Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Peuterochtenden
Op IKC De Springplank organiseren we één keer in de twee maanden een peuterochtend. Leerlingen vanaf 3 jaar die bij ons ingeschreven staan worden uitgenodigd samen met de kinderen van het gro-up Speeltaalhuis.
Inschrijven IKC De Springplank
Wanneer een leerling bij ons wordt ingeschreven met het aanmeldformulier, ontvangt u binnen een week bevestiging van inschrijving. Wanneer deze leerling 3 jaar en 7 maanden is ontvangen ouders een kindvragenlijst. We vragen ouders deze zo goed mogelijk in te vullen en binnen twee weken te retourneren. Zes weken voor dat de leerling vier jaar wordt worden ouders en kind uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de leerkracht. In het kennismakingsgesprek worden ook de wendagen besproken. Kinderen mogen bij ons maximaal 6 dagdelen komen wennen. Wanneer uw kind bij ons op school start, verwachten wij dat uw kind zindelijk is en zelfstandig naar het toilet kan.
Thematisch werken
In de groepen 1/2 wordt thematisch gewerkt aan alle ontwikkeldoelen (SLO) De bovengenoemde tijden geven slechts een indicatie. Onder motorische ontwikkeling vallen bewegingsonderwijs en beweegactiviteiten (binnen en buiten)
De bovenstaande tijden geven een indicatie en bevatten ook tijd voor zelfstandig werken aan de (Dalton) weektaak. Afhankelijk van het beheersingsniveau besteden leerlingen meer of minder tijd aan een vak.
De onderwijsvisie van onze school is terug te vinden in het schoolplan, de schoolgids en op de website van de school. Een aantal elementen zetten we hier op een rij:
Passend onderwijs & Samenwerkingsverband Zoetermeer
De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.
Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.
Passend onderwijs op school
Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De adviseur onderwijs en kwaliteit en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.
Passend onderwijs en het samenwerkingsverband
Vanuit het samenwerkingsverband zijn er begeleiders passend onderwijs (BPO) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.
Ouder- en jeugdsteunpunt
Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ zijn we al gestart via onze website. U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer
Contact met het samenwerkingsverband
U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: [email protected].
U kunt ook direct contact opnemen met de coördinator passend onderwijs die betrokken is bij de school van uw kind.
Voor onze school is dat Mirjam Plug. E-mail: [email protected] Telefoonnummer: 06-29224957
Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.
Daldi
Op IKC De Springplank werken we met het Daldi-instructiemodel, waarbij alle leerlingen nog gerichter de instructie krijgen die ze nodig hebben. Daldi is een samenvoeging van het Expliciet Directe Instructiemodel (EDI) en Dalton. Dit model stelt ons in staat het beste van beide concepten samen te voegen. Een stevige grip van de leerkracht op de instructie en de mogelijkheid om kinderen die daaraan toe zijn meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven en sneller zelfstandig aan de slag te laten gaan. Voor de leerlingen die meer herhaling nodig hebben zijn er verschillende fases waarin de leerlingen worden meegenomen. De laatste fase van het Daldi-model is nogmaals instructie aan de instructietafel met de leerkracht, waar de leerkracht met materiaal aan de slag gaat om het doel te behalen.
Levelwerk en Groeilab
Levelwerk wordt in de klassen aangeboden wanneer een leerling uitdagend werk nodig heeft op bepaalde gebieden. Hiervoor gebruiken we de weektaak. Leerlingen krijgen op maat uitdagend materiaal aangeboden. Dit kan vaak zelfstandig worden uitgevoerd. Soms is het nodig dat er instructie wordt gegeven. Hiervoor wordt vaak een onderwijsassistent ingezet. In overleg met de leerkracht, intern begeleider en talentbegeleider volgen we de leerling in de voortgang.
Heeft een leerling nog niet voldoende uitdaging in de klas dan kan een leerling in aanmerking komen voor het Groeilab. Het doel van het Groeilab is dat kinderen, naast het reguliere schoolwerk, een uitdagend programma aangeboden krijgen buiten de klas. Vaak doorlopen deelnemende kinderen het schoolwerk relatief makkelijk. In het Groeilab werken kinderen bepaalde periodes aan een thema. Deze zijn bedoeld om de leerlingen uitdagend denkwerk te geven. Naast het uitdagend werk werken we met de kinderen met de methode Breinhelden. Met deze methode werken we gericht aan het versterken van de executieve functies. Naast deze breinheldenkrachten werken we in het Groeilab op de Daltonwijze. We leggen de nadruk op oplossingsgericht samenwerken, reflecteren, effectiviteit, zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid. De motivatie komt vanuit de kinderen en wij geven de kinderen de vrijheid om zich hierin te ontwikkelen. Het Groeilab is voor kinderen van groep 4 t/m 8.
Interne begeleiding
De adviseur onderwijs en kwaliteit (AOK) coördineert de zorg binnen de school. Zij is verantwoordelijk voor de ondersteuning van de leerkrachten en het monitoren op groeps- en leerlingniveau. D.m.v. groepsbezoeken, groepsbesprekingen, gesprekken met betrokkenen en analyse van resultaten brengt zij de zorg in kaart en stelt zij samen met de leerkrachten plannen op om elke individuele leerling de begeleiding te bieden die nodig is. Er is wekelijks overleg tussen AOK en directie om de kwaliteit van de zorg te monitoren.
Adviseur Onderwijs en Kwaliteit op IKC De Springplank:
Groep 1 t/m 8: Annemarie Haasnoot ([email protected])
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op IKC De Springplank hebben we de basisondersteuning inzichtelijk genoteerd in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). Hierdoor kunnen onze leerlingen onderwijs volgen in een veilige, stimulerende leer- en ontwikkelingsomgeving, passend bij wat zij nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben maken we een ontwikkelingsperspectiefplan, waarin de begeleiding met gestelde doelen zichtbaar is. Tussentijds vinden evaluaties plaats samen met ouders om de ontwikkeling te kunnen monitoren. Wanneer een leerling andere ondersteuningsbehoeften nodig heeft, worden deze met ouders vastgesteld en uitgevoerd in de gehele school. Op deze manier borgen wij een ononderbroken leerlijn.
We geven de ondersteuning op IKC De Springplank vorm in een lange en korte zorgroute. Na toetsen wordt in kaart gebracht welke leerlingen niet het resultaat hebben behaald dat we zouden verwachten. In een plan van aanpak wordt dit beschreven en na de ingezette interventies, wordt dit geëvalueerd bij een volgende toets. Interventies kunnen binnen en buiten de klas plaatsvinden. Dit noemen we de lange zorgroute. Daarnaast worden de doelen van de kernvakken dagelijks besproken. Leerlingen die een dagdoel niet hebben behaald, krijgen in dezelfde week extra instructie op dat doel. Dit noemen wij de korte zorgroute.
Het Speeltaalhuis van gro-up is gevestigd in het aangrenzende gebouw. Er worden meerdere keren per jaar activiteiten georganiseerd waarbij de peuters kennis kunnen maken met onze school, het daltononderwijs en de leerkrachten.