Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De school brengt jaarlijks de resultaten van de schoolverlaters in kaart. Hiervoor worden de resultaten van het drempelonderzoek en de Cito afgenomen Midden groep 8 afgezet tegen de schoolambitie.
Sinds schooljaar 2020-2021 neemt de school in april de Eind cito af. Leerlingen met een intelligentie < 75 zijn hiervan vrijgesteld.
Op SBO De Steenen Kamer worden tweemaal per schooljaar de leerlingvolgsysteem (LVS) toetsen van CITO LVS afgenomen. Dit om alle kinderen methode-onafhankelijk te kunnen volgen. De toetsen worden in ieder geval afgenomen voor:
- technisch lezen (AVI/DMT)
- begrijpend lezen
- rekenen/wiskunde
- spelling (werkwoorden/niet-werkwoorden)
De toetsresultaten worden geanalyseerd door de leerkracht, ondersteund door de intern begeleider. De leerlingen worden op basis van de resultaten per vakgebied ingedeeld in één van de vijf arrangementen:
- Laag Specifieke arrangement (Uitstroom: ZML/Praktijkonderwijs)
- Intensief arrangement (Uitstroom: Praktijkonderwijs)
- Basis arrangement (Uitstroom: VMBO-Basis of Kader met/zonder LWOO)
- Verdiept arrangement (Uitstroom: VMBO-GL en VMBO-TL)
- Hoog Specifiek arrangement (Uitstroom: Havo/VWO)
Wanneer nodig worden aanpassingen gedaan in het onderwijsleerproces om uw kind zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen. Deze afspraken worden vastgelegd in het ontwikkelingsperspectief (OPP).
Het OPP wordt tweemaal per jaar aan het begin van een periode opgesteld en met ouders besproken. Aan het eind van de periode wordt het OPP geëvalueerd en eveneens met ouders besproken.
Aan het eind van een periode worden de schoolopbrengsten in kaart gebracht en afgezet tegen de schoolambitie.
Uitstroom regulier basisonderwijs
Leerlingen die in het licht van de doelstelling van Passend Onderwijs een dermate goede ontwikkeling doormaken dat het vervolg van het onderwijs op de reguliere basisschool kan plaatsvinden.
Voor deze leerlingen wordt altijd het zorgteam benaderd om dit traject te begeleiden.
Uitstroom andere SBO school
Indien de overstap naar een andere SBO door verhuizing plaatsvindt, wordt het leerling dossier in overleg en na akkoord van ouders overgedragen aan de andere SBO-school. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de overdracht. Indien de overstap naar een andere SBO plaatsvindt omdat dit de wens van ouders of school is, wordt het leerling dossier in overleg en na akkoord van ouders overgedragen aan de andere SBO school. Deze overstap gebeurt altijd in overleg met het SWV.
Uitstroom SO
Wanneer blijkt dat SBO De Steenen Kamer niet meer kan voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerling kan het zorgteam samen met ouders/verzorgers een geschikte onderwijssetting te vinden. Er wordt een TLV aangevraagd bij het SWV. De Intern Begeleider is verantwoordelijk voor de overdracht.
Eindschoolverlaters
In groep 8 en uiterlijk in het schooljaar dat de leerling 13 jaar wordt gaat de schoolverlaters procedure van start. De Intern Begeleider begeleidt de leerling, de ouders/verzorgers en de leerkracht bij dit proces.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De sociaal-emotionele ontwikkeling
De leerlingen op de Steenen Kamer hebben extra ondersteuning nodig als het gaat om sociaal emotionele ontwikkeling. Onze ondersteuning richt zich op de volgende onderdelen:
- Zelfmanagement
- Besef van zichzelf
- Besef van de ander
- Relaties kunnen hanteren
- Keuzes maken
De Steenen Kamer wil dat de leerlingen zich ontwikkelen tot:
- sociale mensen, die rekening kunnen houden met anderen en elkaar helpen en steunen;
- mensen die respectvol zijn;
- mensen die op een goede manier opkomen voor zichzelf en hun gevoelens, vragen kunnen stellen, een mening kunnen uiten en grenzen kunnen aangeven;
- Vertrouwen hebben in zichzelf
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.