IKC Schuilingsoord

Julianalaan 78 (tijdelijk adres) 9471 EC Zuidlaren

  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord
  • Schoolfoto van IKC Schuilingsoord

Het team

Toelichting van de school

Ons team, bestaande uit directie, leerkrachten, een intern begeleider en een onderwijsassistent, kent een mix van verschillende leeftijden en ervaring. Dit zorgt voor een stabiele en dynamische omgeving.
Leerkrachten worden gestimuleerd om zich te specialiseren in een vakgebied en daarmee het onderwijs verder te ontwikkelen.

Als opleidingsbasisschool hebben stagiaires ook een actieve rol in het team. Zo kunnen zij enerzijds de 'kneepjes' van het vak leren van de meer ervaren leerkrachten en zorgen ze anderzijds voor een frisse en nieuwsgierige input in het team.
We zijn een lerende organisatie die voortdurend van en met elkaar leert. 
Op onze website zijn de namen van de teamleden, contactgegevens en de gekoppelde groepen te vinden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte werken wij zoveel mogelijk met vaste vervangers. Lukt dat niet, dan kunnen we een vervangingspool raadplegen voor vervanging.  Wanneer er geen invalkracht beschikbaar is, wat op dit moment helaas vaak de realiteit is, gaan we eerst intern op zoek naar een oplossing. Helaas is dit niet altijd mogelijk en zullen we u vragen de kinderen thuis op de vangen. We proberen dit zo vroeg mogelijk te communiceren. Mocht u voor uw kind geen opvang kunnen vinden, dan kunnen we in onderling overleg kijken wat er mogelijk is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC Schuilingsoord streven we naar zoveel mogelijk structuur voor de groepen. Iedere groep heeft een fulltime leerkracht of een vast duo verdeeld over de week. Meer wisselingen proberen we te vermijden. Als opleidingsschool beschikken we over stagiaires die in de groepen kunnen ondersteunen en opgeleid worden tot leerkracht. 

De leerlingen zitten het hele jaar door in hun eigen groep. In sommige gevallen werken we groepsdoorbrekend. Dit kan bijvoorbeeld zijn bij Nieuwsbegrip (begrijpend lezen) waardoor iedere leerling instructie op zijn niveau krijgt of tijdens de talentenmiddagen als leerlingen zelf de keuze krijgen wat ze willen doen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor kinderen in de kleuterleeftijd is spelen een van de belangrijkste manieren om zich te ontwikkelen en om te leren. Spelen is zó belangrijk dat het niet alleen een middel of een manier van bezig zijn is, maar ook een doel. Kunnen en willen spelen is immers een voorwaarde voor alle ontwikkelingsprocessen. 

In het begin van het basisonderwijs staat deze basisontwikkeling centraal. Basisontwikkeling is niet aan vakgebieden gebonden, maar gaat er eigenlijk aan vooraf. Daarna verschuift het accent naar kennis en vaardigheden, zoals bijvoorbeeld rekenen en taal/lezen en zaakvakken onderwijs.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op IKC Schuilingsoord werken wij met een duidelijke en herkenbare structuur. In de ochtend staan vooral de kernvakken (taal, rekenen, lezen) centraal. In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur) aan bod, in de vorm van thematisch onderwijs. Ook burgerschap wordt hierin meegenomen. Verder hebben we op één middag in de week een talentenmiddag.

Sociale integratie en burgerschap

De kern van ons onderwijs is dat wij onze leerlingen goed voorbereiden op het leven in een pluriforme samenleving. Leerlingen, ongeacht hun religieuze, maatschappelijke of culturele achtergrond zijn welkom binnen het openbaar onderwijs. De bevordering van sociale integratie en burgerschap is in de missie en visie van onze organisatie gewaarborgd. We vinden het van groot belang dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met de verschillende achtergronden en culturen van elkaar.

Domeinen

In onze aanpak gaan wij uit van drie domeinen die de essentie van burgerschapsvorming duidelijk naar voren brengen:

  • Democratie
  • Participatie
  • Identiteit

Democratie

Democratie is niet alleen een politiek systeem om tot een evenwichtige machtsverdeling te komen, maar betreft ook een fundamentele houding met daaruit voortvloeiende gedragingen van een persoon. Het functioneren van een democratie hangt in sterke mate samen met het democratische gedrag van de burgers die er deel van uitmaken.

