Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Kameleon kenmerkt zich als een gezonde school, met de beschikking over 3 vignetten:
- Sport en Bewegen
- Voeding en Gezondheid
- Welbevinden
Er wordt veel aandacht besteed aan gezondheid in de breedste zin van het woord. We doen dit door lekker te bewegen, te letten op voeding en te zorgen voor een fijn en veilig klimaat.
We verwijzen jullie naar het gezonde school-beleid op onze website om verder te lezen hoe we dit vorm geven.
In de groepen 1 en 2 werken we volgens de methode Onderbouwd. We gebruiken deze methode om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren en de woordenschat te vergroten.
We doen uiteraard ook mee met het schoolbrede thema van de Noordwijkse Methode. Dit doen we op vrijdagmiddag met de creatieve keuzeateliers.
Vanaf groep 1 wordt op onze school ook Engels aangeboden.
In de ochtenden werken we in alle groepen aan taal, lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen.
Vanuit de Noordwijkse Methode starten we op de eerst dag van de week met aandacht voor het sociale aspect in de klas. Op maandagmiddag werken we daarom aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en groepsvorming van de kinderen. Dit wordt gedaan middels Kanjertraining, maar ook door andere groepsvormende activiteiten.
Op dinsdag- en donderdagmiddag werken we in vakateliers. Bij de ateliers worden de zaakvakken geïntegreerd aangeboden aan de hand van aantrekkelijke thema's. Hierbij wordt ook de connectie gemaakt met de basisvakken. Het leggen van breinverbindingen staat hierbij centraal. We willen de kinderen zoveel mogelijk context aanbieden, zodat de leerstof aansluit bij de leefwereld van de kinderen.
Op vrijdagmiddag werken we middels keuzeateliers. Tijdens deze ateliers worden verschillende creatieve vakken zoals handvaardigheid, techniek, koken en tuinieren centraal staan. Kinderen krijgen hierbij gemixt les en kunnen kiezen voor het atelier wat het beste bij hen aansluit.
Vanuit ons samenwerkingsverband hebben we goed contact met de onderwijsconsulent verbonden aan onze school. In een 6-wekelijkse cyclus heeft de zorgcoördinator overleg en daarnaast ook een breder ZAT-overleg waarbij ook de schoolcoach en jeugdverpleegkundige zijn aangesloten.
Samen worden de lijnen uitgezet om zo goed mogelijk te kunnen voldoen aan de onderwijsondersteuningsbehoeften van het kind in samenwerking met de ouders.
In sommige gevallen kan een leerling speciale onderwijsondersteuningsbehoeften hebben. Hiervoor wordt een Ontwikkelings Perspectief Plan (kortweg OPP) geschreven. Een OPP kan ingezet worden voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben naast de basisondersteuning die de school biedt, leerlingen die op een eigen leerlijn zitten of als er een ontwikkeling te behalen valt rondom het gedrag.
Het opstellen van OPP's is een recente ontwikkeling waarbij wij een ambitie hebben voor de komende jaren. Namelijk het verstevigen van de basis rondom OPP's en en het borgen van de kwaliteit hiervan. Deze OPP's worden gemaakt voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben naast de basisondersteuning die de school biedt. of voor kinderen die een eigen leerlijn krijgen.
Communityschool de Kameleon heeft een samenwerking met Kinderopvang Op Stoom. Op dit moment is Op Stoom gevestigd op een andere locatie in Zwanenburg en worden leerlingen die gebruik maken van de BSO gebracht en gehaald. In het nieuwe schoolgebouw zal onze samenwerkingspartner Op Stoom zich samen met ons in één gebouw bevinden.