OBS De Bloeiende Perelaar

Middenpad 1 1461 BW Zuidoostbeemster

  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar
  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar
  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar
  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging in verband met verlof of ziekte van het personeel putten wij uit de invalpool van ons schoolbestuur OPSPOOR.
Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs lukt het ons niet altijd via deze pool vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van invallers van Lukida Kunstinvallers (dit zijn invallers met een lesbevoegdheid, maar nu werkzaam in een ander vakgebied), ondersteunend personeel, het verdelen van de groepen of in het ergste geval leerlingen naar huis sturen.

Uiteraard worden ouders ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling

Ieder jaar wordt de groepsindeling zeer zorgvuldig gemaakt met het hele team. Uitgangspunten zijn:

  • Het welbevinden van de leerlingen.
  • Het niveauverschil onderling.
  • Het leerlingaantal.

Dit kan in de praktijk betekenen dat er jaarlijks verschuivingen binnen of in het aantal groepen noodzakelijk zijn
De Bloeiende Perelaar is een groeischool; de school staat in een groeiwijk. Hierdoor zijn er veel nieuwe aanmeldingen van vierjarigen maar ook van zogenoemde zij-instromers (leerlingen die nu al op een andere school zitten, maar door een verhuizing naar Zuidoostbeemster bij ons instromen).
Jaarlijks afstemmen op welbevinden en op welke niveaus de leerlingen bediend dienen te worden is voor ons de standaard. Wij streven naar evenwichtige groepen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en het verwerven van kennis. 
Uiterlijk drie weken vóór de start van de zomervakantie maken wij de formatie bekend via de Nieuwsbrief. 

Ons team

Het team van De Bloeiende Perelaar bestaat uit 45 medewerkers. Gezamenlijk staat ons team voor een professionele cultuur waarin we samen afspraken maken en dezelfde regels hanteren. We maken voor ouders zichtbaar waar we als team voor staan en wat u van ons kunt verwachten.

Samenstelling team

  • Groepsleerkrachten: soms heeft een groep één groepsleerkracht en soms twee. In dat geval zijn beiden verantwoordelijk voor de groep. Het spreekt voor zich dat zij elkaar op de hoogte houden van de zaken die spelen in de klas. De leerkrachten hebben naast hun groepstaken ook andere taken binnen de school. Zij hebben bijvoorbeeld zitting in de medezeggenschapsraad en verschillende leerteams of zijn verantwoordelijk voor ICT of cultuur. De extra taken voor het personeel worden jaarlijks vastgelegd in het taakbeleid.
  • Intern begeleiders (IB-ers): zijn belast met het coördineren van de extra zorg en begeleiding voor kinderen die dat nodig hebben. Dit kan zijn op cognitief, sociaal of gedragsmatig gebied. De begeleiding richt zich op de leerling, de ouders, de leerkrachten of een combinatie hiervan. Ook de contacten met hulpverleners lopen via de intern begeleiders.
  • Onderwijsassistenten: ondersteunen de groepsleerkrachten daar waar nodig. Zij begeleiden kleine of grotere groepjes leerlingen, bereiden werk voor en zijn letterlijk de extra handen in de klas.
  • Leraarondersteuners: ondersteunen de leerkracht bij onderwijsinhoudelijke taken, voeren mede lestaken uit, begeleiden leerlingen, bereiden lessen voor en kunnen een groep overnemen onder verantwoordelijkheid van de (parallel)leerkracht. Dit is een leerkracht uit de andere groep. 
  • Vakleerkrachten: twee vakdocenten lichamelijke opvoeding verzorgen vanaf groep 1 wekelijks gymles in de gymnastiekzaal van de Boomgaard. De groepen 1-2 gymmen zowel in de sporthal als in de speelzaal. Gespecialiseerde vakleerkrachten van de muziekschool zullen twee periodes per schooljaar de leerkrachten ondersteunen bij de muzieklessen in alle groepen. 1 ochtend in de week is er praktijkles voor leerlingen die op een praktische wijze succeservaringen kunnen opdoen. De les wordt gegeven door iemand vanuit de praktijk. Iedere twee weken hebben de leerlingen van de groepen 1 t/m 8 techniekles van Junior IOT, gegeven door vakdocenten. 
  • Stagiairs: ontvangen wij elk jaar van verschillende beroepsopleidingen, maar vooral van de opleidingen voor leraar in het basisonderwijs en onderwijsassistent. De verantwoordelijkheid voor de lessen van de stagiair ligt bij de begeleidende leerkracht. De mentoren krijgen een speciale scholing om de studenten de ondersteuning te kunnen bieden die zij nodig hebben.
  • Bouwcoördinator: bespreekt samen met de bouw de doorgaande lijn, bewaakt de schoolafspraken en coördineert de dagelijkse activiteiten gedurende het schooljaar. Daarnaast ondersteunt de bouwcoördinator ook de individuele leerkracht uit haar bouw.
  • Administratief medewerker: is anderhalve dag in de week is aanwezig om ons te ondersteunen.
  • Conciërges: zij dragen zorg voor het gebouw en ondersteunen het team bij facilitaire zaken.
  • Onderwijsspecialist met directietaken: draagt zorg voor de onderwijskwaliteit en ondersteunt de directeur. 
  • Directeur: is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op school.

