Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Kindcentrum de IJsselhof werken we als basis met een leerstofjaarklassensysteem, met uitzondering van groep 1-2, dit zijn gecombineerde groepen. Ook hebben we soms combinatiegroepen om de kinderen evenwichtig over de klassen te verdelen. Omdat we steeds meer streven naar maatwerk voor ieder kind, groeperen we kinderen voor bepaalde onderwerpen (bijvoorbeeld plusrekenen) of een activiteit (bijvoorbeeld groep 8 leest voor aan de kleuters of alle leerlingen van de bovenbouw werken samen aan een project.) Zo werken we aan verschillende doelen tegelijk: de vertrouwdheid van de eigen groep, samenwerken en zelfstandigheid bij mixvormen en maatwerk daar waar nodig en haalbaar.
We werken met methodes in de groepen 3 tot en met 8. Soms volgen we de methodelijnen, maar we gebruiken de methode ook steeds meer als bronnenboek om beter aan te kunnen sluiten bij de behoeften van de groep. We hebben de SLO-doelen als prestatienorm, maar we kijken altijd waar de leerling aan toe is om een volgende stap te maken.
In de kleutergroepen is nog veel ruimte voor spel en ontdekken. Wij zorgen voor een leerrijke omgeving waarin de leerlingen zichzelf zoveel mogelijk kunnen ontwikkelen. Alle vakgebieden worden op een spelende wijze aangeboden bijv. in de huis hoek of een supermarkthoek, dierenwinkel etc. Zo zijn de leerlingen op spelende wijze doelgericht aan het ontdekken/ onderzoeken en aan het leren. Daarnaast werken de leerlingen met ontwikkelmateriaal gericht op het leergebied van taal, rekenen en motoriek. Dit alles valt onder de dagelijkse speel-werkmomenten. In de kring met de hele groep worden gerichte taal- en rekenactiviteiten aangeboden, maar zijn er ook muzikale momenten of wordt er met elkaar gesproken over een bepaald onderwerp/ thema. Daarnaast wordt in de kleine kring geoefend met gerichte taal- en rekenactiviteiten.
Bovenstaand rooster is het basisrooster met daarin het verplichte aantal lesuren van . Zo nodig wordt (tijdelijk) afgeweken van deze tijden, bijvoorbeeld als er meer behoefte is aan taalonderwijs in een groep, dan geven we extra taalonderwijs. Ook integreren we vakken, met name in het middagprogramma. Bijvoorbeeld: de tafels van 10 al hinkelend oefenen (bewegen en rekenen) of bij aardrijkskunde ook een begrijpend lezen meenemen door een rijke tekst over het onderwerp te bespreken.
Wereldoriëntatie omvat 2 onderdelen: oriëntatie op jezelf (sociaal emotioneel) en oriëntatie op de wereld (Aardrijkskunde, geschiedenis, wereld/ levensbeschouwing).
Doorgaande lijnen.
Wij zijn een Kindcentrum van 0 tot 13 en ontwikkelen daarom onze doorgaande leerlijnen steeds verder. Dit komt de continuïteit en de voorspelbaarheid van onze opvang en onderwijs ten goede en vergroot het inclusieve karakter van ons centrum.
De volgende doorgaande lijnen zijn er al (sommigen nog in ontwikkeling):
Onderzoekend en ontwerpend leren. Dit is onze onderwijsinhoudelijke leerlijn van 0-13 jaar, waardoor we vakken en onderwerpen in het middagprogramma steeds meer gaan integreren. Ook onze grote KC brede thema's vallen hieronder.
Cultuur. Op dit moment krijgen de leerlingen van groep 1 tm 8 een half jaar per schooljaar een ander aspect van cultuur aangeboden. Muziek, beelden vorming, drama etc. Ze krijgen dit van gespecialiseerde externe docenten.