In het onderwijs is het aanleren van een democratische  houding een belangrijk  aspect. Het ontwikkelen van die houding wordt bereikt door continuïteit, herhaling en impliciete en expliciete beïnvloeding. Het opdoen van ervaringen is daarbij uitermate belangrijk. Die ervaringen kunnen zowel binnen als buiten de school plaatsvinden. In een democratie is het belangrijk dat burgers zich betrokken voelen bij de samenleving (op welk niveau dan ook) maar zich ook in kunnen leven in de positie van een ander. Daarvoor moeten mensen ook over een aantal vaardigheden beschikken die voor een belangrijk deel  sociaal communicatief zijn. Democratie gaat ook over keuzes maken. Deze vaardigheid vereist kennis, een kritische onderzoekende houding, het beoordelen van informatie, inzicht in consequenties van keuzen en besef van de eigen opvattingen.

Participatie

Meedoen aan een samenleving kan zich op verschillende niveaus afspelen; klas, school, vereniging, buurt, regio etc. Het kan zich ook richten op verschillende aspecten; economisch, sociaal-cultureel en politiek. Het gaat altijd om het willen participeren. Voor de meeste kinderen geldt dat zij graag mee willen doen. Meedoen in sociale verbanden, meedenken over oplossingen en meebeslissen over zaken die hen aangaan. Om te kunnen participeren moet men inzicht en vertrouwen hebben in eigen kunnen. Het heeft alles te maken met betrokkenheid en verantwoordelijk. Daarbij moet men een voldoende positief zelfbeeld hebben om intenties om te kunnen zetten in gedrag.

Identiteit

Er is een constante wisselwerking tussen de identiteit van een persoon en de (sociale) omgeving. De identiteit van een leerling wordt gevormd in de relatie met anderen. Daarbij is het nodig dat personen sociaal communicatief vaardig zijn om opvattingen bespreekbaar te maken en deel te kunnen nemen aan gesprekken en discussie over aspecten van de eigen identiteit. Een leerling zal een balans moeten vinden tussen enerzijds zelfrealisatie en het leven volgens eigen waarden en normen, en anderzijds de grenzen en beïnvloeding van de omgeving. Dit brengt onzekerheid met zich mee over de eigen opvattingen en gemaakte keuzes. Jongeren moeten leren om te gaan met deze onzekerheden door flexibel en kritisch te zijn en te leren om terug te vallen op een eigen morele basis en gevoel van eigenwaarde.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel beschrijft de wijze waarop onze school de basisondersteuning vormgeeft en welke extra ondersteuning onze school biedt en in de toekomst wil gaan bieden. Het schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term passend onderwijs.

Elke school is aangesloten bij een samenwerkingsverband. IKC Schuilingsoord behoort bij het samenwerkingsverband 22.01. Binnen het samenwerkingsverband maken de besturen met elkaar afspraken over de manier waarop alle leerlingen in het samenwerkingsverband zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Naast de basisondersteuning biedt obs Schuilingsoord extra ondersteuning aan. De ondersteuningsarrangementen zijn voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. De school biedt passende vormen van onderwijs voor:

  • Leerlingen met leesproblemen
  • Leerlingen met rekenproblemen
  • Meer- en hoogbegaafde leerlingen

Dyslexie

Leerlingen met (ernstige) dyslexie krijgen aanpassingen in hun lesaanbod, toetsen en instructie. Leerlingen met zeer ernstige dyslexie bieden we vanaf groep 6 de mogelijkheid om digitaal te werken met het programma SPRINT.

Dyscalculie

Leerlingen met dyscalculie krijgen aanpassingen in hun lesaanbod, toetsen en instructie.

Begaafde leerlingen

Meer- en hoogbegaafde leerlingen krijgen extra taken in de groep. In samenwerking met andere scholen van stichting Baasis bieden wij de plusklas. Die is bedoeld is voor leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 met een specifieke hulpvraag. Zij krijgen hier extra begeleiding van een daarvoor opgeleide leerkracht. 

Deskundigheid

IKC Schuilingsoord beschik over de volgende deskundigheid:

  • Leerkracht die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid 
  • Leerkracht die gespecialiseerd is als reken coördinator 
  • Leerkracht die gespecialiseerd is als taal specialist
  • Alle leerkrachten hebben meerdere workshops en cursussen gevolgd over diverse leer- en ontwikkelingsproblemen.
  • Leerkracht die gespecialiseerd is in BOUW (ter preventie van leesproblemen)

Logopedie

In het verleden werden alle kinderen in de kleuterleeftijd op de basisschool onderzocht door de schoollogopedist. In een kort onderzoek werd bekeken of er problemen waren met de stem, de spraak of de taalontwikkeling. Vroegtijdig onderzoeken van de communicatie is belangrijk, want als deze ontwikkeling niet goed verloopt kan dit ernstige gevolgen hebben voor de verdere ontwikkeling, schoolloopbaan en carrière.

Op IKC Schuilingsoord werken wij samen met ‘BIJ logopedie’. Twee keer per jaar komt de logopedist in de onderbouw en kijkt mee met de leerkracht om logopedische problemen te signaleren. De logopedist observeert in de klas en bespreekt met ouders wat haar bevindingen zijn. Wanneer blijkt dat er een logopedisch probleem is, is het zinvol om verder onderzoek te doen en vervolgens een behandeling te starten.

Passend onderwijs

Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat:

  • Reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;
  • Scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek indien er sprake is van zeer specifieke onderwijsbehoeften van een kind);
  • Scholen en gemeenten / jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg;
  • Er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat er meer in de eigen regio kan worden geregeld;

Samenwerkingsverband en subregio

De school van uw kind maakt deel uit van het schoolbestuur Stichting Baasis. De scholen van Stichting Baasis vallen onder twee samenwerkingsverbanden  (swv) passend onderwijs:

  • swv PO 22-01 : Noord Drenthe, alle scholen van stichting Baasis in de gemeente Tynaarlo;
  • swv PO 20-01 : Provincie Groningen, alle scholen van de stichting Baasis in de gemeente Groningen;

Dit samenwerkingsverband is opgedeeld in vier sub-regio’s. Onze scholen vallen met de scholen in de stad Groningen samen in één regio. Elk samenwerkingsverband heeft een eigen organisatiestructuur. De schoolbesturen in de  samenwerkingsverbanden werken nauw samen met de andere schoolbesturen uit de regio om optimale ondersteuning aan ieder kind te kunnen bieden en expertise met elkaar te delen.

Onderwijs, passend bij iedere leerling

Alle scholen binnen beide samenwerkingsverbanden hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen geleverd wordt: de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en schoolspecifieke ondersteuning hebben scholen beschreven in hun schoolondersteuningsprofiel (sop). U kunt dit profiel opvragen bij uw huidige school of de school van uw keuze.

Is de school handelingsverlegen, met andere woorden kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan wordt er allereerst binnen het bestuur of in de regio gezocht naar een externe deskundige die samen met de school andere mogelijkheden voor ondersteuning in kaart brengt. Binnen Stichting Baasis is een expertiseteam (het zg. Baasis ondersteuningsteam (BOT) samengesteld om de scholen te ondersteunen en te adviseren bij hun hulpvragen.

Nader onderzoek kan ook één van de adviezen zijn. In dit traject wordt er te allen tijde nauw samengewerkt met de ouders. Mochten extra interventies onvoldoende resultaat opleveren, waardoor de leerling op die school niet langer begeleid kan worden, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken in het regulier of speciaal (basis)onderwijs.

Speciaal (basis)onderwijs

Voor een plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs moet de school, samen met u als ouders, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies/Toelaatbaarheid  van het samenwerkingsverband. Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt u op de website van het samenwerkingsverband of via de school.

Meer informatie voor ouders

Voor u als ouders geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met de leerling en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders. Op www.passendonderwijs.nl (website van ministerie OCW) en op www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs. Iedere school een eigen Intern Begeleider (IB-er). Deze onderwijsmedewerker is in staat verdere vragen van u te beantwoorden over Passend Onderwijs op de school.

Website en contactgegevens samenwerkingsverband

Ouders kunnen ook terecht bij de volgende contactadressen

Voor de scholen in de gemeente Groningen is dat swv 20-01: Groningen

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01

  • Postadres: Postbus 138, 9640 AC Veendam
  • Contact: Marjet Westerhoff
  • Telefoon: 06-27557709
  • E-mail: marjet.westerhoff@gmail.com
  • Website: www.passendonderwijsgroningen.nl/SWV-PO20-01

Op deze website vinden ouders een apart tabblad met meer informatie over de ontwikkelingen, plannen en activiteiten van het samenwerkingsverband.

Contactgegevens van de Commissie van Advies en het Centraal Informatiepunt Passend Onderwijs:

  • Telefoon: 050 - 520 91 20 (voor CvA én CI)
  • E-mail CvA: info@cvagroningen.nl
  • E-mail CI: info@cigroningen.nl
  • Postadres: Postbus 8061, 9702 KB te Groningen

Voor de scholen in de gemeente Tynaarlo is dat swv 22-02 : Assen

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 22.01

  • Postadres: Postbus 109;    9100 AC  Beilen
  • Directeur: Renate Schenk
  • Telefoon: 0592-820500  / 06-26634694         
  • E-mail: info@passendonderwijs-po-22-01.nl
  • Website: www.passendonderwijs-po-22-01.nl             

Op deze website vinden ouders een apart tabblad met meer informatie over de ontwikkelingen, plannen en activiteiten van het samenwerkingsverband.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambitie; het opzetten van een extra ondersteuningsprogramma op het gebied van faalangst, weerbaarheid, echtscheiding en SEL-competenties. Dit sluit aan bij onze ambitie op het gebied van burgerschapsvorming.    

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven