IKC De Piramide

Fivelingo 84-86 2716 BG Zoetermeer

  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide
  • Schoolfoto van IKC De Piramide

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Piramide bestaat uit 36 teamleden:

-24 leerkrachten

-4 onderwijsassistenten

-1 vakdocent gym

-1 VVE-tutor

-1 conciërge

-1 administratief medewerker

-2 adviseurs onderwijs en kwaliteit

-2 directieleden

Alle leerlingen van groep 3 t/m 8 hebben twee keer per week gymles van de vakleerkracht gym. Deze lessen vinden plaats in de grote gymzaal, gelegen op het schoolplein. De leerlingen van groep 1/2 krijgen één keer per 3 weken gym van de gymdocent in de grote gymzaal. De overige bewegingslessen bij de kleuters worden door de groepsleerkracht begeleid.

De leerlingen van groep 5 t/m 8 volgen lessen levensbeschouwing. In deze lessen worden normen en waarden besproken en aandacht besteed aan diversiteit en verschillende religies.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van leerkrachten, bijvoorbeeld door ziekte of andere calamiteiten, proberen wij passende vervanging te regelen. Het liefst zorgen wij voor invallers die bekend zijn met de school of met OPOZ. 

Het kan zijn dat er geen vervanging is. In dat geval wordt gekeken naar de mogelijkheid om een groep te verdelen over andere leerjaren. In uiterste nood vragen we ouders hun kind thuis te houden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het verplichte aantal lesuren op onze school bedraagt, zowel voor de onderbouw als voor de bovenbouw, 25,5 uur per week. In totaal krijgen de leerlingen elk schooljaar 940 uur les.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleuterklassen wordt op een thematische manier gewerkt volgens een vaste structuur. De kleuterleerkrachten zorgen voor een rijke leeromgeving met uitdagende hoeken en divers spelmateriaal. Bij ieder thema wordt een themahoek gecreëerd. De leerlingen worden betrokken bij het ontwerpen en inrichten van deze hoek. Twee keer per dag vindt er een speelwerkles plaats, waarbij leerlingen middels een planbord kiezen in welke hoek ze gaan spelen of met welk ontwikkelingsmateriaal ze aan de slag gaan.

De ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 wordt gevolgd en gepland met behulp van ‘leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind’ van ParnasSys. In de grote kring komen activiteiten aan bod die de gehele groep aangaan: thematische, muzikale of sociaal-emotionele lessen. Tijdens de speelwerkles worden in de kleine kring lessen op het gebied van rekenen en taal aangeboden aan een klein groepje leerlingen die qua niveau gelijklopen.

De kleuterleerkrachten maken gebruik van verschillende bronnen om het onderwijs vorm te geven. Hierbij worden de volgende methodes structureel ingezet:

  • Kennismaken met letters: Schatkist
  • Rekenen: Rekenplein
  • Engels: Blink Engels
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: KWINK
  • Verkeer: Let's Go en SchoolOpSeef

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

IKC De Piramide biedt een breed en uitdagend onderwijsaanbod aan, gebaseerd op de kerndoelen en referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren en bereidt de kinderen voor op het vervolgonderwijs. In de groepen 3 t/m 8 wordt extra aandacht besteed aan taal, lezen en rekenen. Middels een weektaak leren leerlingen plannen. 

Hieronder vindt u de methodes die worden gebruikt voor de verschillende vakken:

  • Taal: Staal
  • Spelling: Staal
  • Rekenen: Wereld in Getallen 5 (vanaf groep 5 digitaal, deltagroepen op papier)
  • Begrijpend lezen: Blink lezen
  • Technisch lezen: Blink lezen
  • Engels: Blink Engels
  • Verkeer: Let's Go en SchoolOpSeef
  • Aardrijkskunde: Wereldzaken
  • Natuur: Natuurzaken
  • Geschiedenis: Tijdzaken
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: KWINK 
  • Schrijven: Klinkers  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Wij zijn verantwoordelijk voor de onderwijsondersteuning van alle leerlingen die bij onze school staan ingeschreven. Wij richten ons op het geven van een goede basisondersteuning. Tot deze basisondersteuning behoren minimaal de onderstaande interventies:

  • Preventie en vroegtijdige signalering van leer-, opgroei- en opvoedproblemen
  • De zorg voor een veilig schoolklimaat
  • Een aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie
  • Een aanbod voor meer begaafde leerlingen
  • Een aanbod gericht op sociale veiligheid
  • Een aanbod gericht op het voorkomen van gedragsproblemen
  • Het toepassen van een protocol voor medisch handelen

