Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Parkschool starten we dit schooljaar met vier kleutergroepen. Er is wekelijks contact tussen de leerkrachten, zodat alle kleuters hetzelfde aanbod krijgen. Spelend leren en werken vanuit thema’s staat centraal. We zorgen ervoor dat de kinderen optimaal betrokken zijn bij ons onderwijs doordat het betekenisvol is. Jonge kinderen krijgen de mogelijkheid te experimenteren en worden gestimuleerd op onderzoek uit te gaan.
In de groepen 3 en 4 staat het aanvankelijk leerproces centraal. De leerlingen in deze groepen krijgen te maken met het leren lezen, spellen, rekenen en schrijven. Dit zijn ook de kernvakken in de groepen 3 en 4. Voor de leerlingen is het een heel belangrijke fase in hun ontwikkeling. Vanaf groep 4 werken wij verder aan de basisvaardigheden die staan omschreven in de kerndoelen. Kerndoelen zijn door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen omschreven punten waaraan ons onderwijs moet voldoen.
In groep 3 leren de leerlingen lezen, spellen, rekenen en schrijven. Groep 4 en hoger biedt verdieping en automatisering van deze vaardigheden. Daarbij wordt het vak begrijpend lezen steeds belangrijker. Vanaf groep 5 worden de vakken studievaardigheden en wereldoriëntatie gegeven
In de groepen 1 en 2 werken we aan diverse vakgebieden. We volgen de doelen van de SLO leerlijnen jonge kind voor de vakgebieden rekenen, taal, motoriek, spel en sociaal emotioneel. Er wordt gewerkt met thema’s die aansluiten bij de schoolbrede thema’s en specifieke thema’s voor de groepen 1/2. Ieder thema duurt tussen de vier en zes weken. Voor het thema wordt gebruik gemaakt van de projecten van Kleuteruniversiteit, de mappen fonemisch bewustzijn, gecijferd bewustzijn en begrijpend luisteren. Binnen elk thema worden activiteiten en kringactiviteiten samengesteld die aansluiten bij de doelen van het observatiesysteem. Voor de activiteiten wordt veelal gebruikt gemaakt van concreet en betekenisvol materiaal. Voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben wordt er gebruik gemaakt van denksleutels, werkbladen, smartgames, plusproject van kleuteruniversiteit en letter/leesopdrachten en verrijking in de hoeken.
Omdat er geïntegreerd wordt gewerkt, dus vakken worden gecombineerd, is niet exact vast te leggen hoeveel tijd er voor vakgebieden staat. Het bovenstaande rooster is een indicatie, maar er kan vanaf worden geweken, als blijkt dat de onderwijsbehoefte dit noodzakelijk maakt. Als groepen veel moeite blijken te hebben met een bepaald vak dan kan de onderwijstijd worden verhoogd. Het is en blijft maatwerk.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Op de Parkschool leren kinderen vaardigheden die zij nodig hebben voor het verdere functioneren als zelfstandig en verantwoordelijk mens in de samenleving. Een samenleving waar onze school middenin staat. Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier. Op de Parkschool is een hoog niveau van basiszorg, dit is de zorg die wij aan onze leerlingen bieden binnen de groep. Uitgangspunt hierbij is dat de leerling zoveel mogelijk wordt opgevangen in de eigen groep door de eigen leerkracht. Binnen onze school is een goede onderwijsstructuur met afstemming tussen onderwijs, zorg en veiligheid. Er is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, het aanleren van kennis en vaardigheden, het ontwikkelen van talenten en de sportieve en creatieve ontwikkeling. Wij gaan uit van verschillen tussen leerlingen en handelen hiernaar. De school draagt de verantwoordelijkheid voor het onderwijs, zorg en de ontwikkeling van de leerling maar kan hierbij hulp van buitenaf inschakelen, dit noemen we breedtezorg. Hierbij kunnen we de hulp inschakelen van logopedie, fysiotherapie, jeugdzorg, ambulant begeleiders, schoolarts e.d. Deze begeleiding is vaak tijdelijk van aard en vindt waar mogelijk binnen de school plaats. Binnen het samenwerkingsverband 2305 zijn er gespecialiseerde voorzieningen zoals het speciaal basisonderwijs en het speciaal onderwijs, dit noemen we dieptezorg. Leerlingen met een specifieke behoefte op leer- en/of gedragsgebied kunnen naar deze vorm van onderwijs. Op de Parkschool zorgen wij voor een veilige leeromgeving waarin de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar leren omgaan, onder andere door positieve persoonlijke aandacht. We zorgen voor een heldere structuur met duidelijke regels en afspraken. Wij hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en streven naar goede opbrengsten en een hoge betrokkenheid. De Parkschool hanteert het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat wij per leerjaar een bepaalde hoeveelheid lesstof aanbieden. Daarbij sluiten wij zoveel mogelijk aan bij het eigen niveau en de talenten van iedere leerling. Wij werken met een doorgaande lijn die constant in ontwikkeling is. Speerpunten van het didactisch handelen van de school zijn:
- Betrokkenheid vergroten door meer eigenaarschap bij kinderen te creëren.
- Passend onderwijs aansluiten bij de Visie: wie ben ik, wat kan ik! Elk kind krijgt onderwijs op maat.
- Taal: de nadruk ligt op technisch lezen groep 3 en 4 en een doorgaande lijn voor begrijpend lezen (close reading) en spelling.
- WO: door middel van thema’s m.b.v. Faqta en Grej of the day wordt er gewerkt aan eigenaarschap, betrokkenheid en samenwerken met ouders en kinderen.
- Rekenen: het accent ligt bij een nieuwe methode en op de differentiatie bij de instructie en verwerking
- Gedrag: de nadruk ligt bij kindgesprekken en intensiveren van de methodiek Breinhelden
- Soepele overgang groep 2/3.
De methoden die we daarbij gebruiken bieden ons ook de ruimte om de kinderen die extra zorg behoeven andere oefenstof te geven. Voor de kinderen die meer aankunnen, bieden wij voldoende verrijkingsstof en verdiepingsactiviteiten. De leerkrachten vormen een collegiaal team dat gebruik maakt van elkaars talenten en leert van elkaar. Wij ontwikkelen ons binnen een professionele cultuur. De kwaliteit van de leerkracht is een belangrijke pijler van goed onderwijs. Het belang van een goede samenwerking met onze ouders in het ontwikkelen en opvoeden van het kind staat bij ons op school voorop. Samen kleuren wij immers het onderwijs.
Eigen leerlijn/OPP-kinderen
Onze opdracht is kinderen een ononderbroken onderwijstijd te bieden van 8 jaar. Voor sommige leerlingen gaat het tempo van de groep veel te snel of veel te langzaam. Ook voor deze leerlingen moet het onderwijs zo ingericht zijn dat zij in het tempo mogen leren dat zij aankunnen. Voor deze leerlingen maken wij een eigen leerlijn. Dit kan pas gedaan worden na gedegen onderzoek. Leerlingen die het groepstempo te moeilijk vinden worden altijd door een orthopedagoog van het samenwerkingsverband onderzocht op hun mogelijkheden. Uit dat onderzoek volgt dan het advies om op het eigen leertempo door te leren. De leerkracht, Intern begeleider, ouders (en soms ook specialisten van het speciaal onderwijs of de Stroming) zijn bij deze keuze betrokken. Deze kinderen maken ook toetsen op het niveau waarop ze werken.
Wat wel belangrijk is om te weten is dat op het moment de leerling een eigen leerlijn krijgt, hij op een lager niveau in groep 8 onze school verlaat. Bijvoorbeeld: Een leerling met een eigen leerlijn kan in groep 8 de school verlaten met een leerniveau van groep 6 of groep 7. Deze leerlijn wordt minimaal twee keer per jaar geëvalueerd om te kijken of de leerling nog voldoende vooruit gaat, of om te bepalen of het plan moet worden bijgesteld.
