Obs De Klepper

Kochpad 12 4111 LD Zoelmond

  • Schoolfoto van Obs De Klepper
  • Leerlingen verzorgen de schoolkippen en werken in de schooltuin. De oogst wordt gebruikt in de lessen of verkocht.
  • Samen met ouders en leerlingen zorgen we ervoor dat de ruimte om de school er verzorgd uitziet.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij nemen de toetsen zoals ze in de gebruikte methodes worden aangeboden. Met deze resultaten passen we het aanbod van de lessen aan per leerling of per groep.

Daarnaast nemen we twee keer per schooljaar belangrijke CITO toetsen af. De resultaten hiervan geven een beeld van hoe onze leerlingen presteren t.o.v. het landelijk gemiddelde. 

Alle resultaten worden zichtbaar gemaakt op een datamuur en besproken in een teamvergadering. Per groep en per toets worden in dit overleg afspraken gemaakt over de vervolgstappen en worden er doelen gesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs

In groep 8 moet de keuze gemaakt worden naar welke vorm van voortgezet onderwijs een leerling gaat. Wij begeleiden ouders en kind daarin. Dat doen wij als volgt:

Aan het einde van groep 7 plannen wij met de ouders en met de leerling een gesprek n.a.v. de schoolresultaten tot nu toe. We bespreken welke vakken er extra aandacht moeten krijgen en we bespreken welk uitstroomniveau u met deze uitslagen kunt verwachten.De kinderen krijgen de folders/ websites van de scholen mee naar huis. De meeste scholen voor voortgezet onderwijs organiseren open dagen. Deze worden op school bekend gemaakt. Jaarlijks bezoeken wij met groep 8 één of meer van deze scholen. Ouders en kinderen kunnen ook op eigen initiatief open dagen bezoeken.In het begin van het schooljaar organiseren we een ouderavond met informatie over het traject op weg naar het VO en de eindtoets.Medio februari  wordt de doorstroomtoets afgenomen. Bij leerlingen waarvan verwacht wordt dat ze naar het VMBO gaan, wordt met toestemming van ouders in november een NIO toets afgenomen. Hierover zijn afspraken gemaakt met de VO-scholen in de regio.In een gesprek met ouders en kind bespreken we zodra de uitslag van de toets binnen is welke school(soort) het beste aansluit bij de capaciteiten van uw kind.Wij brengen een schooladvies uit dat is gebaseerd op toetsgegevens (waaronder de doorstroomtoets en ons LOVS) en onze verwachtingen t.a.v. het kind.In groep 8 maken de kinderen de doorstroomtoets. Onze uitslagen voor deze eindtoets liggen meestal boven het landelijk niveau (van vergelijkbare scholen). Sinds 3 jaar kunnen we uit verschillende eindtoetsen kiezen. Vanaf 2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Per jaar wordt een keuze gemaakt uit de verschillende eindtoetsen, waarbij we kijken naar de toets welke het best past bij de leerlingen van dat schooljaar. De laatste jaren hebben we voor de adaptieve DIA-toets gekozen. Er is een omrekening mogelijk waardoor we de opbrengsten kunnen vergelijken met eerdere toetsen van eerdere jaren. Omdat er bij ons  relatief weinig leerlingen in groep 8 zitten, is het groepsgemiddelde sterk afhankelijk van uitschieters: een heel goede of zeer zwakke leerling kan het gemiddelde sterk beïnvloeden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken met de methode 'Vreedzame school' en we beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap.

Daarin voelen kinderen zich gehoord en gezien, krijgen zij een stem en leren kinderen wat het betekent om een 'democratisch burger' te zijn. Dat houdt in: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. 

Daarmee bieden we kinderen perspectief en hoop: ze ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze 'er toe doen'.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open houding tov verschillen
  • Conflicten goed oplossen
  • Verantwoordelijk voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven