Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Kinderen in de leeftijd van 2 tot 7 jaar ontwikkelen zich vooral via spel. Het onderwijs wordt thematisch aangeboden. Het thema sluit aan bij dat waar kinderen zich betrokken bij voelen.
Wij maken bij het jonge kind, voorschool en groep 1 en 2, gebruik van het ontwikkelingsvolgmodel Bosos. De leerkracht volgt het kind en weet daardoor het best passende aanbod te geven. De intern begeleider kan de leerkracht daarin volgen en indien nodig adviseren en begeleiden. Zo komt het individuele kind goed tot zijn recht, maar zijn er mogelijkheden om vanuit rapportages en analyses naast het individuele aanbod te komen tot een beredeneerd aanbod voor de hele groep of een groepje kinderen. Er is een breed aanbod in ontwikkelingsmateriaal met daarnaast voldoende bronnen, zoals projecten van de kleuteruniversiteit, Met Sprongen Vooruit en 1-2-3 zing.
De groepen 1, 2 en 3 gaan per week 23,5 uren naar school.
In de leerjaren 3 en 4 is meer tijd weggezet voor lezen, vanaf groep 5 ziet u deze tijd terug bij Wereldoriëntatie. Door thematisch te werken komen de basisvaardigheden van lezen (vaardig) en dat wat de kinderen te leren hebben in Aardig (burgerschap & ondernemerschap) en Waardig (sociaal emotioneel) met elkaar samen.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02 Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling. Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen. De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog en een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ieder schooljaar kijken wij, in overleg met de MR en met ouders, naar de best mogelijke groepsvorming voor het komende schooljaar. Om leerkrachten met elkaar te laten samenwerking en een meer gedeelde verantwoordelijkheid te krijgen hebben wij vanaf januari 2023 ons onderwijs beschreven vanuit 3 bouwen; de onderbouw, de middenbouw en de bovenbouw. Hier houden we met de groepsvorming rekening mee. Doordat we als team voelen dat ieder kind er mag zijn en wij ons aanbod kunnen aanpassen kunnen we het onderwijs voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte steeds beter vorm geven.
In de onderbouw staat spel voorop. De leerkrachten creëren een rijke leeromgeving, hebben hoge verwachtingen van de kinderen en stemmen hun aanbod af op de groep en het individuele kind.
In de middenbouw staat het aanleren van de basisvaardigheden voorop; het leren lezen, schrijven en rekenen. Rust en structuur waarbij de leerkrachten hoge verwachtingen van de kinderen hebben en hun aanbod goed afstemmen op de groep en het individuele kind is hierin, voor ons, belangrijk.
In de bovenbouw staat de wereld ontdekken centraal. De basisvaardigheden worden uitgebreid gericht op aardig (socialisatie), vaardig (basisvaardigheden) en waardig (persoonsvorming).
De voorschool biedt 16 uur per week aan. Deze uren zijn verdeeld over 3 dagen:
dinsdag 8:15 tot 14:15
woensdag 8:15 tot 12:15
donderdag 8:15 tot 14:15