Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Horizon is een logopedist werkzaam voor twee dagen per week. De logopedist adviseert leerkrachten, ondersteunend personeel of andere betrokkenen en signaleert of kinderen specialistische hulp nodig hebben.
Verder begeleidt de logopedist kinderen met dyslexie en kinderen met een taal ontwikkelings stoornis (TOS).
Daarnaast houdt ze zich bezig met de ontwikkeling van het leesonderwijs op onze school.
Binnen de Horizon is er een groep jonge risico kleuters. Dit zijn kinderen waarvan we nog niet precies weten welke vorm van passend onderwijs het meest geschikt voor ze is. Het programma is daar sterk afhankelijk van de onderwijsbehoefte van de individuele leerlingen.
Deze school maakt onderdeel uit van de Unicoz Onderwijsgroep en tevens van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer.
De basisondersteuning wordt door iedere school binnen het samenwerkingsverband, binnen elke groep, door elke leerkracht gerealiseerd, indien nodig met hulp van derden. Basisondersteuning is ook een vorm van garantie naar ouders, ‘Dit bieden al onze scholen minimaal, daar mag u op vertrouwen’. Daarnaast is er ook sprake van extra ondersteuning. Wij hebben een deel van onze extra ondersteuning bovenschools georganiseerd. Het gaat hierbij om een Hoogbegaafde Plusvoorziening, Schakelklas én de Taalplusklas.
Het schoolondersteuningsprofiel van De Horizon beschrijft welke ondersteuning wij kinderen kunnen bieden die op onze school worden toegelaten. We geven ook aan wat onze grenzen zijn, voor welke kinderen wij wel en niet een passende plek op onze school kunnen bieden. Dit schoolondersteuningsprofiel is opgesteld door het team van de school. Ook de medezeggenschapsraad (personeel en ouders) is hierin gekend.
Op SBO De Horizon bieden wij optimaal onderwijs en zorg aan kwetsbare kinderen met ontwikkelingsproblemen. Wij zien het als onze opdracht om kinderen, die op welke manier dan ook in hun ontwikkeling bedreigd worden, een zodanige ondersteuning en begeleiding te bieden dat ze zich op cognitief-, sociaal-emotioneel- en motorisch gebied zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Wij doen dit door een rustige leeromgeving te creëren, met duidelijke afspraken in een positief en veilig klimaat. Structuur, rust en regelmaat zijn centrale begrippen in onze school. We gaan uit van veiligheid, geborgenheid en ontwikkeling en zijn doelgericht. De kinderen op De Horizon hebben, vergeleken met hun leeftijdsgenootjes in het reguliere basisonderwijs, in meerdere mate te kampen met leer- en/of ontwikkelingsproblemen. Dat vraagt van de medewerkers een speciale pedagogische aanpak. Vanuit dit gegeven besteedt de school extra veel zorg en aandacht aan het creëren van een positieve sfeer. Constant staat een vriendelijk en veilig klimaat centraal. Een overzichtelijke structuur is daarbij een voorwaarde. Alleen als kinderen zich geaccepteerd en veilig voelen en weten wat er van hen verwacht wordt, kunnen zij zich optimaal ontwikkelen. Samenwerken met ouders en gezamenlijke verantwoordelijkheid zien wij als een essentiële voorwaarde om tot deze ontwikkeling te kunnen komen.
Onze doelgroep, kenmerken van onze leerlingen. Wanneer een reguliere basisschool een kind met leerproblemen niet meer kan helpen, kan er in een overleg besloten worden dat een kind beter af is op het Speciaal Basis Onderwijs. Scholen in het SBO hebben dezelfde kerndoelen als reguliere basisscholen, maar de leerlingen in het SBO krijgen meer tijd om die te halen. De groepen in het SBO zijn kleiner en er zijn meer deskundigen om te helpen met leren. Leerlingen kunnen tot hun veertiende jaar op een SBO- school terecht. Onze school biedt in principe ondersteuning aan de kinderen van het Samenwerkingsverband Zoetermeer. Alleen kinderen met een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) SBO kunnen zich inschrijven op onze school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Horizon werken we met drie leerroutes: De kinderen worden hierin geplaatst op grond van de te verwachte uitstroom. In de basisleerroute wordt 75% van de totale leerstof aangeboden (uitstroom is VMBO-Basis), in de intensieve leerroute wordt 50% van de totale leerstof aangeboden (uitstroom Praktijkonderwijs) en in de plus-leerroute wordt 100% van de leerstof aangeboden (uitstroom TL of hoger).
Op grond van plaatsing in één van deze routes bepalen we het ondersteuningsaanbod voor de kinderen. De kinderen worden in de klas op hun eigen niveau begeleid. Daarnaast is het mogelijk dat kinderen onder begeleiding van een onderwijsassistent of lerarenondersteuner extra aandacht krijgen.
Speerpunt op De Horizon in de komende jaren is de ontwikkeling, verfijning en borging van wat wij 'Onderwijs Anders' noemen. 'Onderwijs Anders' is de verzamelnaam voor het onderwijs dat wij geven om andere talenten van kinderen te ontdekken, aan te spreken en te stimuleren. We volgen daarin voor drie vakken een leerlijn van kleuters t/m groep 8: programmeren (o.a. met behulp van LEGO-spike), techniek (o.a. met behulp van de Techniek Torens) en creatieve vakken. De kinderen zijn wekelijks in circuit-vorm (en incidenteel groepsdoorbroken) bezig met 'Onderwijs Anders'.
Onze school heeft een extra aanbod voor het jonge kind, we werken samen in ons gebouw met Junis kinderopvang. Tussen Junis Kinderopvang en De Horizon is een samenwerkingsovereenkomst, geformaliseerd door de beide besturen. Eén van de Pedagogisch Medewerkers van Junis heeft een combinatiefunctie: deels is deze persoon aanwezig bij de opvang voor en na schooltijd en tijdens lesuren in onze school. De pedagogische aanpak tussen opvang en school komt tot stand na overleg met betrokkenen. Voordeel is dat de PM-er de kinderen in beide situaties goed kent, dit biedt de kinderen duidelijkheid en rust.