De Toonladder werkt aan een brede ontwikkeling voor de leerlingen van de toekomst. Wat dat betekent en wat dat van onze school vraagt, verandert met de tijd. Onze nieuwe omstandigheden en de maatschappelijke vragen die op ons afkomen, vertalen zich in de volgende ambities voor de komende vier jaar.
1 BURGERSCHAP
Van visie en doelen naar een doorgaande lijn voor burgerschapsonderwijs. Wij leveren als school een bijdrage aan de ontwikkeling van een democratische houding van onze leerlingen, zodat ze uitgroeien tot autonome en sociale deelnemers aan onze maatschappij.
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Een ingezette, geborgde, doorgaande leerlijn op het gebied van burgerschap die past bij onze visie.
- Een goedlopende leerlingenraad die een waardevolle bijdrage levert aan de school.
- Een leerlijn debatteren in de groepen 4-8 waardoor maatschappelijk relevante thema’s worden besproken, met een jaarlijkse debatbattle voor de groepen 7-8.
2 KANSENGELIJKHEID
We willen dat élke leerling de kans krijgt om het beste uit zichzelf te halen. Wij werken op het gebied van kansengelijkheid met drie deelgebieden.
- Ouderbetrokkenheid
- Verwachtingen
- Sociaal-cultureel kapitaal
2.1 OUDERBETROKKENHEID
We werken aan educatief partnerschap: een gelijkwaardig en niet vrijblijvende samenwerking tussen ouders en school. We werken vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan de ontwikkeling van het kind.
We realiseren uiterlijk in 2027:
- Grotere betrokkenheid van ouders op het gebied van ontwikkeling en het welbevinden van hun kind (de educatieve driehoek)
- Betrokken ouders die deelnemen aan de activiteiten op school waarbij ouders en school dezelfde waarden uitdragen.
2.2 VERWACHTINGEN
Hoge verwachtingen van ouders en leraren dragen eraan bij dat kinderen in zichzelf geloven en zij hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen.
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Wij vergroten het eigenaarschap van leerlingen en zorgen voor een combinatie tussen leerling- en leerkracht gestuurd werken. Wij begeleiden leerlingen zo dat ze hun talenten en leer- en ontwikkeldoelen in kaart kunnen brengen en inzien waar zij aan willen en kunnen gaan werken.
2.3 SOCIAAL/CULTUREEL KAPITAAL
Wij willen kansengelijkheid vergroten door het werken aan het sociaal- en cultureel kapitaal van onze leerlingen.
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Een rijk naschools aanbod waarin de volgende talentgebieden aan bod komen:
o Kunst & Cultuur
o Sport & Gezondheid
o Natuur & Techniek
o Communicatie & Mediao Beroepsoriëntatie en Burgerschap
- Vernieuwing en optimalisering van de doorgaande lijn voor sociaal emotioneel leren.
- Structurele weerbaarheidstraining voor groep 1-8.
- De afspraken op het gebied van cultuuronderwijs worden verstevigd en geborgd.
3 INCLUSIEVER ONDERWIJS
Wij gaan meer richting en betekenis geven aan inclusiever onderwijs door de samenwerking met andere partners in de wijk te versterken en te verankeren. Ons uitgangspunt blijft hierbij om de leerling zoveel als mogelijk ‘in de wijk’ naar school te laten gaan.
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Wij hebben kennis van de expertise van de andere onderwijs- en zorgpartners in de wijk en weten op welke plek en met welke ondersteuning ieder kind optimaal kan ontwikkelen en op deze manier de passende zorg kan ontvangen.
- De Toonladder is een school in de wijk waarin alle doelgroepen uit de wijk samen komen.
- Onderzoeken waar kansen liggen voor een ‘topklas’ (lln. Vanaf groep 6 met uitstroomniveau VMBO-B/PRO)
4 DUURZAAM IN BEWEGING
Het onderwijs is de perfecte plek om de nieuwe generatie de bereiken en in aanraking te komen met duurzaamheid. Door hen van jongs af aan kennis en vaardigheden bij te brengen, kunnen zij leren hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Goede omgang met de energie in het gebouw, besparen waar mogelijk.
- Een gedragen plan op het gebied van bewegend leren.
- Enthousiaste, vitale en flexibele collega’s doordat zij continu kunnen blijven ontwikkelen, uitgedaagd worden en er een goede balans is tussen werk en privé.
- Een goedlopende gesprekkencyclus die consequent wordt uitgevoerd met daarin ruimte voor ambities van de leerkrachten.
5 DIDACTISCH HANDELEN
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Onze schooldoelen en referentieniveaus op het gebied van taal, lezen, rekenen en spelling, (60% een I/II/III-score).
- Verbetering van het leesonderwijs door structureel leesbevorderende activiteiten in te zetten.
- Een doorgaande lijn op alle vakgebieden, op het gebied van EDI en klassenmanagement.
- Waar mogelijk verbinding tussen verschillende vakken om ons onderwijs betekenisvoller te maken.
- Een leerlijn voor digitale geletterdheid.
3.6 OVERIGE AMBITIES
Wij realiseren uiterlijk in 2027:
- Een hernieuwde visie op kleuteronderwijs met als doel een doorgaande lijn te creëren in de onderbouw.
- Een aantrekkelijke, veilige leeromgeving, zowel binnen als buiten de school.
In aparte jaarplannen voor de periode tot 2027 leest u concreet hoe we aan deze ambities gaan werken.