Communityschool De Kameleon

Kinheim 4 en 6 1161 AP Zwanenburg

  • Samen genieten van een warme schoolmaaltijd, een Kanjerles volgen en extra sporten in de pauze? We w
  • We hebben veel aandacht voor bewegend leren. Dit gebeurt tijdens de basisvakken en binnen ons themat
  • We leren onze kinderen om goed te zorgen voor jezelf, de mensen om je heen en de omgeving. Dit doen
  • Ons thematisch onderwijs geven we vorm met de Noordwijkse methode. Door vakken te verbinden leggen w
  • Denkbubbels: onthouden en begrijpen, onderzoeken, verbanden leggen, perspectief nemen, creatief denk

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Kameleon bestaat uit ongeveer 35 medewerkers in allerlei verschillende functies binnen de school.



Op onze school zijn de volgende collega's werkzaam:




  • Leerkrachten en vakleerkrachten.

  • Lerarenondersteuners, dit zijn collega's die studeren aan de Pabo en ook al lesgevende taken hebben.

  • Onderwijsassistenten, dit zijn collega's die ondersteunen bij de werkzaamheden voor de groepen.

  • Teamondersteuner en een administratief medewerker, zij ondersteunen bij allerlei organisatorische zaken voor de school.

  • Zorgcoördinator en orthopedagoog, zij hebben een spilfunctie in de interne zorgstructuur van de school.

  • Directeur en teamleiders.



De Kameleon is een opleidingsschool voor studenten die het vak van leerkracht of onderwijsassistent willen leren.



 



 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer er sprake is van ziekte of verlof bij personeel, zal er in eerste instantie gekeken worden of er vervanging is binnen onze invalpool. Van deze invalpool maken meerdere schoolbesturen gebruik, dus het kan voorkomen dat er niemand beschikbaar is. In dat geval wordt er intern gekeken of iemand extra kan werken. In derde instantie wordt er gekeken of een medewerker die ambulante taken vervult in de klas ingezet kan worden. Deze laatste optie heeft zeker niet de voorkeur omdat er dan andere werkzaamheden blijven liggen. Deze optie zal alleen worden gekozen wanneer het haalbaar is. 

Wanneer blijkt dat er geen vervanging geregeld kan worden, wordt gekeken of het wenselijk is om de groep op te delen. Hierbij wordt rekening gehouden met de grootte van de groep en de groepen waar de leerlingen terecht zouden komen. De andere optie is dat de groep een dag thuis blijft. In dit soort gevallen wordt er noodopvang geregeld voor leerlingen waar thuis niets geregeld kan worden.

Groepen thuis laten kan ook een keuze zijn wanneer er meerdere medewerkers afwezig zijn en er geen vervanging beschikbaar is. 

Bij langdurige afwezigheid van een medewerker zal gekeken worden of de verdeling van groepen zo eerlijk mogelijk gespreid kan worden en er  voldoende instructiemomenten voor alle kinderen blijven.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Kameleon kenmerkt zich als een gezonde school, met de beschikking over 3 vignetten: 

  • Sport en Bewegen
  • Voeding en Gezondheid
  • Welbevinden

Er wordt veel aandacht besteed aan gezondheid in de breedste zin van het woord. We doen dit door lekker te bewegen, te letten op voeding en te zorgen voor een fijn en veilig klimaat.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 wordt het onderwijs thematisch - ondersteund door de Noordwijkse methode - vormgegeven.
In De Noordwijkse Methode staat centraal dat je een kind laat schitteren met zijn eigen talenten, zodat hij of zij van daaruit een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld om hem of haar heen. Er wordt hierbij bewust een koppeling gemaakt tussen de persoonlijke ontwikkeling en de maatschappelijke ontwikkeling.

Met een thema wordt een betekenisvolle omgeving gecreëerd, waarin kinderen kunnen leven, leren en initiatieven nemen.We vinden het belangrijk dat de kinderen samen met de leerkracht eigenaar van het thema zijn. Dit betekent dat de hoeken samen met de kinderen worden ingericht / vormgegeven. Zo leren kinderen de wereld kennen.

