Kindcentrum de IJsselhof

Staatssecretarislaan 10 8015 BX Zwolle

  • Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof
  • Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof
  • Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerlingen van groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 de opvolger van de eindtoets: de doorstroomtoets. De doorstroomtoets, die in februari wordt afgenomen, geeft een onafhankelijk advies voor het vervolgonderwijs.

Om in groep 8 tot een gedegen schooladvies te kunnen komen, worden naast op de NIO (een intelligentietest in groep 8 afgenomen) ook de methodetoetsen en de bevindingen van de leerkrachten en ouders meegenomen.

De school moet het VO-advies heroverwegen als de leerling op de doorstroomtoets hoger scoort dan het gegeven schooladvies. Bij een lagere score hoeft dit niet. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling te volgen maakt onze school gebruik van het leerlingvolgsysteem "Leerling in Beeld' (de groepen 3 t/m 8) en DORR ( de groepen 1-2).

Wij toetsen op de volgende wijze: 

  • In de kleutergroepen worden geen toetsen afgenomen, daar wordt de ontwikkeling gevolgd via observaties.
  • De leerlingen maken vanaf groep 3, methodetoetsen aan het einde van de methodeblokken van taal, spelling en rekenen. Vanaf groep 5 komt daar nog bij: aardrijkskunde, geschiedenis en Engels. Daarnaast maken de leerlingen ook de Leerling in Beeld toetsen (CITO). Het gaat om AVI, DMT, spelling, rekenen en begrijpend lezen. 
  • De resultaten van deze toetsen worden door de leerkracht geanalyseerd en hierop wordt het onderwijsproces aangepast. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling in vaardigheidsscores, de vaardigheidsgroei en de niveau-percentages I t/m V. Bij het opstellen van schoolnormen en doelen gaan we uit van de referentieniveaus 1F-2F-1S. Zie voor meer info: Uitleg referentieniveaus   
  • We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling via het volgsysteem DORR (kleutergroepen) en Kindbegrip. 
  • Belangrijke input is de formatieve toetsing door de leerkracht. Dit wordt bijgehouden in een logboek. Op basis daarvan wordt real-time bijgestuurd in het aanbod per leerling.   
  • Wij maken aanvullend gebruik van SIDI (signalering hoogbegaafdheid) en NIO (intelligentieonderzoek in groep 8).     
  • Onze ambitie is dat de tussentijdse Leerling in Beeld toetsresultaten en de doorstroomtoets in groep 8 scoren op of boven de Inspectienorm.
  • Zo nodig wordt een aantal specialistische toetsen (o.a. op hoogbegaafdheid en dyslexie) afgenomen. De specialistische toetsen worden in overleg met de IB'er en de orthopedagoog en in overleg met de ouders ingezet en afgenomen.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Kindcentrum de IJsselhof volgt 3 jaar lang de leerlingen in het voortgezet onderwijs door middel van rapportgegevens. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit doen we met de methode Kwink, maar sociaal-emotionele ontwikkeling komt eigenlijk de hele schooldag terug. In gesprekken over pesten, tijdens lessen burgerschap, bijvoorbeeld bij een les mediawijsheid of bij gym bij sport en spel. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde en weerbare burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen, weten wie ze zijn en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hun heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt regelmatig tijdens het IB-spreekuur van leerkracht en IB’er besproken. In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken. Ouders worden daar nauw bij betrokken. Wij volgen de sociale ontwikkeling van de leerlingen met het leerlingvolgsysteem 'Kindbegrip'. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • relatie & competentie
  • eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven