Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Onderwijstijd
Leerlingen hebben recht op voldoende uren onderwijs (onderwijstijd). Daarom is voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal (voortgezet) onderwijs wettelijk vastgesteld hoeveel uur onderwijs leerlingen moeten (kunnen) volgen.
Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Ook willen we ze voldoende leertijd geven om zich het leerstofaanbod eigen te maken zodat ze in acht jaar de einddoelen basisonderwijs halen.
Onze uitgangspunten en ambities zijn:
1. Leraren bereiden zich voor: programma en lestijd[en]
2. Leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement [voorkomen verlies leertijd]
3. Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland
4. Leraren beschikken over een eenduidig week- en dagrooster
5. Leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften
Wij vinden het belangrijk dat kinderen, ouders, bezoekers en medewerkers zich veilig voelen op school. Dit heeft niet alleen te maken met de fysieke veiligheid, maar ook met de sociale veiligheid. Stichting OOZ heeft een schoolveiligheidsplan. Het schoolveiligheidsplan is bestemd voor alle scholen en bestaat voor een deel uit een algemeen deel met daarin afspraken, stappenplannen en regelingen die voor heel OOZ van toepassing zijn. Het schoolveiligheidsplan biedt ruimte voor school-specifieke situaties en werkwijzen. Hieronder staan een paar belangrijke regels en afspraken.
Gedragscode voor leerlingen en ouders/verzorgers
Een veilig leer- en werkklimaat én een goede samenwerking tussen leerling en hun ouders/verzorgers enerzijds en (medewerkers van) de school anderzijds is een randvoorwaarde om te komen tot een gezonde groei en ontwikkeling van leerlingen in het onderwijs. Daarbij horen ook regels over hoe wij met elkaar omgaan en over gedrag, rekening houdend met het karakter van het openbaar onderwijs. Van leerlingen en ouders/verzorgers verwachten we dat deze op onze school en daarbuiten zelf de afweging maken welk gedrag passend is en welk gedrag niet. We hebben een aantal basale gedragsregels opgesteld die daarbij kunnen helpen. Deze regels gelden op alle scholen vallend onder OOZ ongeacht de leeftijd, het niveau, etc. van de leerling. De gedragscode kan niet in elke denkbare situatie voorzien. De gedragsregels worden met enige regelmaat in de klas en tijdens ouderbijeenkomsten besproken en aan de orde gesteld. In aanvulling op de gedragscode kunnen per school nadere en aanvullende (gedrags)regels gelden. De gedragscode is te raadplegen op: Bestuur en toezicht - OOZ (Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio).
Anti-pestbeleid
We hebben gekozen voor een brede aanpak ten aanzien van pesten die terugkomt binnen de school en de lessen. We werken aan pestgedrag middels gesprekken, de lessen maatschappijleer, een anti-pestprogramma, oefeningen in het portfolio en het ondertekenen van het protocol. Binnen de school treden we als team op tegen pestgedrag en maken we dit bespreekbaar bij leerlingen en hun ouders/verzorgers. Verder is er binnen de school een contactpersoon aangesteld bij wie leerlingen en ouders/verzorgers terecht kunnen als sprake is van pesten of willen praten over een situatie waarin wordt gepest. Voor onze school is de contactpersoon Ardith van Gameren, [email protected].
Schorsing en verwijdering
OOZ heeft een regeling schorsing en verwijdering leerlingen voor o.a. het basisonderwijs. Hierin staan de regels en procedures die worden gehanteerd bij de time-out, schorsing en verwijdering van leerlingen. De regelingen opgesteld met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving. De school kan/heeft daarnaast zelf regels opgesteld. => nog nakijken welke
De school mag naar eigen inzicht andere opvoedkundige en ordemaatregelen toe te passen voor leerlingen. De school kan dat doen naast of in plaats van een time-out, schorsing of verwijdering. Op deze andere maatregelen is de regeling schorsing en verwijdering niet van toepassing. De directeur (of diens vervanger) van de school is bevoegd om namens het college van bestuur van OOZ te beslissen over de time-out en schorsing van leerlingen, behoudens voor zover in de regeling schorsing en verwijdering anders is bepaald. De bevoegdheid om te beslissen over de verwijdering van leerlingen is voorbehouden aan het college van bestuur van OOZ. De regeling schorsing en verwijdering van de sector basisonderwijs, onderwijs is te raadplegen op: Bestuur en toezicht - OOZ (Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio)
Huiselijk geweld en kindermishandeling
KC de IJsselhof maakt gebruik van de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. Hiervoor geldt de wet Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dat betekent dat wij bij een sterk vermoeden van kindermishandeling, seksueel geweld, meisjesbesnijdenis en eergerelateerd geweld altijd een melding maken als we zien/horen/merken dat dit voorkomt bij leerlingen en/of hun ouder(s).