Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
- Meer- en hoogbegaafde leerlingen. Vaststelling van de doelgroep is mogelijk vanaf groep 4.
- Kinderen met lees- en/of spellingproblemen
- Kinderen die behoefte hebben aan ondersteuning de thuissituatie via bijvoorbeeld GGD
- Voor uitgebreide informatie over het schoolondersteuningsprofiel verwijs ik u naar onze website waar u dit document kunt inzien.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Schatkamer werkt samen met het Samenwerkingsverband 2305. In 2021 is er een start gemaakt met het anders inrichten van dit Samenwerkingsverband. Met die nieuwe inrichting willen we ervoor zorgen dat de onderwijsondersteuning nog beter en dichter bij huis voor de leerlingen wordt geregeld, dat leerkrachten ondersteuning krijgen (is goed beschikbaar en van goede kwaliteit). In Stadshagen zijn we met een pilot gestart met verschillende scholen van verschillende besturen. In deze pilot onderzoeken we welke ondersteuningsbehoeften we vooral zien op de scholen in Stadshagen en op welke manier we hier kunnen samenwerken. Iedere school heeft eigen expertise, we kunnen elkaar versterken en als het niet in de wijk aanwezig is willen we dit gezamenlijk organiseren.
Aanbod jonge kind op de Schatkamer
Kleuters hebben een eigen manier van leren, ze leren door te spelen; spelend leren. Ze spelen niet omdat ze willen leren, maar omdat ze nieuwsgierig zijn naar de wereld om hen heen. Zij willen deze ervaren en de ruimte hebben deze te onderzoeken. Als kinderen zich veilig voelen, zet nieuwsgierigheid aan tot doen; tot ernaartoe gaan, tot pakken, voelen, uitproberen, veranderen, opnieuw doen, opnieuw anders doen. Spelen is niet alleen exploreren. Spelen is ook expressie.
Omdat het spel cruciaal is voor de spelende en lerende kleuter zorgen wij voor een leerrijke omgeving om zo de betrokkenheid te verhogen. Dat vraagt om een leerkracht die de kenmerken van de kleuter kent, kennis heeft van de (leer)ontwikkeling van het jonge kind en die weet wat de voorwaardelijkheden voor rijk spel zijn, maar ook weet wat er in latere basisschooljaren nodig is. De leerkracht is betrokken en flexibel in het meebewegen met de kleuter en is in staat het spel te begeleiden door het te verkennen, verbinden en verrijken zodat de kleuter gestimuleerd wordt een stapje verder te komen in zijn/haar ontwikkeling die vastgelegd is in de leer- en ontwikkellijnen van het jonge kind (slo.nl)
Thematisch werken: Het spel en de belevingswereld van kinderen is vol enthousiasme, beweging en fantasie. Wij sluiten bij deze belevingswereld aan en gaan samen op ontdekkingsreis aan de hand van een thema. Tijdens het thema staat een prenten- of informatieboek centraal waaraan we doelen en activiteiten koppelen. We verwonderen ons samen over alles wat we zien en leren, we richten samen de hoeken en klas in, we bouwen, onderzoeken, ervaren, creëren en spelen. Het thema komt tot leven! Tijdens het thema volgen we wat er in de groep gebeurt en wordt de inhoud voor een deel door de kinderen vormgegeven. Als de ontwikkeling stagneert of anderszins zorg wordt ervaren, zal het aanbod meer passend aangeboden worden. Dat kan op verschillende manieren. Zo streven we naar de start van de ononderbroken doorgaande lijn tot en met groep 8.