Bewegen. We breiden we onze leerlijn 'Bewegen' steeds verder uit. Zo wordt taal- en rekenen regelmatig buiten geoefend, is er een aanbod om in de pauzes te bewegen en wordt ons speellokaal gymles gegeven aan onze kleuters, maar ook aan kinderen die een motorische achterstand hebben (door Intraverte) en aan peuters in de wijk (door Sportservice Zwolle). Het groene schoolplein waar we nu aan werken zal deze beweging om (nog) meer naar buiten gaan verder versterken.
Passend onderwijs
Als er extra ondersteuning nodig is of er andere zorg nodig rondom een leerling beschikken we via verschillende expertisecentra van OOZ (Dienstencenrum de Stroming, SBO de Twijn, SBO de Sluis) over specialisten: een orthopedagoog, hoogbegaafdheidsspecialist, preventief begeleider etc. Via OOZ beschikken we over specialisten in taal, rekenen, gedrag en het jonge kind. Daarnaast is er contact met Doomijn en met het Sociaal Wijkteam van de gemeente.
We kijken in welke mate een kind extra zorg of ondersteuning nodig heeft en maken daar een plan voor. Dit staat beschreven in ons Schoolondersteuningsplan (SOP) en gaat altijd in overleg met de ouders. De ondersteuning kan variëren tot tijdelijke hulp (bijvoorbeeld bij rekenen) of specialistische hulp(bijvoorbeeld bij gedragsvraagstukken).
Eenmaal per zes weken komt een team van specialisten (Ondersteuningsteam) bijeen om zich samen met de ouders over de zorg rondom een kind te buigen en te kijken of aanpassingen nodig zijn. De intern begeleider coördineert dit proces. Zie voor meer informatie het schoolplan 2023-2026, pagina 34 e.v. en ons SOP.
Cnopiusklas
Voor de hoogbegaafde leerlingen is er de Cnopiusklas. In deze bovenschoolse lesgroep kunnen zij een uitdagend en aanvullend onderwijsprogramma krijgen. Zij zijn wekelijks één ochtend op een externe locatie en worden dan begeleid door een specialist.
NT2 klas
Voor kinderen die uit het buitenland komen en de Nederlandse taal nog moeten leren is er een aanbod in de ochtenden op Toonladder, ook een school van OOZ.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de toekomst willen wij:
- Ons aanbod verder differentiëren, zodat per individu nog meer maatwerk ontstaat.
- Ons inzetten om op wijkniveau het ondersteuningsaanbod verder uit te breiden. Dit in lijn met de inclusie-strategie van OOZ.
- Het verder professionaliseren van de leerkrachten op het gebied van passend onderwijs (bv trainingen hoogbegaafdheid).
Wij werken nauw samen met opvangorganisatie Doomijn. Samen met hen ontwikkelen we een doorgaande lijn van 0-13 jaar en werken we vanuit dezelfde pedagogische visie. We hebben combinatiefuncties waar dat zinvol is. Zo zijn onze onderwijsassistenten ook gedeeltelijk werkzaam bij de opvang. Ook doen we steeds meer samen, activiteiten zoals bijv. de grote Peuterdag, Kleuterfeest, gezamenlijke thema`s, maar ook de ontruimingsoefeningen.
Er is een warme overdracht van peuters naar kleuters zodat de overgang soepel verloopt voor kind en ouder. Peuters maken al vroeg kennis met de kleuters. De grotere peuters komen al kijken bij een voorstelling voor de kleuters. Ook komen ze, onder begeleiding van de eigen pedagogische medewerkers, vaak een half uurtje mee spelen in de verschillende kleutergroepen. Als een peuter bijna naar school gaat, komt een peuter juist meespelen in de groep waar het naar toe zal gaan. Op die manier ontdekken ze hun toekomstige omgeving en raken ze vertrouwd met die omgeving. Tussen school, de na- en voorschoolse opvang, het kinderdagverblijf en de peuterspeelzaal is een soepele overgang gecreëerd (zowel mondeling als via app-groepen). Kinderen worden door de medewerkers van de opvanggroep naar de schoolgroep en v.v. begeleid.