IKC De Tjalk

Kadelaan 208 2725 BR Zoetermeer

Schoolfoto van IKC De Tjalk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen.

Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S.Het basisniveau 1F is het niveau voor taal en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is het 1S-niveau.

In de afgelopen 3 jaar heeft tenminste 92,9% van de kinderen op IKC De Tjalk het referentieniveau 1F behaald en tenminste 56,9% het referentieniveau 1S/2F.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten zijn zeer belangrijk omdat deze resultaten uitgangspunt zijn voor de afstemming van de instructie door de leerkracht. Dit geldt voor korte termijndoelen in de methode en voor de lange termijndoelen gemeten met Citotoetsen in januari en juni. Alle kinderen worden getoetst. Uitgangspunt is dat kinderen via de door de school gekozen methoden de leerlijnen van een betreffend jaar moeten kunnen behalen.

Methodegebonden toetsen laten gedurende het schooljaar zien of kinderen de verschillende onderdelen hebben begrepen. De leerkracht stemt zijn/haar instructie af op deze resultaten voor een volgende les of periode. Met de Citotoetsen meten we of onze kinderen de landelijke (SLO) kerndoelen gaan behalen of onder of boven de norm scoren. De leerkrachten analyseren de gegevens van de (Cito)toetsen gezamenlijk onder leiding van de intern begeleider. De methodegebonden toetsen worden meerdere keren per jaar besproken door de leerkracht met de IB-er tijdens groepsbesprekingen. Doelstelling is om acties/ambities te formuleren voor de komende periode naar aanleiding van resultaten en trends. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen. 

Met ingang van schooljaar 2023-2024 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit:

  • Leerlingen ontvangen op 26 januari 2024 hun voorlopig schooladvies.
  • In de week van 5 februari 2024 maken leerlingen de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 22 maart 2024 ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school.
  • Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart 2024.

Hoe wordt voortaan het schooladvies bepaald?

Medio groep 7 volgt een eerste voorlopig advies. Dit voorlopig advies wordt bepaald aan de hand van de gehele ontwikkeling van de leerling. De leerkracht, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur zijn betrokken bij het bepalen van het advies.In groep 8 volgt het tweede voorlopig advies in januari. In februari maken de leerlingen de overheidsdoorstroomtoets Leerling in Beeld en uiterlijk 24 maart krijgen de leerlingen het definitieve schooladvies. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC De Tjalk besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps-/leerlingbespreking besproken (leerkracht en intern begeleider). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.

IKC De Tjalk vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier voor te bereiden op de complexe, pluriforme maatschappij. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Naast kennis vinden wij het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven