Communityschool De Kameleon

Kinheim 4 en 6 1161 AP Zwanenburg

  • Al vanaf groep 2 werken we aan de ICT-vaardigheden. We zetten Ipads in voor de groepen 1 en 2 en daarboven werken we met Chromebooks.
  • Alle vakken naast de basisvakken worden aangeboden in atelierlessen waarbij we werken volgens de Noordwijkse methode.
  • Wanneer het even kan betrekken we onze buitenruimte bij de les.
  • We leren onze kinderen om goed te zorgen voor jezelf, de mensen om je heen en de omgeving.
  • Door zaakvakken op een bijvoorbeeld creatieve manier te verwerken, onthouden leerlingen beter wat er is geleerd.

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Kameleon bestaat uit 35-40 medewerkers in allerlei verschillende functies binnen de school.

Op onze school zijn de volgende collega's werkzaam:

  • Leerkrachten en vakleerkrachten.
  • Lerarenondersteuners, dit zijn collega's die studeren aan de Pabo en ook al lesgevende taken hebben.
  • Onderwijsassistenten, dit zijn collega's die ondersteunen bij de werkzaamheden voor de groepen.
  • Teamondersteuner en een administratief medewerker, zij ondersteunen bij allerlei organisatorische zaken voor de school.
  • Zorgcoördinator en orthopedagoog, zij hebben een spilfunctie in de interne zorgstructuur van de school.
  • Directeur en teamleiders.

De Kameleon is een opleidingsschool voor studenten die het vak van leerkracht of onderwijsassistent willen leren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer er sprake is van ziekte of verlof bij personeel, zal er in eerste instantie gekeken worden of er vervanging is binnen onze invalpool. Van deze invalpool maken meerdere schoolbesturen gebruik, dus het kan voorkomen dat er niemand beschikbaar is. In dat geval wordt er intern gekeken of iemand extra kan werken. In derde instantie wordt er gekeken of een medewerker die ambulante taken vervult in de klas ingezet kan worden. Deze laatste optie heeft zeker niet de voorkeur omdat er dan andere werkzaamheden blijven liggen. Deze optie zal alleen worden gekozen wanneer het haalbaar is. 

Wanneer blijkt dat er geen vervanging geregeld kan worden, wordt gekeken of het wenselijk is om de groep op te delen. Hierbij wordt rekening gehouden met de grootte van de groep en de groepen waar de leerlingen terecht zouden komen. De andere optie is dat de groep een dag thuis blijft. In dit soort gevallen wordt er noodopvang geregeld voor leerlingen waar thuis niets geregeld kan worden.

Groepen thuis laten kan ook een keuze zijn wanneer er meerdere medewerkers afwezig zijn en er geen vervanging beschikbaar is. 

Bij langdurige afwezigheid van een medewerker zal gekeken worden of de verdeling van groepen zo eerlijk mogelijk gespreid kan worden en er  voldoende instructiemomenten voor alle kinderen blijven.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Kameleon kenmerkt zich als een gezonde school, met de beschikking over 3 vignetten: 

  • Sport en Bewegen
  • Voeding en Gezondheid
  • Welbevinden

Er wordt veel aandacht besteed aan gezondheid in de breedste zin van het woord. We doen dit door lekker te bewegen, te letten op voeding en te zorgen voor een fijn en veilig klimaat.

We verwijzen jullie naar het gezonde school-beleid op onze website om verder te lezen hoe we dit vorm geven.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 werken we volgens de methode Onderbouwd. We gebruiken deze methode om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren en de woordenschat te vergroten. 

We doen uiteraard ook mee met het schoolbrede thema van de Noordwijkse Methode. Dit doen we op vrijdagmiddag met de creatieve keuzeateliers.

Vanaf groep 1 wordt op onze school ook Engels aangeboden.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de ochtenden werken we in alle groepen aan taal, lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen.

Vanuit de Noordwijkse Methode starten we op de eerst dag van de week met aandacht voor het sociale aspect in de klas. Op maandagmiddag werken we daarom aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming van de kinderen. Dit wordt gedaan middels Kanjertraining, maar ook door andere groepsvormende activiteiten.

Op dinsdag- en donderdagmiddag werken we in vakateliers. Bij de ateliers worden de zaakvakken geïntegreerd aangeboden aan de hand van aantrekkelijke thema's. Hierbij wordt ook de connectie gemaakt met de basisvakken. Het leggen van breinverbindingen staat hierbij centraal. We willen de kinderen zoveel mogelijk context aanbieden, zodat de leerstof aansluit bij de leefwereld van de kinderen.

Op vrijdagmiddag werken we middels keuzeateliers. Tijdens deze ateliers worden verschillende creatieve vakken zoals handvaardigheid, techniek, koken en tuinieren centraal staan. Kinderen krijgen hierbij gemixt les en kunnen kiezen voor het atelier wat het beste bij hen aansluit.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Vanuit ons samenwerkingsverband hebben we goed contact met de onderwijsconsulent verbonden aan onze school. In een 6-wekelijkse cyclus heeft de zorgcoördinator overleg en daarnaast ook een breder ZAT-overleg waarbij ook de schoolcoach en jeugdverpleegkundige zijn aangesloten.

Samen worden de lijnen uitgezet om zo goed mogelijk te kunnen voldoen aan de onderwijsondersteuningsbehoeften van het kind in samenwerking met de ouders.

In sommige gevallen kan een leerling speciale onderwijsondersteuningsbehoeften hebben. Hiervoor wordt een Ontwikkelings Perspectief Plan (kortweg OPP) geschreven. Een OPP kan ingezet worden voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben naast de basisondersteuning die de school biedt, leerlingen die op een eigen leerlijn zitten of als er een ontwikkeling te behalen valt rondom het gedrag.

Het opstellen van OPP's is een recente ontwikkeling waarbij wij een ambitie hebben voor de komende jaren. Namelijk het verstevigen van de basis rondom OPP's en en het borgen van de kwaliteit hiervan. Deze OPP's worden gemaakt voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben naast de basisondersteuning die de school biedt. of voor kinderen die een eigen leerlijn krijgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Communityschool de Kameleon heeft een samenwerking met Kinderopvang Op Stoom. Op dit moment is Op Stoom gevestigd op een andere locatie in Zwanenburg en worden leerlingen die gebruik maken van de BSO gebracht en gehaald. In het nieuwe schoolgebouw zal onze samenwerkingspartner Op Stoom zich samen met ons in één gebouw bevinden.

Terug naar boven