Leerlingenraad en Kinderraad Beemster

Leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 kunnen solliciteren naar een plek in de Leerlingenraad van school. Deze leerlingen vergaderen over actuele onderwerpen die de school nog beter maken. De raad overlegt ook met directie en leerkrachten. 

Leden voor de Kinderraad Beemster worden gekozen door hun klasgenoten. Samen met de leerlingen van de andere scholen in de Beemster vormen zij samen de Kinderraad. Deze raad doet aanbevelingen naar burgemeester en wethouders van gemeente Purmerend.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen in groep 1 en 2 werken gedurende een aantal weken rond één thema. De doelen voor rekenen, taal, voorbereidend lezen en schrijven en voor de grove motoriek worden rondom dit thema gepland en uitgewerkt in de weekroosters. Ook de eerste kennismaking met de Engelse taal en wereldoriëntatie worden in deze roosters meegenomen. Er is voor ieder leerjaar een urentabel gemaakt waarop is aangegeven hoe de leertijd over de diverse vakgebieden is verdeeld.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Uw kind moet zich kunnen ontwikkelen naar eigen tempo en mogelijkheden. Daarom geven wij naast een groepsgerichte uitleg en instructie ook individuele instructies. Ook vinden wij het belangrijk dat kinderen zelfstandig kunnen werken en stimuleren dat door te werken met dag-/weektaken en uitgestelde aandacht. We zetten in op de individuele talenten van kinderen. 

Wij besteden veel aandacht aan rekenen, taal, spelling en lezen. Voor deze vakken hebben wij een doorgaande leerlijn voor de groepen 1 t/m 8. We gebruiken vaste onderwijsmethodes die zodanig zijn opgebouwd dat de kerndoelen, zoals die door de inspectie van het onderwijs zijn vastgesteld, worden behaald.

Daarnaast geven wij bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek les volgens één integrale methode, namelijk Naut Meander Brandaan. Met deze methode krijgen kinderen ruimte om onderzoekend te leren, samen te werken, kritisch na te denken en creatief te zijn. De leerlingen worden aangemoedigd hun eigen onderzoeksvragen te maken of op te zoeken. Hierdoor zijn onze leerlingen goed voorbereid op een actieve en zinvolle deelname aan de 21e eeuwse samenleving.
Ook worden deze lessen ondersteund door specialisten van Mad Science en Junior IOT. Deze gastdocenten begeleiden de groepen tijdens de praktijkgerichte wereldoriëntatielessen.
Hierbij zetten we naast de vaste onderwijsmethoden ook andere materialen in, zoals speciale software of techniekdozen. Waar nodig en mogelijk gebruiken wij moderne ICT-middelen, zoals Chromebooks, iPads en digitale schoolborden met touchscreen.

Wij maken gebruik van Microsoft Teams voor een digitale lesomgeving.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De onderwijsbehoefte van uw kind staat bij ons centraal. Voor leerlingen die sommige onderdelen nog niet beheersen of extra ondersteuning nodig hebben, bieden we allerlei extra mogelijkheden binnen de school, onderwijs op maat. We nemen graag de ouders mee in wat we doen, zodat zij op de hoogte zijn en we samen met de ouders de leerling(en) kunnen begeleiden. Ouders en school zijn immers partners als het gaat om kinderen zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen en voor te bereiden op hun verdere loopbaan.