Onze school werkt aan realisering van handelingsgericht werken; deze manier van werken hangt nauw samen met de IHI-werkwijze (Integraal Handelingsgericht Indiceren). Ons beleid is erop gericht om de zorg van de leerlingen zoveel mogelijk binnen de klassenstructuur te laten plaatsvinden. Het onderwijs is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerkracht differentieert naar instructie, aanbod en tijd. In de klassen wordt een werkklimaat gecreëerd met duidelijkheid, rust en structuur, waarin leerlingen succesvol kunnen leren en ontwikkelen. De instructie wordt gegeven aan de hand van het Directe instructiemodel en op 3 niveaus aangeboden. Leerkrachten zorgen hierbij voor verschillende en uitdagende werkvormen, waarbij leerlingen actief betrokken worden.

Op IKC De Piramide wordt gewerkt met een vaste zorgstructuur. Met behulp van onze zorgcyclus streven wij ernaar dat iedere leerling een doorgaande ontwikkelingslijn kan doorlopen. Wij volgen onze leerlingen op een systematische manier op alle ontwikkelingsgebieden. Er zijn twee adviseurs onderwijs & kwaliteit (AOK), voorheen heette dit intern begeleider, die deze zorg coördineren. Zij ondersteunen de leerkrachten met het formuleren van de onderwijsbehoeften, het realiseren van het onderwijsaanbod, het opstellen van (groeps)plannen en het analyseren van de schoolresultaten. Tevens onderhouden zij contacten met externe instanties. Drie keer per jaar voeren de adviseurs onderwijs & kwaliteit groepsbesprekingen met de leerkracht. Voorafgaand aan deze besprekingen, leggen zij een groepsbezoek af. De directie monitort de zorg tijdens de AOK-directie overleggen die om de week plaatsvinden. 

Naast deze basisondersteuning beschikt IKC De Piramide over de onderstaande ondersteuningsarrangementen:

  • Een plusklas voor begaafde leerlingen
  • Voltijd hoogbegaafden onderwijs
  • Motorisch remedial teaching (MRT)
  • Faciliteiten rolstoelgebruik

Een plusklas voor begaafde leerlingen

Twee keer per jaar vullen de leerkrachten van de reguliere groepen SIDI-PO in. Dit is een instrument om een ontwikkelingsvoorsprong bij leerlingen in kaart te brengen. A.d.h.v. deze signaleringslijsten wordt gekeken welke leerlingen extra uitdaging en verrijking nodig hebben en in de plusklas mogen deelnemen. Bij de plusklas krijgen (meer) begaafde leerlingen één dagdeel in de week een apart lesprogramma, in de vorm van een project, aangeboden met onderwerpen die aansluiten bij hun interesses. Daarnaast wordt hier a.d.h.v. de methode 'Breinhelden' aandacht geschonken aan de executieve functies. De basisstof wordt voor deze leerlingen gecompact, zodat zij voldoende tijd krijgen om ook binnen de eigen groep te werken aan verrijkingsmaterialen.

Voltijd hoogbegaafden onderwijs

Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, gerelateerd aan hoogbegaafdheid (IQ>130) hebben wij passend onderwijs georganiseerd: ons voltijd Delta-onderwijs. In de twee Delta-groepen (groep 4/5/6 en groep 7/8) staat de ontwikkeling van de individuele leerling centraal. De school geeft invulling aan dit onderwijs door met de beschikbaar gestelde mensen, middelen en materialen een lesprogramma op te zetten waarmee voor deze kinderen een uitdagende leeromgeving wordt gecreëerd waarin ook zij zich ongehinderd kunnen ontwikkelen. Door gericht aan de basisvakken te werken ontstaat er ruimte voor verdieping, verrijking, projecten, leren-leren, excursies en extra vakken als schaken, science en vreemde talen. In de Delta-groepen wordt eigenaarschap van leerlingen gestimuleerd.

De verdere uitwerking van de basisondersteuning, de extra ondersteuningsarrangementen en de IHI-werkwijze kunt u vinden in het volledige ondersteuningsprofiel.

Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer   

De meeste leerlingen doorlopen zonder veel moeite de basisschooltijd. Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig: een korte of langere periode, met weinig of veel hulp. Passend onderwijs is de naam voor de manier waarop deze extra ondersteuning georganiseerd is. Scholen (schoolbesturen) voor regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) werken in een bepaald gebied samen om te zorgen voor passend onderwijs. Dat heet een samenwerkingsverband (SWV). Een samenwerkingsverband zorgt ervoor dat ieder kind dat dit nodig heeft, extra hulp krijgt of naar een speciale school kan gaan.    

