Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Kameleon kenmerkt zich als een gezonde school, met de beschikking over 3 vignetten:
- Sport en Bewegen
- Voeding en Gezondheid
- Welbevinden
Er wordt veel aandacht besteed aan gezondheid in de breedste zin van het woord. We doen dit door lekker te bewegen, te letten op voeding en te zorgen voor een fijn en veilig klimaat.
In de groepen 1 en 2 wordt het onderwijs thematisch - ondersteund door de Noordwijkse methode - vormgegeven.
In De Noordwijkse Methode staat centraal dat je een kind laat schitteren met zijn eigen talenten, zodat hij of zij van daaruit een positieve bijdrage kan leveren aan de wereld om hem of haar heen. Er wordt hierbij bewust een koppeling gemaakt tussen de persoonlijke ontwikkeling en de maatschappelijke ontwikkeling.Met een thema wordt een betekenisvolle omgeving gecreëerd, waarin kinderen kunnen leven, leren en initiatieven nemen.We vinden het belangrijk dat de kinderen samen met de leerkracht eigenaar van het thema zijn. Dit betekent dat de hoeken samen met de kinderen worden ingericht / vormgegeven. Zo leren kinderen de wereld kennen.
De lessen worden rechtstreeks gekoppeld aan de kerndoelen voor het basisonderwijs.Er is een breed aanbod van ateliervakken, zodat kinderen zich op allerlei manieren kunnen ontwikkelen en kennis kunnen maken met zichzelf en de wereld. Door te reflecteren op nieuwe informatie en op je eigen mening hierover, krijgen leerlingen inzicht in wie ze zijn, wat er speelt in de wereld, wat hun talenten en keuzes zijn.
Op communityschool De Kamleon bieden we Engels aan vanaf groep 1. Kennis van een taal is een basisvoorwaarde voor een goed contact met andere culturen.
In de ochtenden werken we in alle groepen aan taal, lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen.
Vanuit de Noordwijkse Methode starten we op de eerste dag van de week met aandacht voor het sociale aspect in de klas. Op maandagmiddag werken we daarom aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming van de kinderen. Dit wordt gedaan middels Kanjertraining, maar ook door andere groepsvormende activiteiten.
Op dinsdag- en donderdagmiddag werken we in vakateliers. Bij de ateliers worden de zaakvakken en overige vakken geïntegreerd aangeboden aan de hand van aantrekkelijke thema's. Hierbij wordt ook de connectie gemaakt met de basisvakken. Het leggen van breinverbindingen staat hierbij centraal. We willen de kinderen zoveel mogelijk context aanbieden, zodat de leerstof aansluit bij de leefwereld van de kinderen.
Op vrijdagmiddag werken we middels keuzeateliers. Tijdens deze ateliers worden verschillende creatieve vakken zoals handvaardigheid, techniek, koken en tuinieren centraal staan. Kinderen krijgen hierbij groepsdoorbroken, per cluster les en kunnen kiezen voor het atelier wat het beste bij hen aansluit. Op onze website http://www.dekameleon.nl kun je hier meer informatie over vinden.
Communityschool De Kameleon valt onder het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Haarlemmermeer. Met elkaar bieden wij onderwijs dat het best aansluit bij de (onderwijsondersteunings)behoeften van het kind. We werken samen met ouders, gemeente, jeugdzorg en andere maatschappelijke partners.
- Iedere 6 weken vergadert het zorgadviesteam van de Kameleon
Sommige leerlingen ervaren moeilijkheden met leren, met de omgang met medeleerlingen en leraren of hebben moeilijkheden thuis. Deze problemen kunnen worden aangepakt door verschillende specialisten. Wanneer zij samenwerken en regelmatig bij elkaar komen onder leiding van de zorgcoördinator, noem je dat een zorgadviesteam (ZAT). Het ZAT bespreekt de leerlingen waar ze hulp aan bieden. Hun doel is ervoor te zorgen dat het beter gaat met deze leerlingen, door verschillende problemen tegelijkertijd aan te pakken.
Het ZAT op de Kameleon bestaat uit: directie, zorgcoördinator, orthopedagoog, consulent Passend Onderwijs, schoolcoach en een jeugdverpleegkundige van de GGD.Het bespreken van leerlingen binnen ons ZAT maakt deel uit van onze zorgstructuur. Dit betekent dat alle kinderen van onze school besproken kunnen worden. Als ouder word je geïnformeerd wanneer je kind besproken is.
De Kameleon heeft in haar School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschreven welk aanbod er in de basis- en extra ondersteuning valt. De meeste leerlingen ontwikkelen zich binnen de basisondersteuning.
Als de basisondersteuning van de school ontoereikend is en er extra ondersteuning nodig is in de vorm van, op de individuele leerling toegespitste, interventies en als het perspectief verandert, dan is een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) noodzakelijk en verplicht.
- Wanneer deze interventies het gewenste effect hebben:
Kan deze leerling met zijn extra onderwijs ondersteuningsbehoeften op school blijven.
- Wanneer de interventies onvoldoende effect hebben of wanneer de inspanningen om de ondersteuningsvragen het hoofd te bieden te complex worden en het kind uiteindelijk niet langer passend onderwijs geboden kan worden:
dan is een verwijzing naar een meer gespecialiseerde setting het logische vervolg.Onze ambitie is om bovenstaande te borgen en verder te verdiepen.
Communityschool de Kameleon heeft een samenwerking met Kinderopvang Op Stoom. Op dit moment is Op Stoom gevestigd op een andere locatie in Zwanenburg en worden leerlingen die gebruik maken van de BSO gebracht en gehaald. In het nieuwe schoolgebouw zal onze samenwerkingspartner Op Stoom zich samen met ons in één gebouw bevinden.