Uw kind heeft specifieke ondersteuning nodig
Leerlingen met een meer complexere onderwijsbehoefte worden in het Ondersteunings Team (OT) besproken. Het OT komt ongeveer vijf keer per jaar bij elkaar. Wij hechten grote waarde aan de mening van de ouders. Ouders worden daarom ook uitgenodigd om bij de bespreking aanwezig te zijn om hun mening te delen en met ons mee te denken. Zitting in het OT hebben: de directie, de intern begeleiders,  de leerkracht(en) van het kind, de schoolmaatschappelijk werkster, de schoolbegeleider, de jeugdverpleegkundige en ouder(s)/verzorger(s).

Hulp van buitenaf
Soms zijn de onderwijsbehoeften van een leerling iets complexer, dat er meer ondersteuning nodig is dan wij als basisschool kunnen bieden. De school is dan in de gelegenheid om ondersteuning aan te vragen bij het regionale Samenwerkingsverband Waterland. In groter verband wordt er gekeken naar de vraag wat een leerling, de school en de ouders nodig hebben, zodat de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De school heeft de mogelijkheid uw kind een arrangement (begeleiding) te bieden door externe deskundigen onder schooltijd. Dit zogenaamde arrangement wordt bekostigd vanuit het Samenwerkingsverband Waterland en valt onder de verantwoordelijkheid van de school.

Speciaal basisonderwijs (sbo) of speciaal onderwijs (so)
Als de ondersteuningsbehoeften buiten de mogelijkheden van de school vallen, zal plaatsing op het sbo of so aangevraagd worden, altijd in overleg met ouders.

Hoe werkt het bij meer dan gemiddelde begaafdheid van uw kind?
Ontwikkelt uw kind zich heel snel en makkelijk? Heeft hij of zij belangstelling en kennis die leeftijdsgenootjes nog lang niet hebben? Voor leerlingen met een grote ontwikkelingsvoorsprong bieden wij extra stimulans en uitdaging, omdat wij ons er van bewust zijn dat zij onderwijs nodig hebben dat aansluit bij hun leerbehoeftes, tempo en leerstijl. Dit betekent dat de leerling minder aandacht besteed aan het reguliere werk en uitdagender werk krijgt aangeboden. Bij ons op school kunnen leerlingen dan werken met Levelwerk (groep 3 t/m 8) of Levelspel (groep 1/2). Indien wij onvoldoende uitdaging kunnen bieden, bestaat de mogelijkheid om een dagdeel per week onderwijs te volgen in de Bovenschoolse Plusklas VOSTOK. Een onafhankelijke toelatingscommissie bepaalt of de door school aangemelde leerling wordt toegelaten.

Ook kunnen deze leerlingen uit groep 7 en 8 meedoen met het bovenschoolse VO-programma "Mijn digitale leerschool". Door een unieke samenwerking met de Purmerendse Scholengemeenschap (Voortgezet Onderwijs in Purmerend) worden onze leerlingen begeleid door VO-docenten in de vakken: Engels, Science en Mathematics. 

Kinderen met een beperking
Ouders van kinderen met een handicap, een beperking of/en meer specifieke ondersteuningsbehoefte geven er soms de voorkeur aan om hun kind te plaatsen op een reguliere basisschool. De Bloeiende Perelaar wil graag ieder kind welkom heten, maar kent ook haar grenzen. Centraal staat het belang van het kind en de mogelijkheden van de school om het ontwikkelingsproces van het kind te kunnen ondersteunen. Iedere aanvraag zal met de ouders en eventuele deskundigen zorgvuldig worden besproken.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De aankomende jaren zullen er verschillende teamleden individuele scholing volgen:

  • Specialist Jonge Kind;
  • Specialist meer- en hoog begaafdheid
  • Specialist Schoolbibliotheek
  • Opleiding tot leerkrachtondersteuner

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voordat een kind bij ons op school komt, heeft het vaak al de kinderopvang of peuterspeelzaal bezocht.

Aan de hand van het overdrachtsformulier vindt er een gesprek plaats met de pedagogisch medewerkers van de inpandige peuteropvang De Boomhut (onderdeel van Forte Kinderopvang) en de leerkracht van groep 1/2. Dit doen wij zodat de overgang van peuteropvang naar de basisschool zo soepel mogelijk kan verlopen.

Mocht uw kind een andere peuteropvang bezocht hebben, dan kunnen wij na uw toestemming contact opnemen met deze peuteropvang om de ontwikkeling van uw kind te bespreken. 

Terug naar boven