IKC De Piramide

Fivelingo 84-86 2716 BG Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school werken we opbrengstgericht. De gemiddelde resultaten van IKC De Piramide liggen voor het 1F-niveau boven de signaleringswaarden die de Inspectie stelt, maar net onder het gemiddelde van de scholen met een vergelijkbare schoolweging. Het gemiddelde 1S-niveau is gelijk aan de signaleringswaarde. Als we kijken naar de afzonderlijke vakgebieden hebben we in schooljaar 2022-2023 alleen de signaleringswaarde voor rekenen 1S niet gehaald.

De afgelopen jaren hebben wij een koers uitgezet waarbij het verhogen van de opbrengsten centraal staat. Zo hebben wij onder andere ons analyseformulier aangescherpt. De vragen op dit analyseformulier stimuleren leerkrachten bewuster te kijken naar de invloed van hun eigen pedagogisch- en didactisch handelen op de leerresultaten. Ook zijn de referentieniveaus opgenomen waardoor het lesaanbod beter op de behoeften kan worden afgestemd. We zien dat de ingezette interventies bijdragen aan het verhogen van de opbrengsten. De resultaten van spelling zijn hierdoor op orde en ook bij de overige vakken zien we groei. 

Met de ambities die beschreven staan in het schoolplan 2020-2024, zetten wij de koers het komende jaar voort. Speerpunten zijn rekenen en (begrijpend) lezen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school werken we handelings- en opbrengstgericht.

De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd en gepland met behulp van ‘leer- en  ontwikkelingslijnen jonge kind’ van ParnasSys. Alle fases van het handelingsgericht werken zijn hierin terug te vinden. Door kleuters te observeren en de waarnemingen in dit volgsysteem te registreren krijgen kleuterleerkrachten hun groep in beeld. Het geeft hen inzicht in welke doelen het kind behaald heeft en welke doelen extra oefening behoeven. Naar aanleiding van deze gegevens worden de leerlingen per leerdoel ingedeeld in niveaugroepen voor de kleine kringactiviteiten.

Om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen van groep 3 t/m 8 te kunnen volgen maakt onze school gebruik van Leerling in beeld (LVS). Twee keer per jaar worden in deze groepen de toetsen van Leerling in beeld afgenomen. Na de afnames worden de gegevens uit het LVS tijdens een studiedag gezamenlijk en onder begeleiding van de adviseurs onderwijs & kwaliteit geëvalueerd en geanalyseerd. Per kind worden de vorderingen bekeken in het licht van de eigen ontwikkeling. Door de vaardigheidsgroei te monitoren, kan er snel geanticipeerd worden als een ontwikkeling anders gaat dan verwacht. Leerkrachten gebruiken de informatie uit de analyse, de methodegebonden toetsen en observaties tijdens de lessen om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften en verschillen tussen de leerlingen. Naast deze analyse op klassenniveau, wordt door de adviseurs onderwijs & kwaliteit in samenspraak met de directie twee keer per jaar een schoolanalyse gemaakt. Aan de hand van deze analyse worden m.b.t. tot de opbrengsten doelen en een plan van aanpak opgesteld welke met het hele team besproken en geëvalueerd worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Tijdens de gehele basisschoolperiode bereiden we onze leerlingen voor op een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs (VO). Aan het eind van de basisschool in groep 8 maken alle leerlingen de doorstroomtoets van IEP (voorheen de eindtoets) in de maand februari, de toets is wettelijk verplicht. De naam doorstroomtoets geeft aan wat er bedoeld wordt: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel van de doorstroom van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Ook in het voortgezet onderwijs blijven leerlingen zich ontwikkelen. 

Met ingang van schooljaar 23/24 ziet het proces rondom advisering – afname doorstroomtoets – aanmelding VO er in groep 8 als volgt uit:

  • Leerlingen ontvangen in januari hun voorlopig schooladvies.
  • In de eerste of tweede volle week van februari maken leerlingen de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies van school.
  • Er is voortaan één aanmeldingsweek voor de middelbare school, namelijk tussen 25 maart en 31 maart.

