Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen IKC Prins Claus werken de teamleden samen in expertisegroepen. Ieder heeft een eigen specialisme. Vanuit expertises ondersteunen en coachen leerkrachten elkaar en worden beleidskeuzes gemaakt. Wij hebben specialisten op de vlakken:
- rekenen
- taal en lezen (o.a. een leescoördinator en specialist dyslexie)
- talentbegeleider (meer- en hoogbegaafdheid)
- gedrag (o.a. twee KWINK-coaches)
- Engels
- jonge kind
- toekomstgericht onderwijs (met o.a. een ICT-coach en een interne cultuurcoördinator)
Wij bieden onze kleuters in de groepen 1-2 een spelend leren traject aan. Dit betekent dat onze jongste leerlingen zoveel mogelijk taal-, reken-, sociaal emotionele- en motorische vaardigheden ontwikkelen door te spelen in de diverse hoeken. De leerkrachten betrekken de leerlingen bij wat ze binnen een thema willen leren en hoe ze dit gaan doen. Betekenisvolle thema's zoals vriendschap, thuis, gezondheid, het lichaam, kunst en dergelijke worden met de kinderen uitgewerkt. Ook in de groepen 3 is er nog aandacht voor spelend leren, met name in de middagen.
Techniekonderwijs zit met name verweven in het vak wereldoriëntatie. Maar ook komt het terug in kunstzinnige en creatieve vorming en rekenen. Techniek en technologie is één van onze speerpunten en daarom besteden we een aantal keren per jaar er specifieke aandacht aan via de Techniekdagen.
Deze school maakt onderdeel uit van de Unicoz Onderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer .
Basisondersteuning wordt door iedere school, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd. Indien nodig met hulp van specialisten binnen de school of binnen het bestuur. Dit is een vorm van garantie naar ouders: "Dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen". Daarnaast kan er in specifieke situaties sprake zijn van extra ondersteuning voor leerlingen. Scholen kunnen dan gebruik maken van arrangementsgelden vanuit het samenwerkingsverband om de extra hulp te realiseren.
De Unicoz Onderwijsgroep heeft als bestuur ook extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij o.a. om:
- deeltijdonderwijs via Denkwijs bij een specifieke hulpvraag van meer- en hoogbegaafde leerlingen (onderbouw/bovenbouw)
- voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen die vastlopen in het regulier onderwijs
- een huiskamerklas voor leerlingen die (dreigen) uit te vallen en waarbij vragen zijn over de juiste onderwijsplek
- een schakelklas voor leerlingen met een taalachterstand
- een NT2 klas voor kinderen van vluchtelingen
Basisondersteuning krijgt binnen IKC Prins Claus vorm door handelingsgericht en coöperatief te werken met inzet van o.a. het effectieve directe instructie-model (EDI). Het onderwijsconcept biedt mogelijkheden en kansen voor veel verschillende kinderen. Onze ambities betreffende de basisondersteuning liggen op de volgende gebieden:
- inzet van het EDI-model uitbreiden naar meerdere lesmomenten en borgen
- intensiveren van het werken met blokplanningen om zo beter af te stemmen op specifieke onderwijsbehoeften
- uitbouwen van onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen
- deskundigheidsontwikkeling op de vakgebieden rekenen, taal, (begrijpend) lezen en gedrag.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
IKC Prins Claus heeft als pijler SAMEN. Dit houdt in dat wij zowel intern als extern overleg hebben met partners rondom de ontwikkeling van de leerlingen in de breedste zin van het woord. Dit doen wij planmatig. We werken nauw samen met onze partner Junis, met afdeling Onderwijs en Kwaliteit vanuit Unicoz, met het Samenwerkingsverband Zoetermeer, met diverse onderwijsbegeleidingsdiensten (o.a. 1801) en andere partners in de wijk.
Er is sprake van een zogenaamde 'warme overdracht' van leerlingen die vanuit peuterspeelzalen en kinderopvang doorstromen naar onze kleutergroepen. Dit gebeurt met toestemming van ouders/verzorgers.