IKC Schuilingsoord

Julianalaan 78 (tijdelijk adres) 9471 EC Zuidlaren

  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij zien de resultaten van de leerling als feedback voor ons onderwijs. We kijken samen aan de hand van de resultaten wat goed werkt en wat we moeten verbeteren. Ons onderwijs is hierdoor altijd in ontwikkeling. 

Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen middels het dagelijkse werk, observaties en methode- en citotoetsen. Bij het analyseren van de methode- en citotoetsen zijn we alert op leerlingen die opvallen. Dit kan zijn omdat een leerling een opvallend hoge óf lage ontwikkelingsgroei laat zien.  

Vanaf groep 3 maken we gebruik van methodetoetsen om te controleren of de leerlingen de stof beheersen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor taal, lezen, spelling en rekenen.

Om de leerlingen goed te monitoren gebruiken we ook de methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen en geven een beeld of leerlingen de stof van hun leerjaar beheersen. De kinderen van de groepen 8 nemen daarnaast deel aan de CITO Eindtoets.  

In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, de ruimtelijke oriëntatie, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling.

Drie keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de leerkracht en de Intere Begeleider (IB'er). Hierbij wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep en het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben. Intern zijn meerdere mogelijkheden om leerlingen extra zorg te bieden. Tijdens de overdracht naar een volgende groep wordt deze informatie doorgegeven aan de nieuwe groepsleerkracht. 

Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van onze schoolbegeleidingsdienst Timpaan en/of van de ambulante begeleiding vanuit het SBO (speciale scholen voor basisonderwijs).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Algemeen

Welke vorm van voortgezet onderwijs is na de (speciaal) basisschool voor uw kind het meest geschikt? Alle scholen volgen dezelfde zorgvuldige procedure om tot een afgewogen oordeel te komen over de beste vervolgstap voor uw kind. Hierbij wordt de Plaatsingswijzer gebruikt. Daarbij is niet alleen de eindtoets, maar vooral het schoolverloop van belang. De (oude-) CITO eindtoets is vervangen door een centrale eindtoets voor het Basisonderwijs. Ook andere vormen van eindtoets zijn mogelijk. In die zin zal deze toets niet meer bepalen waar uw kind het onderwijs vervolgt. In maart –april bepaalt u met de leerkracht van groep 8 naar welke school uw kind gaat en dan aan de hand van het CITO leerlingvolgsysteem over meerdere jaren. De ouder meldt zijn eigen kind aan bij het VO.

Overleg met het voortgezet onderwijs

Stichting Baasis heeft een intensieve onderwijskundige samenwerking met bijna alle scholen voor het voortgezet onderwijs in de stad Groningen en in de regio. Maar ook is er veelvuldig contact met de werkgroep PO-VO Assen. Doel van deze contacten is het creëren van een ononderbroken ontwikkeling. De overdacht naar het voortgezet onderwijs vindt plaats via een onderwijskundig rapport, die na toestemming van ouders digitaal wordt opgestuurd. Na aanname van de leerling vindt nog een warme overdracht in de vorm van een gesprek tussen beide scholen plaats.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid is een voorwaarde om te komen tot leren en een basisbehoefte van kinderen. Samen voelen we ons ervoor verantwoordelijk dat dit op onze school gewaarborgd is. Wij bewaken dit middels observaties, oudergesprekken, leerling besprekingen en met het cito volgsysteem Viseon.

We werken aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden volgens de methode van sociaal-emotioneel leren: Kwink. Die stelt dat sociaal-emotioneel leren een continu proces is en dat je als mens je op dit gebied altijd blijft ontwikkelen. De methode Kwink die wij op school gebruiken past deze visie in de praktijk toe.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig
  • Samen
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Eens per vier jaar bezoekt de inspectie ons schoolbestuur en de scholen. Deze aanpak is sinds 1 augustus 2017 ingevoerd, dus het kan zijn dat u op internet nog een oud inspectierapport van onze school kunt vinden. In het Inspectierapport van 2018 leest u meer over de waardering van de inspectie over onze school. 

Daarnaast kent onze school een systeem van twee-jaarlijkse kwaliteitsaudits door het bestuur van Stichting Baasis.

Terug naar boven