AANMELDING LEERLING VOLGENS PASSEND ONDERWIJS
Vanaf 1 augustus 2014 hebben schoolbesturen een zorgplicht om voor alle leerlingen die worden aangemeld of staan ingeschreven een zo passend mogelijk onderwijsaanbod te geven. Wanneer ouders hun kind aanmelden, gaan wij in gesprek met ouders om te bepalen of onze school kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van het kind.
Hierbij spelen 3 factoren een belangrijke rol: De (on-)mogelijkheden van het kind, de (on)mogelijkheden van de school en de wens van de ouders. Wanneer uit het gesprek blijkt dat onze school kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van het kind, gaan we over tot inschrijving en plaatsing van het kind op onze school. Als uit de aanmelding blijkt dat er extra ondersteuning nodig is die onze school niet kan bieden, dan gaan we samen met de ouders op zoek naar een andere school.
De procedure staat hier beschreven: Zorgplicht en samenwerken scholen in passend onderwijs | Passend onderwijs | Rijksoverheid.nl
Om voor alle kinderen die worden aangemeld een passend onderwijsaanbod te kunnen geven, hetzij op de school van aanmelding, hetzij op een andere school, zijn samenwerkingsverbanden opgericht. Hierin zijn zowel reguliere scholen als scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs opgenomen (dit laatste betreft de scholen uit de clusters 3: motorisch gehandicapte, verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke kinderen, en 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen).
Ouders bepalen zelf bij welke school ze hun kind aanmelden. De uiteindelijke inschrijving gebeurt uiteraard bij één school. De aanmeld- en inschrijfprocedure is als volgt:
1. Ouders maken een afspraak voor een rondleiding en gesprek.
2. De school gaat in gesprek met de ouders om na te gaan of de benodigde ondersteuning geboden kan worden.
3. De ouders ontvangen het aanmelding- en inschrijfformulier: dit wordt ingevuld door de ouders. Ook ontvangen de ouders het Zwols Overdrachtsformulier: dit geven ouders af bij een eventuele voorschoolse instantie (bijv. kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, of gastouder).Het formulier wordt door die instanties ingevuld en teruggegeven aan de ouders. Ouders leveren dit formulier weer in bij de school. Gaat een kind niet naar een voorschoolse instelling dan vullen ouders het formulier zelf in. Wanneer de leerling van een andere basisschool komt, wordt er door de IB-er contact opgenomen met deze basisschool.
4. Aan de hand van de gegevens uit het gesprek en de formulieren (eventueel een tweede gesprek n.a.v. alle informatie) kijkt de school of zij kan voldoen aan de onderwijs/zorgbehoefte van het kind.
5. Kan de school aan die behoefte voldoen, dan wordt het kind ingeschreven. Dit gebeurt in eerste instantie voor een proefperiode van zes weken, waarna geëvalueerd wordt of de school passend onderwijs kan verzorgen voor de leerling. Kan de school niet voldoen aan de onderwijs/zorgbehoefte dan gaat de school samen met de ouders op zoek naar een andere school.
6. Blijkt in de loop van de schoolloopbaan dat de school niet meer kan voldoen aan de onderwijs/zorgbehoefte van het kind, dan volgt een zorgtraject zoals eerder beschreven.