OBS De Bloeiende Perelaar

Middenpad 1 1461 BW Zuidoostbeemster

  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar
  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar
  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar
  • Schoolfoto van OBS De Bloeiende Perelaar

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoetsen kunnen een graadmeter zijn voor de kwaliteit van het onderwijs, maar we moeten hier wel heel voorzichtig mee omgaan. Naar onze mening zeggen cijfers vooral iets als je die afzet tegen de eigen mogelijkheden van het kind. Op De Bloeiende Perelaar nemen wij de IEP Eindtoets af. Meerdere malen per schooljaar analyseren wij de leerresultaten en passen hier ons onderwijsaanbod op aan.

In het schooljaar 23-24 zal er worden gestart met de Doorstroomtoets. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten reflecteren dagelijks op de onderwijsbehoeften van de groep en de individuele leerlingen en verwerken dat in diverse plannen en overzichten. Hierdoor kunnen zij ook vroegtijdig achterstanden of andere tekenen van zorg bij leerlingen signaleren en anticiperen zij daarop met kortlopende interventies. Vier keer per jaar worden de verkregen inzichten en de resultaten van de sociale emotionele ontwikkeling, de methodegebonden toetsen en de geplande CITO-toetsen:

  • centraal besproken met het gehele team. Hier komen acties uit voort die worden uitgezet naar de Leerteams (begrijpend)lezen, spelling/taal, rekenen, Vreedzame School/gedrag, ICT en Cultuur. De Cito wordt tweemaal per jaar afgenomen. In groep 8 wordt de IEP toets afgenomen, de centrale eindtoets; 
  • besproken op groepsniveau tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider. Op basis hiervan beschrijven ze per vakgebied de doelen voor de komende periode. Hierin worden ook de speerpunten uit de Leerteams meegenomen. Tussentijds wordt aan de hand van de methodegebonden toetsen gekeken of de voortgang van de groep en leerlingen voldoende is;
  • doorgenomen met de leerlingen (kindgesprekken) en ook met de leerlingen en hun ouders/verzorgers (voortgangs- en rapportgesprekken). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Welbevinden en betrokkenheid zijn twee graadmeters die aangeven of het kind in staat is om te profiteren van het onderwijsaanbod en zich te ontwikkelen.

Welbevinden
Welbevinden betekent dan het kind ‘zich thuis voelt’, ‘zichzelf kan zijn’ en 'zich emotioneel veilig voelt'. Indicatoren hiervoor zijn spontaniteit, ontspannen zijn en plezier beleven met elkaar. Dit uit zich in opgewektheid, een levenslustige en vitale uitstraling, ontspannenheid en openheid en graag naar school gaan.

Betrokkenheid
Betrokkenheid betekent dat een kind zich kan richten op een onderwerp, zich niet laat afleiden en een grote mate van doorzettingsvermogen toont. Concentratie is één van de duidelijkst waarneembare signalen van betrokkenheid. Een kind dat betrokken bezig is, richt de aandacht op een relatief beperkt gebied. Bij een hoge mate van betrokkenheid komt energie vrij en ervaart het kind een sterke voldoening. Wanneer energie vrij komt, is dit zichtbaar; het kind heeft plezier en leert op allerlei gebieden!

Een goed welbevinden en grote betrokkenheid zijn een goede graadmeter over welke sociale vaardigheden een kind beschikt. Dat betekent onder andere dat kinderen:

  • makkelijk vriendschap kunnen sluiten;
  • ruzies en conflicten kunnen oplossen;
  • een ander kunnen helpen;
  • kunnen samenwerken;
  • kunnen aansluiten bij een groep.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven