Kindcentrum de IJsselhof

Staatssecretarislaan 10 8015 BX Zwolle

Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof

In het kort

Toelichting van de school

Kindcentrum de IJsselhof is een Kindcentrum met veel mogelijkheden voor groei en ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 13 jaar. We stimuleren de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leerproces. Leren, spelen en ontwikkelen wisselen elkaar door de dag heen af. We gaan samen op zoek naar wie je bent, wat bij je past en waar je blij van wordt. Kinderen komen het best tot ontwikkeling wanneer ze gezien worden, zich gekend en gewaardeerd weten en zich fijn voelen. .  

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Ieder kind is welkom
  • Onderzoeken en ontdekken
  • Ruime parkachtige omgeving
  • Warm en gezellig
  • Toekomstgericht

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school komen uit de omringende wijken en hebben een gemixte sociaaleconomische status. 18 % van onze leerlingen heeft een niet-Nederlandse afkomst.  



De leerlingenaantallen stabiliseren de komende jaren rond de 280, in lijn met de ontwikkelingen in de wijk. Circa 80-90 % van de kinderen in de opvang stroomt door naar de school.   



 



 


Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
283
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Toelichting van de school

Onderwijstijd

Leerlingen hebben recht op voldoende uren onderwijs (onderwijstijd). Daarom is voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het speciaal (voortgezet) onderwijs wettelijk vastgesteld hoeveel uur onderwijs leerlingen moeten (kunnen) volgen.

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Ook willen we ze voldoende leertijd geven om zich het leerstofaanbod eigen te maken zodat ze in acht jaar de einddoelen basisonderwijs halen.

Onze uitgangspunten en ambities zijn:

1.  Leraren bereiden zich voor: programma en lestijd[en]

2. Leraren zorgen voor een effectief klassenmanagement [voorkomen verlies leertijd]

3. Op schoolniveau wordt er voldoende onderwijstijd gepland

4. Leraren beschikken over een eenduidig week- en dagrooster

5. Leraren variëren de hoeveelheid leertijd afhankelijk van de onderwijsbehoeften

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Wij vinden het belangrijk dat kinderen, ouders, bezoekers en medewerkers zich veilig voelen op school. Dit heeft niet alleen te maken met de fysieke veiligheid, maar ook met de sociale veiligheid. Stichting OOZ heeft een schoolveiligheidsplan. Het schoolveiligheidsplan is bestemd voor alle scholen en bestaat voor een deel uit een algemeen deel met daarin afspraken, stappenplannen en regelingen die voor heel OOZ van toepassing zijn. Het schoolveiligheidsplan biedt ruimte voor school-specifieke situaties en werkwijzen. Hieronder staan een paar belangrijke regels en afspraken. 



Gedragscode voor leerlingen en ouders/verzorgers



Een veilig leer- en werkklimaat én een goede samenwerking tussen leerling en hun ouders/verzorgers enerzijds en (medewerkers van) de school anderzijds is een randvoorwaarde om te komen tot een gezonde groei en ontwikkeling van leerlingen in het onderwijs. Daarbij horen ook regels over hoe wij met elkaar omgaan en over gedrag, rekening houdend met het karakter van het openbaar onderwijs. Van leerlingen en ouders/verzorgers verwachten we dat deze op onze school en daarbuiten zelf de afweging maken welk gedrag passend is en welk gedrag niet. We hebben een aantal basale gedragsregels opgesteld die daarbij kunnen helpen. Deze regels gelden op alle scholen vallend onder OOZ ongeacht de leeftijd, het niveau, etc. van de leerling. De gedragscode kan niet in elke denkbare situatie voorzien. De gedragsregels worden met enige regelmaat in de klas en tijdens ouderbijeenkomsten besproken en aan de orde gesteld. In aanvulling op de gedragscode kunnen per school nadere en aanvullende (gedrags)regels gelden. De gedragscode is te raadplegen op: Bestuur en toezicht - OOZ (Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio).



Anti-pestbeleid



We hebben gekozen voor een brede aanpak ten aanzien van pesten die terugkomt binnen de school en de lessen. We werken aan pestgedrag middels gesprekken, de lessen maatschappijleer, een anti-pestprogramma, oefeningen in het portfolio en het ondertekenen van het protocol. Binnen de school treden we als team op tegen pestgedrag en maken we dit bespreekbaar bij leerlingen en hun ouders/verzorgers. Verder is er binnen de school een contactpersoon aangesteld bij wie leerlingen en ouders/verzorgers terecht kunnen als sprake is van pesten of willen praten over een situatie waarin wordt gepest. Voor onze school is de contactpersoon Ardith van Gameren, [email protected].



Schorsing en verwijdering



OOZ heeft een regeling schorsing en verwijdering leerlingen voor o.a. het basisonderwijs. Hierin staan de regels en procedures die worden gehanteerd bij de time-out, schorsing en verwijdering van leerlingen. De regelingen opgesteld met inachtneming van de geldende wet- en regelgeving. De school kan/heeft daarnaast zelf regels opgesteld.  => nog nakijken welke



De school mag naar eigen inzicht andere opvoedkundige en ordemaatregelen toe te passen voor leerlingen. De school kan dat doen naast of in plaats van een time-out, schorsing of verwijdering. Op deze andere maatregelen is de regeling schorsing en verwijdering niet van toepassing. De directeur (of diens vervanger) van de school is bevoegd om namens het college van bestuur van OOZ te beslissen over de time-out en schorsing van leerlingen, behoudens voor zover in de regeling schorsing en verwijdering anders is bepaald. De bevoegdheid om te beslissen over de verwijdering van leerlingen is voorbehouden aan het college van bestuur van OOZ. De regeling schorsing en verwijdering van de sector basisonderwijs, onderwijs is te raadplegen op: Bestuur en toezicht - OOZ (Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio) 



Huiselijk geweld en kindermishandeling



KC de IJsselhof maakt gebruik van de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling. Hiervoor geldt de wet Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Dat betekent dat wij bij een sterk vermoeden van kindermishandeling, seksueel geweld, meisjesbesnijdenis en eergerelateerd geweld altijd een melding maken als we zien/horen/merken dat dit voorkomt bij leerlingen en/of hun ouder(s).    



 



 



 


Terug naar boven