Katholiek/christelijke basisschool De Banier

De Blokken 16 7894 CL Zwartemeer

Schoolfoto van Katholiek/christelijke basisschool De Banier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitslag van de eindtoets, wordt net als de tussentijdse toetsen, meegenomen in de schoolontwikkeling.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van het individuele kind en de geboekte resultaten bij te houden, worden verschillende observatiesystemen en toetsen gebruikt. Wij maken o.a. gebruik van methode gebonden en niet methode gebonden toetsen. Per schooljaar vinden er twee toetsmomenten plaats vanuit Leerling in Beeld, deze toetsen worden per groep en per vakgebied door de leerkrachten geanalyseerd en besproken met de intern begeleider en collega's. Kinderen met speciale onderwijsbehoeftes worden opgemerkt en besproken, het aanbod wordt aangepast op de ondersteuningsbehoefte van ieder kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies toelating voortgezet onderwijs

Leerlingen krijgen in groep 8 van de basisschool een schooladvies. Dit advies hebben zij nodig bij de toelating op de middelbare school. Tussen 10 en 31 januari krijgen leerlingen hun voorlopig schooladvies; dit is het beeld van de school voor het best passende middelbare schoolniveau. Om tot een advies te komen kijkt de school naar gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte vaardigheden, werkhouding en motivatie, resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit eerdere groepen en groep 8, resultaten op methodegebonden toetsen, resultaat capaciteiten- of intelligentieonderzoek en het zorgdossier van de leerling.

Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari. Uiterlijk 15 maart ontvangen scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van de school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo). De basisschool kan het schooladvies bijstellen als de uitkomst van de doorstroomtoets niet passend is bij het advies dat er al ligt. Is de uitkomst van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies, dan verandert het schooladvies van de school niet. Als uit de doorstroomtoets een hogere score komt dan verwacht, kan de school het schooladvies bijstellen. De school kan ook van een bijstelling afzien. De school moet dan goed motiveren waarom zo’n bijstelling niet in het belang van de leerling is. Door bijstellen de norm te maken, vergroten we de kans dat alle leerlingen evenveel profiteren van het toetsadvies. De middelbare school neemt het advies van de basisschool over.

Bezwaar tegen schooladvies
Ouders die het niet eens zijn met het schooladvies kunnen hierover in gesprek gaan met de leerkracht of directeur van de basisschool. Zijn zij niet tevreden over de uitkomst van de gesprekken dan kunnen zij een klacht indienen bij de klachtencommissie van de school. Als school hebben we een aanpak voor als u een klacht wilt in dienen. Deze staat elders beschreven in deze schoolgids.


Toelating tot leerwegondersteuning of tot praktijkonderwijs
Het schooladvies praktijkonderwijs is geen automatische toelating tot het praktijkonderwijs (pro). Het geeft alleen aan dat het pro naar inschatting van de basisschool het best bij de leerling past. Voor toelating tot het pro is naast een schooladvies ook een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband nodig. Geeft een basisschool bijvoorbeeld het schooladvies ‘vmbo met leerwegondersteuning (lwoo)’? Dan is het deel ‘met lwoo’ geen onderdeel van het schooladvies. Het geeft alleen aan dat de school verwacht dat de leerling leerwegondersteuning nodig heeft op het vmbo.

Passende plek voor leerling die ondersteuning nodig heeft
Soms heeft een leerling extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld leerlingen met een lichamelijke handicap, een verstandelijke beperking, een langdurige of chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Een middelbare school kan zelf niet altijd de extra steun bieden. In dat geval moet de school een andere school zoeken voor de leerling. Een school moet een leerling die extra ondersteuning nodig heeft altijd een passende plek bieden. Dit heet de zorgplicht. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school biedt een veilige omgeving en een prettig schoolklimaat, hier werken we dagelijks aan middels de aanpak van De Vreedzame School. Naast plezier, autonomie en verbinding is ontwikkeling een kernwaarde. Op het gebied van sociale opbrengsten zegt ontwikkeling ons dat een kind, een mens, altijd in ontwikkeling is en dat dat voortkomt uit de keuzes die gemaakt worden. Kinderen groeien van goede keuzes, maar ook van foute keuzes. Door dit te bekijken vanuit de bril; ontwikkeling, helpen we kinderen om te leren gaan met de fouten die ze maken en de toekomst in andere keuzes te maken.   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Autonomie
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven