Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
- Meer- en hoogbegaafde leerlingen. Vaststelling van de doelgroep is mogelijk vanaf groep 4.
- Kinderen met lees- en/of spellingproblemen
- Kinderen die behoefte hebben aan ondersteuning in de thuissituatie via bijvoorbeeld GGD
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De Schatkamer werkt samen met het Samenwerkingsverband 2305. In 2021is er een start gemaakt met het anders inrichten van dit Samenwerkingsverband. Met die nieuwe inrichting willen we ervoor zorgen dat de onderwijsondersteuning nog beter en dichter bij huis voor de leerlingen wordt geregeld, dat leerkrachten ondersteuning krijgen ( voldoende beschikbaar en van goede kwaliteit). In Stadshagen zijn we met een pilot gestart met verschillende scholen van verschillende besturen.
Aanbod jonge kind op de Schatkamer
Kleuters hebben een eigen manier van leren, ze leren door te spelen; spelend leren. Ze spelen niet omdat ze willen leren, maar omdat ze nieuwsgierig zijn naar de wereld om hen heen. Zij willen deze ervaren en de ruimte hebben deze te onderzoeken. Als kinderen zich veilig voelen, zet nieuwsgierigheid aan tot doen; tot ernaartoe gaan, tot pakken, voelen, uitproberen, veranderen, opnieuw doen, opnieuw anders doen. Spelen is niet alleen exploreren. Spelen is ook expressie.
Omdat het spel cruciaal is voor de spelende en lerende kleuter zorgen wij voor een leerrijke omgeving om zo de betrokkenheid te verhogen. Dat vraagt om een leerkracht die de kenmerken van de kleuter kent, kennis heeft van de (leer)ontwikkeling van het jonge kind en die weet wat de voorwaardelijkheden voor rijk spel zijn, maar ook weet wat er in latere basisschooljaren nodig is. De leerkracht is betrokken en flexibel in het meebewegen met de kleuter en is in staat het spel te begeleiden door het te verkennen, verbinden en verrijken zodat de kleuter gestimuleerd wordt een stapje verder te komen in zijn/haar ontwikkeling die vastgelegd is in de leer- en ontwikkellijnen van het jonge kind (slo.nl)
Op de Schatkamer werken we thematisch en de inhoud wordt voor een deel door de kinderen vormgegeven. Het volgen van wat er in de groep ontstaat, kan de richting bepalen. Materialen hebben waar kan een open karakter zodat ze op veel verschillende manieren gebruikt kunnen worden. De focus ligt hiermee op vrijheid in keuze van materiaal en eigen producties van leerlingen. We stimuleren hiermee het proces en niet (altijd) het resultaat. Binnen een thema stelt de leerkracht een aantal doelen centraal en evalueert of deze behaald zijn. Als de ontwikkeling stagneert of anderszins zorg wordt ervaren, zal het aanbod meer passend aangeboden worden. Dat kan op verschillende manieren. Zo streven we naar de start van de ononderbroken doorgaande lijn tot en met groep 8.