De lessen worden rechtstreeks gekoppeld aan de kerndoelen voor het basisonderwijs.Er is een breed aanbod van ateliervakken, zodat kinderen zich op allerlei manieren kunnen ontwikkelen en kennis kunnen maken met zichzelf en de wereld. Door te reflecteren op nieuwe informatie en op je eigen mening hierover, krijgen leerlingen inzicht in wie ze zijn, wat er speelt in de wereld, wat hun talenten en keuzes zijn.

Op communityschool De Kamleon bieden we Engels aan vanaf groep 1. Kennis van een taal is een basisvoorwaarde voor een goed contact met andere culturen.





Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtenden werken we in alle groepen aan taal, lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen.

Vanuit de Noordwijkse Methode starten we op de eerste dag van de week met aandacht voor het sociale aspect in de klas. Op maandagmiddag werken we daarom aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming van de kinderen. Dit wordt gedaan middels Kanjertraining, maar ook door andere groepsvormende activiteiten.

Op dinsdag- en donderdagmiddag werken we in vakateliers. Bij de ateliers worden de zaakvakken en overige vakken geïntegreerd aangeboden aan de hand van aantrekkelijke thema's. Hierbij wordt ook de connectie gemaakt met de basisvakken. Het leggen van breinverbindingen staat hierbij centraal. We willen de kinderen zoveel mogelijk context aanbieden, zodat de leerstof aansluit bij de leefwereld van de kinderen.

Op vrijdagmiddag werken we middels keuzeateliers. Tijdens deze ateliers worden verschillende creatieve vakken zoals handvaardigheid, techniek, koken en tuinieren centraal staan. Kinderen krijgen hierbij groepsdoorbroken, per cluster les en kunnen kiezen voor het atelier wat het beste bij hen aansluit. Op onze website http://www.dekameleon.nl kun je hier meer informatie over vinden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Communityschool De Kameleon valt onder het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Met elkaar bieden wij onderwijs dat het best aansluit bij de (onderwijsondersteunings)behoeften van het kind. We werken samen met ouders, gemeente, jeugdzorg en andere maatschappelijke partners.

  • Iedere 6 weken vergadert het zorgadviesteam van de Kameleon
    Sommige leerlingen ervaren moeilijkheden met leren, met de omgang met medeleerlingen en leraren of hebben moeilijkheden thuis. Deze problemen kunnen worden aangepakt door verschillende specialisten. Wanneer zij samenwerken en regelmatig bij elkaar komen onder leiding van de zorgcoördinator, noem je dat een zorgadviesteam (ZAT). Het ZAT bespreekt de leerlingen waar ze hulp aan bieden. Hun doel is ervoor te zorgen dat het beter gaat met deze leerlingen, door verschillende problemen tegelijkertijd aan te pakken.

    Het ZAT op de Kameleon bestaat uit: directie, zorgcoördinator, orthopedagoog, consulent Passend Onderwijs, schoolcoach en een jeugdverpleegkundige van de GGD.

Het bespreken van leerlingen binnen ons ZAT maakt deel uit van onze zorgstructuur. Dit betekent dat alle kinderen van onze school besproken kunnen worden. Als ouder word je geïnformeerd wanneer je kind besproken is. 

De Kameleon heeft in haar School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschreven welk aanbod er in de basis- en extra ondersteuning valt. De meeste leerlingen ontwikkelen zich binnen de basisondersteuning.

Als de basisondersteuning van de school ontoereikend is en er extra ondersteuning nodig is in de vorm van, op de individuele leerling toegespitste, interventies en als het perspectief verandert, dan is een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) noodzakelijk en verplicht.

  1. Wanneer deze interventies het gewenste effect hebben:
    Kan deze leerling met zijn extra onderwijs ondersteuningsbehoeften op school blijven.
  2. Wanneer de interventies onvoldoende effect hebben of wanneer de inspanningen om de ondersteuningsvragen het hoofd te bieden te complex worden en het kind uiteindelijk niet langer passend onderwijs geboden kan worden:
    dan is een verwijzing naar een meer gespecialiseerde setting het logische vervolg.

Onze ambitie is om bovenstaande te borgen en verder te verdiepen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Communityschool de Kameleon heeft een samenwerking met Kinderopvang Op Stoom. Op dit moment is Op Stoom gevestigd op een andere locatie in Zwanenburg en worden leerlingen die gebruik maken van de BSO gebracht en gehaald. In het nieuwe schoolgebouw zal onze samenwerkingspartner Op Stoom zich samen met ons in één gebouw bevinden.

Terug naar boven