obs De Toonladder

Bachlaan 158 8031 HL Zwolle

  • Schoolfoto van obs De Toonladder
  • Schoolfoto van obs De Toonladder
  • Schoolfoto van obs De Toonladder
  • Schoolfoto van obs De Toonladder
  • Schoolfoto van obs De Toonladder

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij analyseren de resultaten van de tussentijdse toetsen. Hieruit trekken wij conclusies en formuleren wij aanbevelingen voor verbetering. Dit doen we op leerling-, groeps- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OVERGANG NAAR HET VO

Na het doorlopen van het basisonderwijs moet voortgezet onderwijs gekozen worden, dat past bij uw kind. De leerkracht(en) van groep 8 stelt/stellen hiervoor een advies op. Dit advies wordt in eerste instantie gegeven op basis van de informatie die de school tijdens de schoolloopbaan van uw kind heeft verzameld. Dit zijn gegevens van methode gebonden toetsen en van landelijk genormeerde (Cito) toetsen. Schoolprestaties zijn daarbij van belang, echter zaken als motivatie, werkhouding, concentratie, zelfvertrouwen, het maken van huiswerk en plezier op school zijn minstens zo belangrijk.  

De uitkomsten van deze toetsen geven samen met de NIO (intelligentie-onderzoek) en de Cito doorstroomtoets een goed beeld van de mogelijkheden van uw kind en zijn of haar kansen in het voortgezet onderwijs. Vervolgens wordt in een gesprek met de ouder(s)/ verzorger(s) en leerling een definitief advies gegeven door de groepsleerkracht(en) en een keuze voor een school voor voortgezet onderwijs gemaakt.  

Om de ouders van de leerlingen uit groep 8 goed te informeren over de verschillende vormen van voortgezet onderwijs wordt er ieder jaar een voorlichtingsavond gehouden. Wij raden u aan deze avond zeker te bezoeken.

Wij verzorgen uiteindelijk de aanmelding voor het voortgezet onderwijs. Dit gebeurt vóór 1 april.  

De volgende kinderen maken de toetsen van het tweede gegeven niet:

-          Kinderen die in de laatste 2 jaren door het dienstencentrum de Stroming getest zijn en het advies speciaal onderwijs hebben gekregen. -          Kinderen die korter dan twee jaar in Nederland zijn.  

Ook na plaatsing in de brugklas gaat ‘de begeleiding’ van de leerlingen meestal door. Er is regelmatig overleg tussen de leerkracht(en) van groep 8 en ‘het openbaar voortgezet onderwijs’.  

Schoolbezoeken aan verschillende vormen van voortgezet onderwijs geven de kinderen van groep 8 een beeld van wat zo’n school inhoudt. Tijdens open dagen kunnen ook de ouders de sfeer van de verschillende scholen proeven.  

Wij adviseren u daarom ook nadrukkelijk om samen met uw kind(eren) deze open dagen te bezoeken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen laten elkaar in hun waarde. Zij leren dat er verschillen zijn tussen mensen en dat dit normaal is. Leerlingen zijn aardig en behulpzaam voor elkaar. Fouten maken mag. De leerling heeft respect voor regels en afspraken op school en in de klas. De school is een veilige plek voor iedereen. Een plek waar zij zich welkom, gezien en serieus genomen voelen. Er is rust in de klas, het is gezellig en gemoedelijk en er wordt gelachen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid / respect
  • relatie
  • structuur

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven