Kindcentrum De Arenberg

Zandberg 70 4761 TW Zevenbergen

  • De opgeleide teamcoaches nemen het team mee om samen nieuwe verbeterthema's te bepalen.
  • Prachtig om deze leerlingen van groep 6, 7 en 8 te horen vertellen hoe zij over het onderwijs denken t.a.v. taal, rekenen en verrijking.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

n het kader van Passend onderwijs geven wij op Kindcentrum De Arenberg ‘Inclusief onderwijs’. Dit betekent dat we ook leerlingen begeleiden die een beperking hebben, maar waarbij we trots zijn op het feit dat wij hen verder hebben kunnen laten ontwikkelen. Hierdoor valt wel de score lager uit.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerlingen van het Kindcentrum De Arenberg krijgen jaarlijks twee CITO toetsen. Dit worden de tussentoetsen genoemd. De uitslag wordt met de ouders gedeeld. Hierbij wordt er voornamelijk gekeken naar de groei van de leerling. De leerkrachten bespreken de resultaten tijdens de groepsbespreking. Aan het einde van het schooljaar presenteren de leerkrachten hun resultaten aan de volgende leerkrachten en geven tips t.a.v. interventies voor het volgende leerjaar. 

Het observatie- en registratiesysteem van de leerlingen van groep 1-2 heet Mijn Kleutergroep. Ook dit wordt gedeeld met de ouders zodat de groei gemonitord wordt. Tevens presenteren zij de resultaten aan de leerkrachten van groep 3.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies van de school komt in overleg tot stand. Bij dit overleg zijn de leerkrachten van de groepen 7 en 8, de intern begeleider en de directie betrokken. Dit schooladvies is belangrijk bij een schoolkeuze. De school heeft een goed inzicht in de mogelijkheden waarover het kind beschikt. Naast de CITO gegevens kijken wij ook naar de (huis)werkhouding van het kind, de methodetoetsen, de inzet en de discipline van de leerling. Het advies bespreken we met de ouders/verzorgers. Al deze verzamelde informatie wordt gebundeld in een onderwijskundig rapport. Dit rapport gaat mee naar het voortgezet onderwijs. De ouders ontvangen hiervan ook een afschrift.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Er zijn verwachtingen dat zo'n 70% van de leerlingen die nu op onze school zitten later een beroep zal hebben dat nu nog niet bestaat. Wij geloven dat ondanks alle veranderingen er een paar voorwaarden zijn om effectief met deze veranderende omstandigheden om te gaan. Voor ons zijn dat een positief zelfbeeld, het vermogen om effectief samen te kunnen werken en weten wat "leren" is. In de rode draad van ons onderwijs, het coöperatief leren, wordt er tijdens de "gewone" lessen aan deze vaardigheden gewerkt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samen
  • welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Uit dit inspectierapport blijkt dat zorg een belangrijk verbeterpunt is voor onze school. Een aandachtspunt waar we ons van bewust zijn en waarop onze focus ligt om dit te verbeteren. Dit jaar zijn we gestart met een andere organisatie van de zorg zodat we meer in staat zijn de leerkracht in de groep te ondersteunen bij de realisatie van de "zorg"in zijn of haar groep. We gaan ervan uit dat we hiermee een eerste stap hebben gezet ter verbetering.

Terug naar boven