Onder de naam “SWV Zoetermeer” werken het samenwerkingsverband PO en het samenwerkingsverband VO in Zoetermeer samen met scholen, besturen en ketenpartners aan passend onderwijs.     

Als het gaat om passend onderwijs is het belangrijkste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen: de school. Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind hulp krijgt op school, of hulp krijgt op een passende andere plek. Dat is geregeld met de zorgplicht passend onderwijs. Samen met de leerkracht bespreekt u wat uw kind nodig heeft om op school goed te kunnen leren en ontwikkelen. Op de school kan extra ondersteuning gegeven worden, bijv. door een gespecialiseerde leerkracht. De intern begeleider en de schooldirecteur ondersteunen de leerkracht, ouders en leerling bij het vinden van de juiste ondersteuning. Hebben ouders en/of de school daarna nog vragen, dan kan het samenwerkingsverband erbij gevraagd worden.      

Vanuit het samenwerkingsverband zijn er Begeleiders Passen Onderwijs (BPO) en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) die mee kunnen denken met school, ouders en hulpverlening om te kijken welke mogelijkheden er voor een leerling zijn binnen de huidige school of op een andere school. Dit kan op aanvraag van school, maar ook van ouders gebeuren.   

Het samenwerkingsverband werkt aan de oprichting van een ouder- en jeugdsteunpunt. Bij dit steunpunt vinden ouders en (oudere) leerlingen informatie over de ontwikkelingen en steun bij evt. knelpunten van Passend Onderwijs. SWV’s krijgen drie jaar de tijd om hun steunpunt vorm te geven. Met de eerste pijler ‘informeren’ is het samenwerkingsverband al gestart. U vindt de informatie hierover op: Ouders en Jeugd – SWV Zoetermeer.

U kunt contact opnemen met het SWV via het algemene mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl. U kunt ook direct contact opnemen met de CPO’er die betrokken is bij de school van uw kind. Voor onze school is dat:

Luzanne Boersma: lboersma@swvzoetermeer.nl, 06-82583075   

Wilt u meer weten over hoe passend onderwijs werkt en wie wat doet, kijkt u dan op de site van het samenwerkingsverband: www.swvzoetermeer.nl.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij werken nu een paar jaar met de referentieniveaus voor rekenen en taal. Onze ambitie is om alle kinderen tenminste het 1F-niveau te laten behalen aan het eind van groep 8 en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen het streefniveau 2F/1S bereiken. Het doel is om het lesaanbod goed af te stemmen op deze referentieniveaus. Daarbij houden we rekening met het uitstroomniveau van de leerlingen, zodat er een goede doorstroom kan plaatsvinden naar het voortgezet onderwijs.

De leerkrachten maken twee keer per jaar een groepsanalyse en werken we met draaiboeken. Voor leerlingen die niet op koers liggen om de referentieniveaus te halen wordt gekeken welke doelen onvoldoende beheerst worden, waarna dit extra aangeboden wordt. Voor leerlingen die een eigen leerlijn nodig hebben, wordt een ontwikkelingsperspectief gemaakt. Hierbij worden doelen gesteld en een plan van aanpak gemaakt om het kind toch zover mogelijk te laten komen, passend bij de mogelijkheden van het kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Sinds januari 2022 zijn wij VVE-school. VVE is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Het onderwijsachterstandenbeleid beoogt de onderwijsachterstanden van kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar te verminderen. Het beleid is gericht op de ontwikkeling van kinderen bij wie al een onderwijsachterstand geconstateerd is, maar ook op de ontwikkeling van kinderen die mogelijk risico lopen op het ontwikkelen van een onderwijsachterstand.??

Op IKC De Piramide zetten wij de OAB-subsidiegelden in om kleuters met een taalachterstand extra taalonderwijs aan te bieden met als doel hen zonder achterstand naar groep 3 te kunnen laten doorstromen.?Deze extra ondersteuning wordt 5 dagen per week verzorgd door de daarvoor aangestelde VVE-tutor.  Bij het aanmelden van een kleuter op de basisschool wordt nagegaan of deze leerling een doelgroepleerling betreft. Dit schooljaar bereiden we ons VVE-aanbod uit naar groep 3, waarbij VVE-kinderen pre-teaching krijgen in de zogenoemde schakelklas met als doel dat zij de lessen in hun eigen klas beter kunnen volgen. 

Terug naar boven