorschriften, waaronder de onderwijstijd.
De inspectie komt tot de conclusie dat de kwaliteit van het onderwijs op obs De Schatkamer van voldoende niveau is. Om die reden ontvangt de school het basisarrangement. De eind- en tussenresultaten zijn van voldoende niveau. Dat geldt ook voor de onderwijstijd, het schoolklimaat, het didactisch handelen en de kwaliteitszorg.
Voor het volledige rapport;
Website onderwijsinspectie
inspectierapporten
Toezichtresultaten
Zoek vervolgens op de naam van de school.