Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Twee keer per jaar worden in groep 3 t/m 8 de Citotoetsen rekenen, begrijpend lezen en spelling afgenomen. Hiermee kunnen wij de individuele ontwikkelingen van de leerlingen volgen.
De leerkrachten analyseren de resultaten op groepsniveau en door de IB-er worden de resultaten op schoolniveau in kaart gebracht.
Op grond van de resultaten kijken wij kritisch naar het onderwijsaanbod en worden indien nodig aanpassingen gedaan. Deze worden vastgelegd in de groepsplannen en indien nodig in het schooljaarplan opgenomen.Naast de toetsresultaten kijken wij ook naar de algemene ontwikkeling van het kind. Deze ontwikkeling wordt vastgelegd in een kindportfolio met daarin ook eigen werk.
In januari wordt aan ouders en leerlingen van groep 7 gevraagd wat zij een passend uitstroomniveau vinden met daarbij een motivatie. Gelijktijdig wordt door de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de IB-er en directeur besproken wat voorlopig een passend advies zou zijn.
In februari wordt met ouders en leerlingen het voorlopige advies besproken.
In groep 8 wordt eind januari het definitieve schooladvies gegeven.
Bij een hoger toetsadvies op de doorstroomtoets wordt het schooladvies bijgesteld of nader toegelicht.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kanjertraining
Op De Diamant gebruiken wij als sociaal emotionele methode de Kanjertraining.De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden of te verbeteren.
Alle leerkrachten hebben hiervoor een speciale opleiding gevolgd.
Kriebels in je buik
Daarnaast worden lessen gegeven over weerbaarheid, relaties en seksualiteit met behulp van de methode 'Kriebels in je buik' van de stichting Rutgers.
We hebben alle leerlingen laten meetellen en zijn trots op hun prestatie.