Hoe wordt het schooladvies bepaald?

Halverwege groep 7 krijgen alle leerlingen een voorlopig advies mee naar huis. Naar behoefte volgt hierover een gesprek met ouders en kind. Het voorlopig advies wordt door de leerkracht van groep 7 doorgegeven tijdens de overdracht aan de leerkracht van groep 8. 

Het kan zijn dat een kind het advies krijgt voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). LWOO is bedoeld voor leerlingen die extra begeleiding behoeven in een van de leerwegen van het vmbo. LWOO leidt op voor een gewoon vmbo-diploma dat toegang geeft tot het mbo (middelbaar beroepsonderwijs). VMBO-scholen bepalen zelf of en hoe zij LWOO aanbieden. Ouders van leerlingen die een voorlopig advies met LWOO krijgen, worden door de leerkracht uitgenodigd voor een gesprek. Dit gebeurt voordat het voorlopig adviesformulier is meegegeven. Tijdens dit gesprek wordt de LWOO-procedure uitgelegd.

In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari weer een schooladvies. De leerkracht van groep 8 vult in het programma OnderwijsTransparant (OT) een Onderwijskundig rapport (OKR) in voor iedere leerling. Het OKR kan gezien worden als een overdrachtsrapport naar de middelbare school en wordt binnen alle scholen in Zoetermeer gebruikt. In het OKR staan verschillende persoonlijke gegevens van de leerling, werkhouding, aandachtspunten en het schooladvies. Naar aanleiding van het OKR vindt er een gesprek plaats tussen de leerkracht van groep 8, leerling en ouders. Ouders hebben de mogelijkheid een toelichting te geven bij het gegeven advies. Na het gesprek wordt het OKR in OT definitief gemaakt en ondertekend door ouders en directie.

Bij het opstellen van het voorlopig- en definitief advies wordt er rekening gehouden met de volgende punten:

  • Resultaten CITO-toetsen
  • Resultaten methodegebonden toetsen
  • Huiswerk attitude
  • Werkhouding
  • Inzet
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling

De adviezen worden geschreven door de leerkracht van het kind. Elke leerling wordt voor ieder advies besproken met de volgende aanwezigen:

  • Directie
  • AOK
  • Leerkracht(en) groep 7 (bij advies in groep 8)
  • Leerkracht(en) groep 6 (bij advies in groep 7)
  • Leerkracht(en) groep 8 

Mocht het toetsadvies naar aanleiding van de doorstroomtoets in groep 8 van een leerling hoger uitvallen dan het schooladvies, overweegt de basisschool altijd het schooladvies. Dit gebeurt in overleg met directie en AOK.  Mocht het toetsadvies lager uitvallen dan het definitief schooladvies, is een heroverweging niet mogelijk.

In maart vindt er één week plaats waarin kinderen zich kunnen aanmelden op de middelbare school. Voor leerlingen uit het po en het sbo die de overstap maken naar het vso, geldt de centrale aanmeldweek niet. Hier is het samenwerkingsverband Zoetermeer bij betrokken en wordt er al eerder gekeken naar een geschikte school.

De leerkracht van groep 8 heeft aan het einde van het schooljaar voor iedere leerling een warme overdracht met de toekomstige mentor van de middelbare school. Tijdens deze overdracht worden aandachtspunten besproken en wordt er zo nodig verduidelijking gevraagd naar aanleiding van het OKR. In november, wanneer de leerling enkele maanden op de middelbare school zitten, vindt er voor iedere leerling een terugkoppeling plaats. Tijdens deze terugkoppeling wordt besproken hoe het met de leerling gaat en wat de eerste indruk van de mentor is.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school en zichzelf kan zijn. Op IKC De Piramide vinden we het daarom belangrijk dat we een veilig en vertrouwde speel- en leeromgeving bieden, waarin alle kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven