CBS De Nessevliet

Wollefoppenweg 40 2761 DP Zevenhuizen (Zuid-Holland)

  • Schoolfoto van CBS De Nessevliet
  • Schoolfoto van CBS De Nessevliet
  • Onze school is opgericht in 1913.
  • Spelen in het weiland kan vanaf groep 5. Wie wil dat nu niet?
  • Maak gerust een afspraak voor een kennismaking en rondleiding op De Nessevliet. We laten onze school graag aan u zien!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen van groep 8 doen mee aan de eindtoets of de te verwachten uitstroom nu tweetalig VWO is of VMBO-basis met Leer Weg Ondersteunend Onderwijs (LWOO). Kortom, elke leerling telt mee in de weging van de eindtoets. We maken gebruik van Route8 als eindtoets. Dit is een digitale, adaptieve toets. Het voordeel is dat de cognitief zwakkere leerlingen niet tegen frustraties aanlopen en de cognitief sterkere leerlingen blijvend uitgedaagd worden. Een ander voordeel van deze toets is dat de tijdsinvestering beperkt wordt gehouden.

De Nessevliet behaalt goede resultaten op de eindtoets. Kijkend naar het gemiddelde van de afgelopen drie jaren, scoren wij op alle gebieden boven het landelijk gemiddelde. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In ons onderwijs houden we rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen. We erkennen verschillen tussen de kinderen en proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden in de instructie en de verwerking van de leerstof.

Wij verzamelen alle gegevens van de tussen- en eindtoetsen en maken een analyse en een groepsoverzicht. Op basis van deze gegevens maken we een groepsplan. Dit plan is een levend document, dat gedurende het jaar na methodetoetsen weer bijgesteld wordt.

De tussentoetsen van Leerling in Beeld (CITO) worden afgenomen in januari. De resultaten hiervan worden gebruikt om te sturen op opbrengsten en de daarbij gestelde doelen. Ook worden ze gebruikt om de doelen voor de volgende periode weer bij te stellen. De instructie wordt afgestemd op het niveau van de groep en wordt indien nodig tussentijds bijgesteld.

Naast de tussentoetsen van Leerling in Beeld (CITO) gebruiken we ook toetsen vanuit de methodes om de ontwikkeling van de leerlingen te evalueren.

De resultaten van de verschillende toetsen geven informatie over:
- De individuele leerling;
- Het groepsgemiddelde;
- Het schoolgemiddelde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies op De Nessevliet komt als volgt tot stand:

In februari voeren de leerkrachten van groep 7 gesprekken met de ouders en de leerlingen over een eerste advies voor een vervolgschool. Hiervoor worden de toetsgegevens van de leerling gebruikt. Daarnaast worden vaardigheden als werkhouding, doorzettingsvermogen, discipline om huiswerk te maken enz. meegenomen in het advies. Zo kan samen bekeken worden wat de leerling tot in groep 8 nodig heeft om op het gewenste niveau uit te stromen. 

Aan het begin van groep 8 volgt opnieuw een adviesgesprek. Met dit voorlopige advies kunnen ouders en leerlingen gericht informatieavonden bezoeken van middelbare scholen. In januari van groep 8 vinden de gesprekken voor het definitieve advies plaats.

Als een leerling tussentijds overstapt naar een andere school, dan is onze school wettelijk verplicht om de nieuwe school de gegevens over die leerling te verstrekken in de vorm van een onderwijskundig rapport. Hierin staan alleen die gegevens die relevant zijn voor de nieuwe school om de leerling goed te kunnen begeleiden en te laten leren. Ouders hebben te allen tijde inzagerecht in het overstapdossier. Met behulp van een landelijke standaard, Overstap Service Onderwijs, wisselen we deze gegevens veilig, eenduidig en betrouwbaar digitaal uit. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilige sfeer is een belangrijk fundament voor De Nessevliet. Om dit te kunnen bieden en hierin te kunnen oefenen werken wij met het programma 'Vreedzaam'. Dit programma heeft een aanpak in de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord.Ze leren open te staan voor verschillen, kunnen deze overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze er toe doen.

De lessen Vreedzaam vormen een basis om het gezonde gedrag aan te leren.
We streven ernaar om kinderen te leren:
- Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan;
- Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen;
- Constructief conflicten op te lossen;
- Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap;
- Open te staan voor verschillen tussen mensen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Open staan voor verschillen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven