Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
LEERLINGVOLGSYSTEEM PARNASSYS
De leerkrachten van de groepen 1-2 volgen de kleuters door observaties, gesprekken en het volgen van het spel van de leerlingen. De ontwikkeling wordt genoteerd in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De kleuters maken geen toetsen.
De leerkrachten van de groepen 3-8 volgen de leerlingen door observaties, gesprekken, het dagelijks gemaakte werk en toetsen. De leerlingen maken methode-toetsen en methode-onafhankelijke Cito-toetsen (Leerling in Beeld). De Cito-toetsen worden tweemaal per jaar afgenomen. De vakken technisch lezen (AVI en DMT), rekenen, spelling, werkwoordspelling, taalverzorging en begrijpend lezen worden getoetst. Alle toetsgegevens worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem ‘ParnasSys’ waardoor er een betrouwbaar en doorlopend beeld ontstaat van de ontwikkeling van de leerling.
De leerlingen van De Wieden stromen uit naar diverse richtingen. De school vindt het belangrijk dat al onze leerlingen terechtkomen op een school waar ze onderwijs krijgen dat bij hen past. Het advies van de school blijkt na drie jaar bijna altijd de juiste geweest te zijn.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Een school die bereid en in staat is om kinderen met allerlei achtergronden een plekje te bieden, noemen we een herbergzame school. Een school is niet alleen herbergzaam als de leerlingen zich welkom voelen, maar ook als leraren en ouders zich op hun plaats voelen. IKC de Wieden wil een school zijn, waar leerlingen, in een veilige omgeving, en met vallen en opstaan, zichzelf steeds beter leren kennen en leren samenleven; een plek waar leraren, ouders en leerlingen trots zijn op de ontwikkeling van elke leerling en vertrouwen hebben in hun toekomst. Daarbij trekken we als school en ouders zoveel mogelijk samen op ten behoeve van de ontwikkeling van alle leerlingen.
De Wieden is op 29 november 2010 voor het laatst bezocht door de inspectie. De inspectie concludeert dat de kwaliteit van het onderwijs op voldoende niveau is. Ook het inspectierapport betreffende vroeg- en voorschoolse educatie van 25 maart 2010 geeft aan dat er sprake is van een goede doorgaande lijn tussen peuterspeelzaal en school.