RK School voor Speciaal Basisonderwijs De Horizon

Mendelssohnrode 2 2717 CR Zoetermeer

  • Schoolfoto van RK School voor Speciaal Basisonderwijs De Horizon
  • Schoolfoto van RK School voor Speciaal Basisonderwijs De Horizon
  • Schoolfoto van RK School voor Speciaal Basisonderwijs De Horizon
  • Schoolfoto van RK School voor Speciaal Basisonderwijs De Horizon
  • Schoolfoto van RK School voor Speciaal Basisonderwijs De Horizon

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Met ingang van schooljaar 2019-2020 wordt in het Speciaal Basis Onderwijs een verplichte eindtoets afgenomen voor de leerlingen die uitstromen naar het Voortgezet Onderwijs. Op De Horizon maken wij gebruik van Route 8.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten maken onderdeel uit van onze aanpak. Op basis van de eindresultaten van het voorgaande schooljaar wordt een ontwikkellijn vastgesteld voor het nieuwe schooljaar. Deze noemen we de leeropbrengsten prognose. 

Als onderdeel van onze zorgstructuur voeren we groepsgewijze gesprekken (leerlingbesprekingen). Tijdens deze gesprekken tussen IB en leerkracht wordt het onderwijsaanbod afgestemd op de prognoses en door middel van toetsing geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op De Horizon hanteren wij onderstaand stappenplan ten behoeve van advisering naar het Voortgezet Onderwijs:

Groep 7

In januari is er een rapportgesprek met als doel: ouders informeren over de voortgang van afgelopen periode. Aanwezig zijn: de leerkracht (eventueel IB-er) en ouders. Invulling: aangeven hoe de vooruitgang is n.a.v. rapport, ontwikkelingsperspectief en de school geeft aan welke kant de uitstroom op lijkt te gaan. Het ontwikkelingsperspectief gaat op papier mee.  

Maart/April: intern gesprek (mogelijke) schoolverlaters Doel: gezamenlijk bepalen welke leerlingen er volgend jaar in groep 8 komen. Aanwezig: groep 7/8 leerkrachten, Intern begeleider bovenbouw en directeur.  

Mei/juni informatieavond voor ouders met als doel: ouders informeren over de komende 1,5 jaar; de weg naar het Voortgezet Onderwijs. Aanwezigen: leerkrachten van groep 7/8, Intern begeleider bovenbouw, directeur en ouders. Invulling: de school informeert de ouders over het traject; relevante scholen voor Voortgezet Onderwijs worden ook uitgenodigd om ouders te informeren over het onderwijs op hun school.  

Juni: rapportgesprek met als doel: ouders informeren over de voortgang van afgelopen periode en de prognose uitstroomadvies geven. Aanwezig: leerkracht, ouders en Intern Begeleider.  Invulling: aangeven hoe de vooruitgang is n.a.v. rapport, ontwikkelingsperspectief en aangeven wat het voorlopig advies van school is. Dit wordt uitgeprint en ondertekend door ouders. Belangrijk: Indien het advies VSO is, bespreken we het traject met ouders. Dit traject moet direct na de zomervakantie worden gestart. De onderbouwing voor het advies VSO wordt dan alvast geschreven door IB-er en leerkracht met input van ouders. De leerkracht van groep 7 maakt in Parnassys (het leerlingvolgsysteem) een nieuwe notitie aan. De notitie heet VSO Advies. 

Groep 8:

September: Intern Begeleider legt contact met met het ICOZ om traject te starten voor de leerlingen die naar het VSO gaan. De leerkracht van groep 8 kijkt naar de onderbouwing voor VSO en vult eventueel aan met informatie.   

September: afname van de ADIT met als doel: bepalen van het IQ van de leerling. De afname vindt plaats in onze aula, digitaal op laptops. Onze Orthopedagoog neemt de toets af in het bijzijn van de vaste leerkracht ter ondersteuning.  

Oktober-november: afname drempelonderzoek met als doel: bepalen leerachterstand van de leerlingen. De afname vindt plaats in het eigen lokaal door de eigen leerkracht.  

December: overleg over en bepaling van de definitieve adviezen door: groep 8 leerkrachten, IB-ers en directeur.   

Januari: de concept definitieve adviezen (met onderbouwing) worden meegeven + concept onderwijskundig rapport in een gesloten envelop. De leerlingen krijgen de envelop mee of de ouders wordt gevraagd deze op te komen halen. 

Eerste twee weken van februari: afname verplichte doorstroomtoets (Route 8 - afgenomen door de eigen leerkracht), waarmee we voldoen aan de wettelijke norm. Op school ontvangen wij de uitslag uiterlijk 15 maart; tussen 15 maart en 24 maart vinden de verplichte heroverwegingen door school plaats: is het advies op grond van deze uitslag hoger dan het concept advies dan vindt aanpassing van het schooladvies naar boven plaats, tenzij er weloverwogen argumenten zijn dit niet te doen.

Maart:  Schoolverlatersgesprekken. Het onderwijskundig rapport (OKR) wordt besproken met ouders en leerling door leerkracht, in het bijzijn van IB-er/directeur. Na bespreking wordt ouders gevraagd twee codeformulieren te ondertekenen en wordt de verdere procedure aanmelding bij het Voortgezet Onderwijs doorgesproken. 

25 maart t/m 21 maart: Landelijke centrale aanmeldweek Voortgezet Onderwijs (met uitzondering van kinderen die naar het VSO gaan).

Uiterlijk 15 mei: Bericht omtrent plaatsing in het Voortgezet Onderwijs.

Eind juni: rapportgesprek/eindgesprek op verzoek van ouders en/of leerkracht. Dit bij voorkeur in het bijzijn van de leerling.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Horizon geven wij onderwijs aan leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. De leerlingen en ouders/verzorgers kiezen vaak voor de Horizon vanwege het fijne pedagogisch klimaat, waarin structuur, rust en veiligheid de pijlers zijn. Wij bieden een veilige en uitdagende leeromgeving met een deskundig team van leraren en ondersteuners. We laten leerlingen merken dat we hoge verwachtingen van ze hebben en stellen daarom ambitieuze doelen op. Wij gaan hierbij uit van de mogelijkheden van ieder kind en bouwen daar samen met kind en ouders op voort. We bieden onderwijs, waarbij leerlingen individueel én samen leren vanuit een oplossingsgerichte begeleiding van de leraar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Structuur
  • Rust
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft een basisarrangement van de Inspectie van het Onderwijs gekregen. Dit houdt in dat de inspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school.

Terug naar boven