Kindcentrum de IJsselhof

Staatssecretarislaan 10 8015 BX Zwolle

  • Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof
  • Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof
  • Schoolfoto van Kindcentrum de IJsselhof

Het team

Toelichting van de school

Het team van de IJsselhof is bewust gemixed gekozen. We hebben mannen en vrouwen, part-timers en fulltimers, verschillende culturele achtergronden en leeftijden van 20-64. Daarmee geven we zelf invulling aan 'iedereen is welkom'. Ook de collega's van Doomijn horen erbij: vier keer per jaar zien we elkaar op een KC-avond en overdag werken we steeds nauwer samen. Interprofessioneel werken, als toekomstgerichte personeelsstrategie, staat hoog in ons vaandel. We hebben nu al twee combinatiefuncties onderwijsassistent en pedagogisch medewerker, waarbij deze medewerkers afwisselend bij de opvang en het onderwijs werken. Dat helpt mee bij het snel signaleren van vraagstukken die opgelost moeten worden. Als KC team houden we van gezelligheid en hebben we ons oog gericht op de behoeften en talenten van de kinderen.   


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Mocht een leerkracht ziek worden, dan proberen wij vervanging te regelen via de invalpool van OOZ. Mocht het zo zijn dat er geen invaller beschikbaar is, dan kan de groep worden verdeeld over de andere groepen. Mocht dit langer dan twee dagen duren, dan zal er binnen de school met andere groepen gerouleerd worden. In het uiterste geval kunnen ouders gevraagd worden hun kind thuis te houden. Dit gebeurt alleen na overleg met de ouders. 

Per groep wordt een klassenmap bijgehouden waarin wordt aangegeven welke lesstof al is verwerkt, wat het programma voor de komende dag (-en) is en eventuele bijzonderheden van de groep of kinderen. Het lesprogramma ondervindt op deze manier zo min mogelijk onderbrekingen.  

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Kindcentrum de IJsselhof  werken we als basis met een leerstofjaarklassensysteem, met uitzondering van groep 1-2, dit zijn gecombineerde groepen. Ook hebben we soms combinatiegroepen om de kinderen evenwichtig over de klassen te verdelen. Omdat we steeds meer streven naar maatwerk voor ieder kind, groeperen we kinderen voor bepaalde onderwerpen (bijvoorbeeld plusrekenen) of  een activiteit (bijvoorbeeld groep 8 leest voor aan de kleuters of alle leerlingen van de bovenbouw werken samen aan een project.) Zo werken we aan verschillende doelen tegelijk: de vertrouwdheid van de eigen groep, samenwerken en zelfstandigheid bij mixvormen en maatwerk daar waar nodig en haalbaar.    

We werken met methodes in de groepen 3 tot en met 8. Soms volgen we de methodelijnen, maar we gebruiken de methode ook steeds meer als bronnenboek om beter aan te kunnen sluiten bij de behoeften van de groep. We hebben de SLO-doelen als prestatienorm, maar we kijken altijd waar de leerling aan toe is om een volgende stap te maken.      

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen is nog veel ruimte voor spel en ontdekken. Wij zorgen voor een leerrijke omgeving waarin de leerlingen zichzelf zoveel mogelijk kunnen ontwikkelen. Alle vakgebieden worden op een spelende wijze aangeboden bijv. in de huis hoek of een supermarkthoek, dierenwinkel etc. Zo zijn de leerlingen op spelende wijze doelgericht aan het ontdekken/ onderzoeken en aan het leren. Daarnaast werken de leerlingen met ontwikkelmateriaal gericht op het leergebied van taal, rekenen en motoriek. Dit alles valt onder de dagelijkse speel-werkmomenten. In de kring met de hele groep worden gerichte taal- en rekenactiviteiten aangeboden, maar zijn er ook muzikale momenten of wordt er met elkaar gesproken  over een bepaald onderwerp/ thema. Daarnaast wordt in de kleine kring geoefend met gerichte taal- en rekenactiviteiten.  



Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaand rooster is het basisrooster met daarin het verplichte aantal lesuren van . Zo nodig wordt (tijdelijk) afgeweken van deze tijden, bijvoorbeeld als er meer behoefte is aan taalonderwijs in een groep, dan geven we extra taalonderwijs. Ook integreren we vakken, met name in het middagprogramma. Bijvoorbeeld: de tafels van 10 al hinkelend oefenen (bewegen en rekenen) of bij aardrijkskunde ook een begrijpend lezen meenemen door een rijke tekst over het onderwerp te bespreken.    

Wereldoriëntatie omvat 2 onderdelen: oriëntatie op jezelf (sociaal emotioneel) en oriëntatie op de wereld (Aardrijkskunde, geschiedenis, wereld/ levensbeschouwing).    

Doorgaande lijnen. 

Wij zijn een Kindcentrum van 0 tot 13 en ontwikkelen daarom onze doorgaande leerlijnen steeds verder. Dit komt de continuïteit en de voorspelbaarheid van onze opvang en onderwijs ten goede en vergroot het inclusieve karakter van ons centrum.  

De volgende doorgaande lijnen zijn er al (sommigen nog in ontwikkeling): 

Onderzoekend en ontwerpend leren. Dit is onze onderwijsinhoudelijke leerlijn van 0-13 jaar, waardoor we vakken en onderwerpen in het middagprogramma steeds meer gaan integreren. Ook onze grote KC brede thema's vallen hieronder. 

Cultuur. Op dit moment krijgen de leerlingen van groep 1 tm 8 een half jaar per schooljaar een ander aspect van cultuur aangeboden. Muziek, beelden vorming, drama etc. Ze krijgen dit van gespecialiseerde externe docenten. 

Bewegen. We breiden we onze leerlijn 'Bewegen' steeds verder uit. Zo wordt taal- en rekenen regelmatig buiten geoefend, is er een aanbod om in de pauzes te bewegen en wordt ons speellokaal gymles gegeven aan onze kleuters, maar ook aan kinderen die een motorische achterstand hebben (door Intraverte) en aan peuters in de wijk (door Sportservice Zwolle). Het groene schoolplein waar we nu aan werken zal deze beweging om (nog) meer naar buiten gaan verder versterken. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Als er extra ondersteuning nodig is of er andere zorg nodig rondom een leerling beschikken we via verschillende expertisecentra van OOZ (Dienstencenrum de Stroming, SBO de Twijn, SBO de Sluis) over specialisten: een orthopedagoog, hoogbegaafdheidsspecialist, preventief begeleider etc. Via OOZ beschikken we over specialisten in taal, rekenen, gedrag en het jonge kind. Daarnaast is er contact met Doomijn en met het Sociaal Wijkteam van de gemeente.

We kijken in welke mate een kind extra zorg of ondersteuning nodig heeft en maken daar een plan voor. Dit staat beschreven in ons Schoolondersteuningsplan (SOP) en gaat altijd in overleg met de ouders. De ondersteuning kan variëren tot tijdelijke hulp (bijvoorbeeld bij rekenen) of specialistische hulp(bijvoorbeeld bij gedragsvraagstukken).    

Eenmaal per zes weken komt een team van specialisten (Ondersteuningsteam) bijeen om zich samen met de ouders over de zorg rondom een kind te buigen en te kijken of aanpassingen nodig zijn. De intern begeleider coördineert dit proces. Zie voor meer informatie het schoolplan 2023-2026, pagina 34 e.v. en ons SOP. 

Cnopiusklas

Voor de hoogbegaafde leerlingen is er de Cnopiusklas. In deze bovenschoolse lesgroep kunnen zij een uitdagend en aanvullend onderwijsprogramma krijgen. Zij zijn wekelijks één ochtend op een externe locatie en worden dan begeleid door een specialist.

NT2 klas 

Voor kinderen die uit het buitenland komen en de Nederlandse taal nog moeten leren is er een aanbod in de ochtenden op Toonladder, ook een school van OOZ.  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de toekomst willen wij: 

  • Ons aanbod verder differentiëren, zodat per individu nog meer maatwerk ontstaat. 
  • Ons inzetten om op wijkniveau het ondersteuningsaanbod verder uit te breiden. Dit in lijn met de inclusie-strategie van OOZ.   
  • Het verder professionaliseren van de leerkrachten op het gebied van passend onderwijs (bv trainingen hoogbegaafdheid). 
  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken nauw samen met opvangorganisatie Doomijn. Samen met hen ontwikkelen we een doorgaande lijn van 0-13 jaar en werken we vanuit dezelfde pedagogische visie. We hebben combinatiefuncties waar dat zinvol is. Zo zijn onze onderwijsassistenten ook gedeeltelijk werkzaam bij de opvang. Ook doen we steeds meer samen, activiteiten zoals bijv. de grote Peuterdag, Kleuterfeest, gezamenlijke thema`s, maar ook de ontruimingsoefeningen. 

Er is een warme overdracht van peuters naar kleuters zodat de overgang soepel verloopt voor kind en ouder. Peuters maken al vroeg kennis met de kleuters. De grotere peuters komen al kijken bij een voorstelling voor de kleuters. Ook komen ze, onder begeleiding van de eigen pedagogische medewerkers, vaak een half uurtje mee spelen in de verschillende kleutergroepen. Als een peuter bijna naar school gaat, komt een peuter juist meespelen in de groep waar het naar toe zal gaan. Op die manier ontdekken ze hun toekomstige omgeving en raken ze vertrouwd met die omgeving. Tussen school, de na- en voorschoolse opvang, het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal is een soepele overgang gecreëerd (zowel mondeling als via app-groepen). Kinderen worden door de medewerkers van de opvanggroep naar de schoolgroep en v.v. begeleid.   



Terug naar boven