Plusleerlingen
De Parkschool heeft in het ondersteuningsprofiel het vignet meer- en hoogbegaafde leerlingen verder uitgewerkt. Er wordt gebruik gemaakt van een structurele screening van de doelgroep met behulp van het SIDI3 protocol. Als er op basis van de screening een vermoeden van hoogbegaafdheid is, dan kan de leerling worden aangemeld voor een intelligentieonderzoek. Dit deel van de screening, waarin de begaafdheid kan worden vastgesteld, wordt uitgevoerd door het Kenniscentrum HB. Kinderen in groep 3 en 4 met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen, na een positief advies, deelnemen aan de Kangoeroe groep. Dit is een voorziening voor kinderen waarin zij elkaar wekelijks een dagdeel ontmoeten en een verrijkend lesaanbod ontvangen. Vanaf groep 5 kunnen hoogbegaafde leerlingen, na een positief advies, worden aangemeld voor de Cnopius klassen. Dit is een bovenschoolse peergroup, die wekelijks een dagdeel wordt bezocht. Er wordt invulling gegeven aan de onderwijsbehoeften (instructie over school- en huiswerk; aandacht voor leren ‘leren’), de zorgbehoefte (de contacten met peers; gesprekken over ervaringen) en de begeleidingsbehoefte (begeleiding door een gespecialiseerde leerkracht) van deze leerlingen. Kinderen met een hogere begaafdheid, maar niet hoogbegaafd zijn kunnen deelnemen aan de pluslessen bij ons op school. Alles is uitgebreid beschreven in het HB-beleidsplan van de Parkschool.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Parkschool vinden wij dat elk kind recht heeft op passend onderwijs en is het belangrijk dat de leerlingen zo goed mogelijk worden voorzien in hun onderwijsbehoeften. Voor iedere leerling zijn deze onderwijsbehoeften verschillend. Alle leerlingen zijn bij ons op school welkom, mits wij aan de onderwijsbehoeften kunnen voldoen. Het is van belang dat leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, hierin worden voorzien, evenals leerlingen die extra instructie nodig hebben, omdat er doelen zijn die zij nog moeilijk vinden. Hiervoor zorgen leerkrachten in de groep en daarnaast worden zij ondersteund door de onderwijsassistent. Tijdens onze klasbezoeken en ‘Leren van elkaar’ staat differentiatie centraal. Hierdoor worden successen uitgewisseld en ontwikkelen leerkrachten zich hierin steeds beter.
Dit schooljaar zijn er vier kleutergroepen op de Parkschool. Er is wekelijks contact tussen de leerkrachten, zodat alle kleuters hetzelfde aanbod krijgen. Spelend leren en werken vanuit thema’s staat centraal. We zorgen ervoor dat de kinderen optimaal betrokken zijn bij ons onderwijs doordat het betekenisvol is. Jonge kinderen krijgen de mogelijk te experimenteren en worden gestimuleerd om op onderzoek uit te gaan.
Werkwijze in de kleuterklassen
Wij vinden veiligheid, de sfeer en je thuis voelen op school erg belangrijk. Dit zijn voorwaarden om tot leren te komen. Ons onderwijsaanbod in groep 1 en 2 willen wij goed laten aansluiten op groep 3 en verder. Er is veel aandacht voor het spelenderwijs leren omgaan met taken en zelfstandig werken. Er moet voldoende ruimte zijn om te kunnen spelen. In ons concrete onderwijsaanbod wordt rekening gehouden met verschillen in ontwikkelingsniveau, leerstijl of begaafdheid van leerlingen.
Leerstofaanbod In de groepen 1 en 2
Schooljaar 2024/2025 starten we met de doelen uit de methode 'MijnKleutergroep'. De doelen die centraal staan bieden we aan in een thema. Ieder thema heeft een cyclus van ongeveer vier weken en de thema’s worden zo uitgekozen dat ze in de belevingswereld van de kinderen passen. De doelen die voor de vakgebieden centraal staan worden aangeboden in spelvorm, zodat de kinderen al spelenderwijs met de leerstof bezig zijn. Tijdens een thema wordt aandacht besteed aan alle vakgebieden; rekenen, taal, muziek/drama/dans, wereldoriëntatie, beeldende vorming, motoriek en Engels