Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen op De Nessevliet worden ingedeeld in jaarklassen. Doordat we werken met een totaal van 150 leerlingen stellen we elk jaar de combinaties van groepen opnieuw vast.
In de onderbouw werken wij met twee stamgroepen in Unit 1. Deze stamgroepen bestaan uit leerlingen van leerjaar 1 tot en met leerjaar 3. Binnen Unit 1 werken wij volgens het leerstofjaarklassensysteem. De leerlingen van groep 1 en 2 gaan spelen en werken, terwijl de kinderen van leerjaar 3 hun instructie en verwerking maken van de basisvakken in hun eigen lokaal. De kleuters hebben veel ruimte in ons unieke schoolgebouw om te spelen en te werken in de diverse hoeken. Vakken als Engels, Vreedzaam, Schooljudo en Levensbeschouwing worden in de stamgroep gegeven waarbij leerjaar 1 t/m 3 dezelfde lesstof krijgt aangeboden.Vanaf groep 4 werken wij binnen het leerstofjaarklassensysteem binnen verschillende combinatiegroepen. Dit is ieder schooljaar in een wisselende samenstelling.
Dit schooljaar werken wij met een groep 4/5, groep 6/7 en een groep 7/8.
Kleuters leren in sprongen. We spelen in op de ontwikkelingsfase en de interesses van het jonge kind, om deze belangstelling vervolgens om te zetten in leerzame activiteiten. We maken van de hoeken een rijke leeromgeving, waarin voor de leerlingen veel te spelen, te ontdekken en te experimenteren valt. Tijdens het spel leren de kleuters veel van de alledaagse werkelijkheid en wordt onder meer de woordenschat vergroot en al spelend voorbereidende reken- en taaloefening gedaan. Ook verwerken jonge kinderen al spelend allerlei gebeurtenissen, die ze hebben meegemaakt.
Naast het spelen en werken worden doelen van taal, rekenen, motoriek en sociale ontwikkeling weggezet in de grote kring, de kleine kring of in het atelier.Engels wordt in de grote kring wekelijks gegeven door middel van de methode 'Join In'.
*In groep 3 valt taal grotendeels onder het leesonderwijs
- Bovengenoemde tijden zijn slechts indicaties. De leerlingen werken veel aan eigen doelen, waardoor de één meer tijd gebruikt voor rekenen en de ander meer tijd besteedt aan spelling, taal of wereldoriëntatie. Hiervoor werken de leerlingen met een weektaak.
- Onze weektaken worden aangepast op verschillende niveaus en leerbehoeftes. Leerlingen worden bij de basisvakken door de leerkracht ingedeeld in de volgende niveaugroepen: basis, verlengde instructie en sterk. Leerlingen die bij een bepaald vak extra verlengde instructie nodig hebben krijgen deze extra instructie, terwijl de overige leerlingen deels aan zelfgekozen en deels aan verplichte doelen werken. De zelfgekozen doelen kiezen leerlingen uit interesse of omdat ze vinden dat ze zich op dat onderdeel nog willen verbeteren.
- We geven tweemaal per week bewegingsonderwijs. Dat is een les schooljudo en een les bewegingsonderwijs van de vakdocent.
- Muziek wordt door onze vakdocent muziek gegeven op De Nessevliet. Zij geeft om de week een muziekles aan elk leerjaar.
- Op De Nessevliet hanteren wij het continurooster. Hierbij blijven alle leerlingen tussen de middag op school. Zij eten in de groep en krijgen hier genoeg de tijd voor.
Op De Nessevliet staan we open voor alle kinderen. In gesprek met ouders bekijken we altijd per leerling of de zorg die nodig is, geboden kan worden of dat er in het belang van het kind meer specialistische hulp nodig is. Dit is mede afhankelijk van de samenstelling van de groep. Op De Nessevliet is er in de afgelopen jaren onder andere ervaring opgedaan met leerlingen met rekenproblemen, dyslexie/jonge risicolezers, meer- en hoogbegaafde leerlingen.
We hebben een onderwijsprogramma en leerlijnen die zijn afgestemd op kinderen met een minder dan gemiddelde intelligentie en meer dan gemiddelde intelligentie
Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) kunt u vinden op de website van de school. Mocht de ondersteuning van een leerling voor ons niet haalbaar zijn, zullen we samen met de ouders op zoek gaan naar een passende school voor deze leerling.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- De Intern Begeleider zet een passende zorgstructuur op, zodat de leerlingen de extra ondersteuningsbehoefte ontvangen die nodig is.
- Ons aanbod meer- en hoogbegaafden krijgt een onderdeel in de zorgstructuur. We kunnen hier in de toekomst aanbod aan geven door middel van een tweetal specialisten in de school.
Wij werken samen met de peutergroep De Nessevliet van Quadrant Kindercentra in de Vierkap. Er is een warme overdracht van de peuters van deze peutergroep die naar de Nessevliet komen. Van de andere peuterspeelzalen of kinderdagverblijven in de buurt krijgen wij vaak een overdrachtsformulier. Om de kinderen te volgen in de eerste twee leerjaren gebruiken wij Mijn Kleutergroep. We geven een beredeneerd aanbod, waarbij we doelen volgen vanuit Mijn Kleutergroep.