CBS De Nessevliet

Wollefoppenweg 40 2761 DP Zevenhuizen (Zuid-Holland)

  • Maak gerust een afspraak voor een kennismaking en rondleiding op De Nessevliet. We laten onze school
  • Schoolfoto van CBS De Nessevliet
  • Schoolfoto van CBS De Nessevliet
  • Onze school is opgericht in 1913.
  • Spelen in het weiland kan vanaf groep 5. Wie wil dat nu niet?

In het kort

Toelichting van de school

Welkom op de schoolpagina van basisschool De Nessevliet in Oud Verlaat (Zevenhuizen, gemeente Zuidplas) De school ligt in een landelijk gebied, dicht tegen Rotterdam aan. We hebben ongeveer 140 kinderen op school (136 leerlingen op 01-02-2022, 141 leerlingen op 01-02-2023 en 135 leerlingen op 01-02-2024).

De missie van onze school is: "De Nessevliet daagt je uit te worden wie je bent!"

Wilt u vast een digitaal kijkje nemen in onze school? Kijk gerust op onze website.

En wilt u de school in het echt zien, maak dan een afspraak voor een kennismaking en rondleiding.

Ik hoop u op onze school te kunnen ontmoeten.

Marije Domenie (directeur CBS De Nessevliet)

 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Betrokken
  • Groei
  • Veiligheid

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Toelichting van de school

Gezien het gebouw plaatsen wij ongeveer 19 kinderen per leerjaar, zodat het totaal aantal kinderen ongeveer 150 blijft. Daarom houden we bij het inschrijven van kinderen rekening met een voorrangsbeleid. Dit voorrangsbeleid is te lezen in onze schoolgids (bij toelatingsbeleid) en op onze website: https://nessevliet.d4w.nl/praktische-informatie/kennismaken-en-aanmelden/.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
128
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Sociale veiligheid



De Vier Windstreken hecht veel waarde aan een pedagogisch leer- en leefklimaat, waarin zowel leerlingen als personeel een gevoel van veiligheid en geborgenheid ervaren. Dit draagt immers bij aan een positieve ontwikkeling, functioneren en prestaties van alle betrokkenen.

Bij leefklimaat wordt de fysieke schoolomgeving beoogd. Hier wordt verantwoord toezicht georganiseerd, zonder de toenemende zelfstandigheid van de leerlingen in de weg te zitten.



Het beleidsplan ‘sociale veiligheid’ is onderdeel van het meer algemene integrale veiligheidsplan van De Vier Windstreken. In het beleidsplan veiligheid staan duidelijke richtlijnen waarlangs alle scholen gericht beleid voeren op het terrein van fysieke en sociale veiligheid.

Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, professionals en ouders. Een leef- en leerklimaat waarin ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen.

De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.



Educatie op het gebied van sociale veiligheid

Hoewel ieder mens uniek is en aanwijsbare culturele, sociale of fysieke verschillen kan ervaren, zijn er per ontwikkelingsfase gemeenschappelijke elementen herkenbaar. Met deze gemeenschappelijke kenmerken als basis leren kinderen omgaan met zichzelf en anderen, hebben we als doel om een positieve kijk op seksualiteit mee te geven en waarden en normen met elkaar te vormen, zodat zij (later) verantwoorde keuzes maken in de omgang met anderen. Door gebruik te maken van een erkende methode willen wij deze doelen behalen en borgen.

Dit doen wij door gebruik te maken van de methode Vreedzaam. 

 Deze methode richt zich op:




  • Educatie;

  • Houding/meningsvorming;

  • De school;  

  • Haar sociale omgeving.



Naast het methodisch lesgeven, is het onderwerp sociale veiligheid ook in het dagelijks handelen van de leerkracht verweven. 



Naast deze manier van werken hanteren we onze eigen gedrags- en schoolregels. Het verbieden van gedrag is niet constructief. Daarom zijn onze regels zo opgesteld dat gewenst gedrag wordt weergegeven. Binnen de aanpak voor sociale veiligheid krijgen de gedrags-, omgangs- en schoolregels aandacht.



 


Terug naar boven